Treåring som kotar över bak.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mooi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 325
M

mooi

Jag har en treåring som jag haft sedan i slutet av Juli, fick hem honom efter sommarbetet (klinikbesiktad) och han sattes igång lugnt med korta enkla pass. Har nu under hösten ridits regelbundet och har utvecklats jättefint. Det enda jag har "stört" mig på är att han varit lite slarvig med fötterna och har lätt att snubbla med framfötterna om det inte är helt jämnt underlag. För ett tag sedan så började han även snubbla bak -eller ja, jag fick känslan av att han "tappade" ett bakben (inte alltid samma, men ett i taget). Spelar ingen roll vilken gångart man rider i och detta kunde hända säg 2ggr per pass. Hade min mamma och syster på besök för kanske 2v sedan och bad dem hålla utkik efter detta snubblande och se exakt vad det är han gör, men de kunde inte se nåt specifikt för det händer fort -han tappar bakbenet och sen travar han vidare utan nåt alls.

Igår tyckte jag att han snubblade "större" -det blir liksom ett avbrott i det vi gör, innan han bara springer vidare... Så idag bad jag stallägaren att hålla extra koll för hon skulle hjälpa mig när jag red och han gjorde som igår, alltså större "fall" (svårt att beskriva på annat sätt) och enligt henne så kotar han över bak.

Så nu är min fråga: Kan det hänga ihop med att han är "gänglig" och sladdrig i kroppen och därmed övergående? Hur farligt är det? Bör jag kontakta veterinär och ev ta honom till klinik (blir det inte bättre så gör jag det ändå)? Brukar man göra något åt detta?

-Det känns ju inte jättekäckt att han tänjer så i senor osv, man blir ju rädd att han ska skada sig ordentligt.

Sv: Treåring som kotar över bak.

Framgår inte riktigt men är han riden regelbundet sen slutet på juli utan någon sammanhängande lite längre paus så är det hög tid att ge honom lite ledigt i några veckor, rider man dem för länge utan återhämtningsvilor på några veckor då och då så så får man just sådana här problem, de blir extremt lätt slitna och trötta i den åldern och behöver vila upp kroppen med jämna mellanrum. Ge honom några veckor ledigt att återhämta sig skulle det inte ge med sig på den tiden så har vilan kommit för sent och han har dragit på sig överansträngningar som förvandlats till inflammationer isåfall är det bara klinik som gäller. Det är a och o när det gäller unghästutbildning att aldrig aldrig slarva med viloperioder med jämna mellanrum från juli till november är en alldeles för lång ridperiod på en 3 åring.

Om du läser på denna sidan LÄNK finns det en massa symtom som hästen kan uppvisa om den har knäledsinflammation (finns för ridhästar längre ner på sidan) och där står det som ett symtom just att de 'tappar' bakben på det viset.

Vad det än är för fel på din häst så är det något som inte är bra när de gör sådana saker. Vila är givetvis prio ett, men jag skulle nog även kolla upp hästen.

gylle skriver väldigt bra ovan :bow:

Mitrolle: tack det var en bra sida. Jag ska ringa klinik imorgon och höra av de säger.

Uppdatering:

Har varit på klinik idag.

Vi kom till kliniken, pratade med veterinären innan hon klämde lite på honom och så gick vi in på löpgången. Böjde igenom honom överallt och han var helt ren. Sedan longerade vi och jag red en stund också -han gick som tåget trots att det var nytt ställe. Duktig kille!
Inga fel på gossen ;) Han är bara valpig och sladdrig i kroppen. I slyngelåldern ;) Först så tyckte veterinären att han inte skulle vila utan jobba för att stärka sig, men sen sa hon att eftersom vi planerat vila nu så får han vila ändå -och få växa ifred och förhoppningsvis "sätter sig" kroppen lite -och sen när han ska igång igen så är det styrketräning som gäller, och jag ska ge mig ut och hitta bra klätterbackar.
Så det känns ju bra detta, är glad att jag åkte och kollade honom för säkerhets skull. Better safe than sorry.
Så nu går Calle på semester och återkommer längre fram...

89867_1322743526.jpg

ccc_177349336.jpg

Du får förlåta men den vetrinären skulle jag inte lita på som säger att en gänglig 3 åring i växt ska ridas på och stärkas :o att vetten överhuvudtaget har den tanken skrämmer mig .

Är glad att du lyssnat och satt honom i vila .... Och att det enbart handlar om att såsa i hagen 3 veckor .

Mia

Anledningen till att hon önskade mer träning var att hon i början diskuterade om det var lindrig patellaupphakning -jag har inte haft en tanke på det då jag inte sett honom haka upp sig så som de brukar (så som jag sett andra hästar med patellaupphakning göra) utan hon trodde att han hakade sig litegrann vid ridningen och därför "tappade" bakbenen nåt steg.
Och utifrån detta så vill man ju stärka hästen
Citat av ATG-veterinär ang patellaupphakning:
Hos unga hästar är det allra bästa att försöka med konservativ behandling innan man ger sig på operativa ingrepp. Det går ut på att stärka muskeltonus genom att bättra på hästens kondition (hull och muskelmassa).
Han visade ingenting alls under tiden vi var på kliniken trots böjprov, longering och ridning så det är ingenting som händer hela tiden och att han liksom ramlar runt -men jag kände att jag ville kolla upp honom ändå.
Men som sagt så vilar han nu och så jobbar vi med det stärkande arbetet sedan när han ska igång igen, och förhoppningsvis kanske han lugnat sig med växandet ;)

Fast för att en häst ev skulle ha patella måsta man ju även överväga att det är en unghäst ? Så bara för att man misstänker att det är , så kan man inte bara se till att stärka individen ?

En unghäst som är så ung måste ju få sin vila ändå . Och vila stärker också kroppen och det ska man inte förglömma ....

Sen fanns iallafall förr att man kunde ge lite extra B: vitaminspruta vid sådana här tendenser .

Men som sagt och som du redan gjort låter pålle vila och se var det bär hän sedan :)

Mia

Jag tänkte också patella när jag läste din beskrivning. Och då ska de ju inte stå så jag förstår din vets tänk.
Det är en balansgång för en unghäst.

Men rör den sig i hagen så är det ju bra i alla fall under viloperioden. Skönt i alla fall att du kollade upp den.:)

miaa: Nu hängde inte jag riktigt med på vad du menade med det första. Ja, det är ju en unghäst och patella är ju vanligt på unghästar som växer och inte är så musklade än -därför vill man ju muskla dem mer så att man stabiliserar.

mimus: precis, det blir en balansgång. Han ska ju inte bli stående stilla men samtidigt så var det dags för vila nu. Han får vila från ridning och den belastningen men jag kommer ta ut och leda honom på promenader så att han blir lite aktiverad ändå, och skritt är bra för kroppen. Och mer styrkearbete får vänta till efter vilan. Då kanske han dessutom stabiliserat sig mer.

Ber om ursäkt menar igentligen som Mimus att det är en avägning med en unghäst med patella (nu är det ju inte sagt att din har patella ?? )
Sen kan ju din häst besvär ha med växt och icke vila att göra . Helt enkelt trött i kroppen och snubblig på det och förr vet jag att man kunde ge hästen en B vitamin spruta för att underlätta om de tappade baken/benet som unghästar ?
Vet inte hur detta används idag eller om det överhuvudtaget är till hjälp ?

Sen tappar de inte muskler på ett par veckors vila utan snarare läker /stärker sig i detta och med det menar jag lagar sina slitningar i kroppen i muskler ,senor osv som sedan blir starkare efter vilan samt även smält det den lärt sig mentalt .

Mia

ah, då är jag med :)

Nej, det behöver inte vara patella men det kan ändå vara därifrån det kommer -alltså att hans växande gör honom instabil och sladdrig och då hakade sig benet. Har haft en unghäst tidigare som fick patellaupphakning som treåring -men då den varianten där benet låste sig utsträckt precis när hästen ska börja gå men släppte efter en stund. På henne var detta något som försvann när hon inte växte så mycket, och blev starkare i kroppen för jag har inte sett det igen på henne (och hon är 6, snart 7 år nu).

Jag hoppas som sagt på att han med denna vilan växer ifred och därmed blir lite stabilare. Är nyss hemkommen från stallet och shit vad pigg han var idag, han är vanligtvis som Ferdinand/Skalman men idag var det krut i gubben.

:) Hi hi vår 09 har precis kommit hem från inridningen och trodde hon skulle vara trött men nej ,nu går hon och *letar* jobb att vi ska hitta på något ;)

Tycker synd om henne för nu ska inget mer göras på ett par månader .

Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 506
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18