M
mooi
Jag har en treåring som jag haft sedan i slutet av Juli, fick hem honom efter sommarbetet (klinikbesiktad) och han sattes igång lugnt med korta enkla pass. Har nu under hösten ridits regelbundet och har utvecklats jättefint. Det enda jag har "stört" mig på är att han varit lite slarvig med fötterna och har lätt att snubbla med framfötterna om det inte är helt jämnt underlag. För ett tag sedan så började han även snubbla bak -eller ja, jag fick känslan av att han "tappade" ett bakben (inte alltid samma, men ett i taget). Spelar ingen roll vilken gångart man rider i och detta kunde hända säg 2ggr per pass. Hade min mamma och syster på besök för kanske 2v sedan och bad dem hålla utkik efter detta snubblande och se exakt vad det är han gör, men de kunde inte se nåt specifikt för det händer fort -han tappar bakbenet och sen travar han vidare utan nåt alls.
Igår tyckte jag att han snubblade "större" -det blir liksom ett avbrott i det vi gör, innan han bara springer vidare... Så idag bad jag stallägaren att hålla extra koll för hon skulle hjälpa mig när jag red och han gjorde som igår, alltså större "fall" (svårt att beskriva på annat sätt) och enligt henne så kotar han över bak.
Så nu är min fråga: Kan det hänga ihop med att han är "gänglig" och sladdrig i kroppen och därmed övergående? Hur farligt är det? Bör jag kontakta veterinär och ev ta honom till klinik (blir det inte bättre så gör jag det ändå)? Brukar man göra något åt detta?
-Det känns ju inte jättekäckt att han tänjer så i senor osv, man blir ju rädd att han ska skada sig ordentligt.
Igår tyckte jag att han snubblade "större" -det blir liksom ett avbrott i det vi gör, innan han bara springer vidare... Så idag bad jag stallägaren att hålla extra koll för hon skulle hjälpa mig när jag red och han gjorde som igår, alltså större "fall" (svårt att beskriva på annat sätt) och enligt henne så kotar han över bak.
Så nu är min fråga: Kan det hänga ihop med att han är "gänglig" och sladdrig i kroppen och därmed övergående? Hur farligt är det? Bör jag kontakta veterinär och ev ta honom till klinik (blir det inte bättre så gör jag det ändå)? Brukar man göra något åt detta?
-Det känns ju inte jättekäckt att han tänjer så i senor osv, man blir ju rädd att han ska skada sig ordentligt.