tre hästar!

Sv: tre hästar!

Tre av mina fyra hästar är broddade (den fjärde är oskodd), och alla fyra går tillsammans i flock.

Skulle aldrig få för mig att ha hästarna en och en bara för de är broddade, vilket alla skodda hästar är så fort det är vinterväglag. Skulle vara att ta bort broddarna bak om man släpper ihop nya hästar, tills de kommit överens. Hellre något litet rivsår än ensamma hästar. Visst, det KAN bli allvarliga skador av broddar om de sparkar varandra. Men om de verkligen träffar så blir det allvarliga skador utan broddar också... De enda broddskador vi haft i vårt stall är att hästarna trampat sig själva, och ingen av hästarna går ensam.

*KL*

Samtliga hästar som studeras på mina vinterbilder här i tråden är fullbroddade med 4 brodd/sko, inkl bak. Alla skodda hästar är fullbroddade vintertid. De går alltid med kompis. Ingen broddskada orsakad av kompis, däremot kan de trampa på sig själva ibland, men det hade inte förhindrats av att de stått själv/a.

Väl sammansatta 'flockar' med fungerande individer helt enkelt. As always.

I somras ställde syrrans kompis hit hennes häst så vi hade tre. Min som precis fått sin första kompis i hela livet var väldigt noga med att försvara honom mot den nya. När hon fått gå själv med den nya i några dagar när syrrans häst var borta så och kom tillbaka så gick det kanon att ha dom tre tillsammans.

Här är alla hästar alltid broddade vintertid och det är mycket sällan jag sett ens en skråma från en sådan på en annan häst. Och jag har aldrig varit (ridit/haft häst) i stall där man ställer hästarna en och en. Dumheter och ffa elakheter. Människans rädsla ska inte gå ut över hästarnas livskvakite på det sättet. Då har man häst av fel orsak. Hästens bästa ska komma i första rum.

Men det är min åsikt.

Så vad menar du att jag borde göra under vintern när det är halka?

Som jag ser det har jag 4 val:

1. Sälja en av dom och skaffa en annan eftersom dom inte låter bli att småkickas ibland och det ger skodor (som kan va allvarliga, tro mig!). Så även om dom kan gå ihop större delen av året så ska en säljas eftersom dom är broddade och kan skada varann.

2. Ha dom ihop och låta den yngre få sparkskador. Stå brevid och hoppas på att dom antingen ger sig (trots att dom känt varann länge) eller iaf att det inte blir nån avsliten sena eller nåt ännu värre.

3. Plocka av brodden och be till gudarna att dom inte halkar omkull eller fläker sig. Men om nu hästens bästa ska stå i fokus så känns obroddat inte som alternativ där jag bor. Det är nästan som att tigga om olyckor.

4. Sätta upp en tråd genom hagen så att dom kan hälsa och prata men inte kommer åt att sparkas. Den yngre kan gå undan när den äldre "surar ihop" och slipper skador. Dessutom funkar det med brodd vilket gör mer nytta än skada i mina trakter denna årstid.

Jag väljer utan att tveka alternativ 4 naturligtvis. Känns nästan som bortkastad tid att fortsätta denna disskusion eftersom vi är av totalt olika åsikt. Om jag inte sett skador på nån av dom och allt gått som på räls så hade jag naturligtvis fortsatt att ha dom ihop och i början av brodd-perioden så gick dom fortfarande ihop på försök men efter att ha tagit hand om en mängd skråmor och några större sår så känns det inte längre som ett förnuftigt val att låta dom gå ihop.

Jag har, som jag skrev tidigare, hellre två hela och friska hästar som trivs ihop och kan gå tillsammans under större delen av året men måste va åtskilda en period (av en låg tråd, det räcker) än att ha dom ihop året runt "bara därför att" och gå runt och hålla tummarna att det bara är skrapsår även denna dag.

Nej, jag sätter hästens väl i första rummet - precis som du. Men sen vad som är det bästa för just dessa hästar verkar vi inte ha samma åsikter om. I det längsta ska naturligtvis hästar gå ihop med andra hästar men det får inte övergå i ren envishet med dumhet som följd. Ingen av dom är ensam, ingen går utan fysisk kontakt med annan häst, ingen av dom är utom synhåll från annan häst. Jag anser inte att dom lider på något sätt men jag skulle tycka att den yngre fick lida om jag skulle tvinga honom att ta emot brodd-sparkar dagligen bara för att hästar minsann ska gå med andra hästar och därmed basta!

Du har din åsikt och jag har min. Alla är vi olika och tur är det, det nyanserar och berikar livet. Man kan inte alltid va överens och detta verkar vara ett sånt tillfälle. Inget fel med det, men mina hästar kommer även i fortsättningen gå åskilda så länge brodden sitter på.

Tack för mig (så länge)

Skulle aldrig få för mig att ha hästarna en och en bara för de är broddade, vilket alla skodda hästar är så fort det är vinterväglag. Skulle vara att ta bort broddarna bak om man släpper ihop nya hästar, tills de kommit överens. Hellre något litet rivsår än ensamma hästar. Visst, det KAN bli allvarliga skador av broddar om de sparkar varandra. Men om de verkligen träffar så blir det allvarliga skador utan broddar också... De enda broddskador vi haft i vårt stall är att hästarna trampat sig själva, och ingen av hästarna går ensam.

Dessa två hästar har känt varann en längre tid och då gått ihop. Den äldre kickade även då men inga skador mer än nåt litet skrapsår ibland blev det så länge dom var obroddade.
När brodden kom på så märke jag en markant skillnad på skadorna (tror inte att han sparkar hårdare bara för att han har brodd) och efter ett flertal djupa blödande jack både på benen och rumpan så valde jag att skilja dom åt med en tråd.

Jag skulle också hellre ha nåt enstaka litet skrapsår ibland än att ha dom åtskilda men när jag ser såren som blir och att han ömmar ordentligt när jag tvättar rent så anser jag att det utgör ett större "lidande" för honom än att skiljas från sin kompis med en tråd som är så låg att dom ändå kan klia varann till en viss grad och hälsa och stå bredvid varann.

Att brodd inte skulle utgöra någon större skillnad på skadorna är ju bara fånigt. Naturligtvis gör en sko med vassa piggar i större skada än en slät sko. Det är enkel logik. Att hästen trampar sig själv borde väl ge en liten vink om vilka skador som kan bli av brodd? För de hästar som trampar upp balltramp pga brodd trampar sig troligast även obroddad men då syns det inte på samma sätt, alltså gör brodd skillnad gällande skadornas omfattning. Om en spark träffar halvlöst långt ner på benet så kanske skillnaden inte är så stor men en hård spark som träffar gör att man ser tydlig skillnad på broddat och obroddat. Det blir djupa långa sår som rivits upp eftersom brodden hakar fast i köttet (precis som den ska göra, fast i is och snö). Har sett sår så djupa att senorna blottats på hästben orsakade av broddsparkar, dock inte på mina hästar. Har man sett det så lär man sig vad som kan hända. Det handlar inte om rädsla utan omtanke av min yngre häst. Hade den äldre bara småkickat lite löst som hot i luften och kanske träffat så smått ibland hade dom gått ihop, men när han väl kickar så sparkar han rejält och det tänker jag inte utsätta den yngre för. Oftast är dom vänner men jag är inte beredd att riskera den fysiska hälsan på en av mina hästar bara för att dom ska kunna gå i samma hage hela tiden.

Jag är väldigt glad för er skull att era hästar går så bra ihop. De flesta hästar funkar att ha ihop året runt och tidigare har jag haft hästar ihop hela tiden, men just dessa funkar det inte med, även om dom oftast är snälla mot varann och kompisar, och det är något jag måste acceptera och göra det bästa av.

Jag orkade inte läsa hela tråden, men här är min åsikt och erfarenhet:
Om hästarna får en chans så brukar de lösa det där med att vara sams ganska bra själva, eftersom de är flockdjur så hör det till att en är högre i rang och sen kommer en annan och någon MÅSTE vara lägst i rang ju. Men den som är lägst i rang lider inte så mycket som vi tror, det är en naturlig del av livet för en häst att ha en viss position i en flock, och att anpassa sig efter hur flocken förändras. Så länge hästar inte sparkar varandra jämt och alltid ser jag inte att det är skäl att låta en gå ensam?! De behöver ju sällskap, och det är faktiskt värre för en häst att inte ha sällskap alls än att ha någon som småtjafsar med den, kolla bara hur de kan bete sig även mot sin bästis, hugga och nafsa, nypa och småstegra och greja, men bara på lek. Det är en del i det naturliga beteendet för en häst att man är många och att man helt enkelt måste lära sig var ens egen plats är.
Om människor låter hästar vara hästar, så går det ofta mycket bättre än om vi lägger oss i alldeles för mycket för att "hjälpa till".
Detta är min erfarenhet, och jag har nästan 25 års erfarenhet av hästar..både proffessionellt som skötare, beridare och ridinstruktör, och privat som fodervärd och medryttare.
Sen FINNS såklart undantag och hästar som bara inte tål varandra, men de är ytterst få.
Det som låter värst i din situation är den okände "gubben". Se till att få reda på vem han är, antingen fråga den som äger stallet om den kan ta reda på det så alla vet, eftersom man bör ha koll på vem/vilka som har rätt att röra sig bland hästarna (särskilt med tanke på de övergrepp mot hästar som blivit allt mer rapporterade på senaste tiden) ELLER så kan du helt enkelt ställa frågan till honom själv, så han vet att han är observerad, att någon har lagt märke till att han inte riktigt verkar höra hemma i stallet. Det kan vara bra IFALL han är en "skum typ". (Därmed inte sagt att han ÄR det, OBS OBS!!)
Lycka till!!
Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner inte dina hästar, men jag utgår från att du gör det du anser är bäst för dem. Många gånger så är det omgivningen som orsakar onaturliga beteenden såsom aggressivitet mellan hästar. Det kan också bero på hästarnas karraktärer och flockens konstalation. Ibland kan man lösa problemen, ibland inte. Jag kan inte påstå att jag skulle lyckas med dina hästar och om risken bedöms stor bland dem, så skulle jag kanske också separera dem delvis, i perioder.

Som jag skrev i första inlägget, så kan jag inte förstå hur man kan separera hästar - om det inte är i extrema fall, i perioder.

Jag har sätt två hästar som man blev tvungen att separera för att de inte skulle ha ihjäl varandra (bokstavligen) bli oskiljsaktiga varandra. Det är så mycket vi inte förstår och kan, det viktiga är att vi gör vårt bästa för att ge hästarna förutsättningarna att leva på ett sätt som de mår bra av. Tex att göra oss av med alla dessa oacceptabelt små hagarna vi har runt om i landet och faktiskt lära oss hur hästar fungerar i mer "normala" förhållanden. Då tror jag att människan skulle bli mindre rädd att låta hästar vara hästar.

Hej, nu förstår du väl av alla inlägg att tre hästar i hagen brukar gå alldeles utmärkt i normalfallet. När det gäller den konstiga gubben, tycker jag du ska fråga din mamma eller någon annan vuxen i stallet om råd. Det är ju inte så lätt att hantera en sån grej och man ska absolut vara vaksam med personer som är i stallet utan att ha något där att göra. Lycka till!

Jag skrev inte att det inte gör nån skillnad på skador, utan att det KAN bli lika allvarliga skador utan brodd. Men kanske inte samma sorts skador. Jag känner inte dina hästar. Det var inget påhopp, eller sagt att du gör fel. Utan jag sa att jag själv inte skulle ha hästarna ensamma på grund av det. Kanske låta någon annans hästar gå med mina istället. Men jag förstår att alla inte har möjlighet att göra så.

Asså han är konstig, han brukar gå in till andras hästar i boxarna & en gång stog han typ och 'skaka' en annans häst hals, vet inte riktigt hur jag ska förklara..men men om vi har dom i samma hage kommer ju han gå inte till den hagen eftersom den andra hästen står där och ja vet inte vad han kan göra men han kan säkert göra vadsomhelst med våra hästar!!:mad:

Fattar inte riktigt vad "gubben" har med saken att göra..:confused: han är alltså bekant med tjejen som vill ha sin häst med din, och då är du rädd att han ska gå ut i hagen där de är och göra nåt med hästarna??
Varför inte fråga tjejen vem han är? Kan ju vara hennes pappa eller nåt eftersom de tydligen känner varann?

Sen att nån skulle bli utanför får man ju se efter ett tag. Jag har haft 3 hästar ihop innan och det gick kanon. Nu har vi 3 andra hästar ihop och den äldre valacken som är ranglåg får vänta med att välja mathög sist, men eftersom jag lägger ut 6 högar finns det alltid hö till alla. Och det är aldrig nåt bråk, mest bara att han inte får ta första eller andra höhögen utan får vänta en sekund längre på sin mat.

Vi har våra hästar 3 och 3, och har inte varit några problem alls, aldrig märkt av att någon blivit utstött, så de ska nog inte vara något problem.

Däremot om du känner att du inte vill ha dina hästar med den andra tycker jag att du ska säga ifrån, du ska ju inte brhöva känna något obehag.

Jag hade tre hästar i hagen ett tag och alla funkade jättebra och var bra kompisar med varandra. Det var ingen som blev utstött där så det beror nog på. Det är klart att den nya hästen kan vara utanför ett tag men väntar man ut hästarna så brukar dem lösa det själva :)

Testa!:laugh: Det är ju synd om den som får gå själv.

Funkar det inte så funkar det inte, men jag har haft min ponny tillsammans i en hage med 3 och det har gått bra.

Vi har haft både 3 och 4 hästar tillsammans i somras och det har funkat jättebra. nu har vi 3 andra hästar tillsammans, det funkar också bra, även om 2 av dem är lite bråkiga med varann ibland.

Vet inte om tråden hamnade rätt men tror det.. Jag har hört att man ska antingen ha 1 eller 2 eller flera hästar i samma hage men absolut inte tre för då kan den ena bli utstött typ..Nu är det ett problem isåfall för en i mitt stall är envis & säger att hon ska ringa hem till mina föräldrar och fråga om hennes häst kan gå tsm med våra 2. Asså jag vill inte att nån häst blir 'utstött'..! Dessutom är det nån konstig gubbe som kommer till stallet med henne i bland och en gång stog han typ och hängde på halsen på en annans häst!!:mad::eek:

Jag försöker mig på att läsa mellan raderna:

Du vill inte ha hennes häst i samma hage som era och frsöker hitta anledningar till att kunna säga nej.

Har jag tolkat rätt så säg att du inte vill.

Har jag tolkat fel så är det inte alls fel att ha tre hästar. Det beror på individerna. (som alla andra skrivit) Gubben vet jag inte hur jag ska kommentera.

*kl och svarar flera*

Jag har tre hästar i samma hage, inget problem. Problemet kan vara när man släpper ihop dom, då de två som gått längst kan stöta ut den nya. Men dom lugnar sig snart.

Ang broddar i hagen så kan det ju vara tänkvärt att när hästar slår så slår dom med tårna,och har man två broddar i skorna så sitter dom i trakten och då måste hästen få in en riktig fotning för att broddarna ska gå i.

När jag hade häst med skor så brukade jag skruva i brodden på hösten och ta ur på våren. Dom följde med för varje skoning. Under de 13år har jag aldrig haft några broddskador., men sträckningar av obroddat och oskott har det blivit..

Har man ex 6brodd i skorna så är ju risken större, men då går det nog inte alltid att skruva ur brodden heller..

Lånar den här tråden, den hör ungefär ihop med min fundering!

Min häst går tillsammans med tre andra hästar, när hon är nyast och lägst i rang. Hon är alltid lite utanför! De andra hästarna är snälla emot henne, så tillvida att de inte gör illa henne. Speciellt en av dem gnäggar också hjärtskärande när hon går från hagen till stallet tex. Men hon är aldrig nära de andra hästarna i hagen, man ser tydligt att de två är polare och att hon är utanför.... De står och kliar varandra och hon står 30 meter bort....

Tror ni att detta är något som hon märker av och bryr sig om? Kommer detta gå över med tiden? Det finns inte fler hästar i stallet, så en fjärde häst går inte att släppa in, och jag kan inte tänka mig att det på något vis skulle vara bättre för henne att gå ensam.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38