tre hästar!

nimbo4ever

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnade rätt men tror det.. Jag har hört att man ska antingen ha 1 eller 2 eller flera hästar i samma hage men absolut inte tre för då kan den ena bli utstött typ..Nu är det ett problem isåfall för en i mitt stall är envis & säger att hon ska ringa hem till mina föräldrar och fråga om hennes häst kan gå tsm med våra 2. Asså jag vill inte att nån häst blir 'utstött'..! Dessutom är det nån konstig gubbe som kommer till stallet med henne i bland och en gång stog han typ och hängde på halsen på en annans häst!!:mad::eek:

Sv: tre hästar!

Ni får väl prova och hålla koll på dem. Blir någon utstött så får nu lösa det på något sätt då. Min ena går med två kompisar och de har det jätte bra i sin hage.

asså dom har gått med varandra i ca en vecka för vår hage var som värsta lerbadet,då var vi tvungna. Min häst gick väl för sig själv & usch så kom den där gubben! Jag vågar inte säga till honom..:(

Vi har fem hästar i samma hage, och det är en som är lite utanför men det är på grund av att han är så passt lågrangad.

Vi har även haft tre i samma hage och det har fungerat bra.

Jag har tre i samma hage. Två jämnåriga föl och mamman till det ena. Funkar bara bra. Har haft andra hästar i olika ålder och olika kön, tre st tillsammans förut också och det har inte varit några problem.

Vi har fem hästar ihagen. Att ha 3 hästar ar väl minimum om de ska få flockkänsla, sen är ju naturligtvis en av dem lägst i rang men det mår dom väl knappast dåligt av såvida den inte utsätts för hugg o slag hela tiden. Då beror det förmodligen på något.

Vi har haft 3 i hagen en längre period och det har funkat kanon! Nu är de 4 o det är ingen större skillnad...

Men det låter inte som att det är hästantalet som bekymrar dig egentligen... utan den där "gubben"...... Jag fattade inte riktigt vad det handlade om dock....

Vi har haft 3 i hagen en längre period och det har funkat kanon! Nu är de 4 o det är ingen större skillnad...

Men det låter inte som att det är hästantalet som bekymrar dig egentligen... utan den där "gubben"...... Jag fattade inte riktigt vad det handlade om dock....

Asså han är konstig, han brukar gå in till andras hästar i boxarna & en gång stog han typ och 'skaka' en annans häst hals, vet inte riktigt hur jag ska förklara..men men om vi har dom i samma hage kommer ju han gå inte till den hagen eftersom den andra hästen står där och ja vet inte vad han kan göra men han kan säkert göra vadsomhelst med våra hästar!!:mad:

Vi har kunnat ha tre valackar ihop, den yngsta blev till en början utstött men fick sen komma in i gruppen.

Vi försökte ha tre ston ihop, snacka om krig :crazy: Vi delade dem då den utsatta blev skitstressad och mådde dåligt. Syndes klar skillnad på beteende ston och valackar emot varandra. Stot fick sen gå med ett annan häst.

Vi har tre hästar och det funkar jättebra.
Ett dräktigt sto, en valack på 18 och en unghingst på 1,5.
Valacken och shettisen leker för fullt och stoet står för det mesta vid foderhäcken och äter sig ännu tjockare :)

Visst unghingsten går lite mer för sig själv, men det är mycket för att valacken inte vill lämna stoets sida, men ingen av dom är utstött utan dom funkar alla jättebra ihop :)

Jag har i fler omgångar haft tre hästar. Inga problem. Både rena valacker, rena ston och mixat. Så handlar mer om individerna än antalet.

Lite bilder:
thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Varför skulle det vara sämre att en blir utstött naturligt än att man ställer hästarna 1 och 1?

Detta är dumheter anser jag. Det är inte större risk att en blir utstött bara för att de är 3. En häst som inte accepteras av ledaren får inte vara med i flocken, oavsätt hur många medlemmar flocken har. Det beror helt på vad man har för hästar. Jag har haft flockar med 2-12 hästar (även fler korta perioder) och det enda jag kan säga är att en flock bör vara 4 eller fler i regel, för att undvika att ngn häst lämnas helt själv när man rider osv. Men det är o andra sidan ingen katastrof det heller.

Det är mycket bättre att hästar stöter bort varandra än att de hindras från att agera tillsammans av människan. Jag kan inte förstå hur ngn människa ens kan komma på tanken att ställa hästar själva utom tillfälligt i extrema fall.

Troligtvis kommer den nya hästen som släpps in att hållas på avstånd av de andra 2 första stunden och sen kommer den att accepteras stegvis. Ibland tar det dar, ibland bara minuter. Hade en bråkig valack som efter att ha varit accepterad stöttes bort i 2 månader innan han fick komma tillbaka, detta är hästars sätt att uppfostra varandra och skydda flocken från individer som gör den sårbar men inget jag upplever sker i majoritet, iaf inte hos tamhästflockar med vuxna hästar.

Kan tillägga att vi i höstas hade en flock på 3 hästar som stod installade. Och just nu är vi 3 hästar i lösdriften. Inga problem alls.

Vi har kunnat ha tre valackar ihop, den yngsta blev till en början utstött men fick sen komma in i gruppen.

Vi försökte ha tre ston ihop, snacka om krig :crazy: Vi delade dem då den utsatta blev skitstressad och mådde dåligt. Syndes klar skillnad på beteende ston och valackar emot varandra. Stot fick sen gå med ett annan häst.

Hade hela förra vintern en flock på 3 ston. Har aldrig haft det så lugnt i hagen. Så om det fungerar eller inte beror nog mer på individerna än om det är ston eller valacker.

/Camilla

Har aldrig påstått att det inte funkar att ha ston ihop i antalet tre men i detta fallet så syndes en enorm skillnad mellan just våra ston och våra valackar. Men detta är mina erfarenheter. Detta är hur vi haft 3 hästar ihop. Nu går alla två och två pga vinterhagarnas storlek. Självklart handlar det om individer. Ledaren va elak och den utstötta väldigt osäker.

Asså han är konstig, han brukar gå in till andras hästar i boxarna & en gång stog han typ och 'skaka' en annans häst hals, vet inte riktigt hur jag ska förklara..men men om vi har dom i samma hage kommer ju han gå inte till den hagen eftersom den andra hästen står där och ja vet inte vad han kan göra men han kan säkert göra vadsomhelst med våra hästar!!:mad:

Vad är det som är problemet? Gubben eller antalet hästar i hagen?:confused:

Jag kan inte förstå hur ngn människa ens kan komma på tanken att ställa hästar själva utom tillfälligt i extrema fall.

Jag kan inte förstå hur ngn människa skulle kunna välja att INTE ställa hästarna en och en (såvida dom inte är otroligt snälla och bra polers) när dom är broddade runt om pga vinter och ishalka... :grin:

Bor i norrland och här har det skumma vädret gjort att hästarna måste vara broddade runt om för att öht kunna gå upprätt utomhus.
Hade mina två i samma hage under sommaren och dom älskade att gå ihop och när brodden kom på så provade jag att ha dom ihop ändå. Men eftersom min äldre häst är VÄLDIGT ranghög så småkickar han ibland vid intag, utfodring (trots att dom får mat mkt ofta och kan lämna höet för att dom inte så speciellt hungriga så ska han liksom visa att han är boss) osv... Detta gjorde att dom fick skiljas åt med ett enkelt staket eftersom den yngre fick sår här och där varav några var ganska djupa (brodd ska inte underskattas) samt trasiga täcken. Dom rids båda två (orakade) så därför är dom täckade för att undvika nedkylning pga svett vilket kan leda till förkylningar.
Så nu står dom bredvid varann, kan hälsa över staketet och "prata" med varann utan problem. Naturligtvis kan dom inte klia varann och mysa på samma sätt men jag har mycket hellre två hela och friska hästar året om än bara sommartid... Har jag fel?

Här är alla hästar alltid broddade vintertid och det är mycket sällan jag sett ens en skråma från en sådan på en annan häst. Och jag har aldrig varit (ridit/haft häst) i stall där man ställer hästarna en och en. Dumheter och ffa elakheter. Människans rädsla ska inte gå ut över hästarnas livskvakite på det sättet. Då har man häst av fel orsak. Hästens bästa ska komma i första rum.

Men det är min åsikt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38