Travträning

R

Rák

Hej! Jag behöver tips på hur jag ska träna traven på en islandshäst som jag har. Hon travar ganska lätt men typ i bara ökat tempo å faller gärna in i galopp, kan ha lite kontakt i tyglarna och faller in i tölt ibland i kurvor. Så hur ska jag träna henne så hon blir balanserad och säker i traven..? vi har inte tränat trav eller galopp någonting men ska nog börja med de nu när hästen börjar bli lugn och harmonisk.
Jag vet ju de mesta hur jag ska träna traven men det är ju alltid bra med ovärdeliga råd och tips från er:)

Vi har tillgång till travbana men några backar och så paddock å vägar ute i skogen, men där brukar de oftast vara full fart:p
Tänkte longera henne någon dag nu så hon får "öva" sig i trav utan ryttare innan jag hoppar på=) Kan de va en bra idé?
På henne kan man inte blanda trav å tölt på samma ridpass imellanåt, då blir hon knasig:D Men brukar ta några travvarv i slutet på ridpassen. Hon har ganska svårt att skilja på trav/galopp hon tror att de nästan är samma grej hah hon vill gärna galoppera när man börjat trava så hon har lärt sig att trav= galopp känns det som!

Så har ni några tips till mig,? Vill gärna ha så traven blir balanserad och bra, men inte starkare än tölten så hon glömmer den;) Hah

Sv: Travträning

Hej!

Bommar! :idea: kan hjälpa henne att skillja på trav och galopp. Går ju även utmärkt att longera över bommar.

Sen bygg upp bakmuskelaturen så att hon orkar bära sig och då få bättre balans till alla gångarterna, då du kanske kan satsa på mer långsamare temo i traven. Om hon faller tillbaka till tölten så lutar dig lätt frammåt och läng tyglarna en aning så att hon "faller fram" på bogarna och slår om till trav. Sätt dig genast tillbaka rakt över igen så att hon inte fortsätter att bli framtung.

men bommar är ett jättebra knep. Börja med att lägga ut en bom, så hon lär sig bara att kliva över den från början sen öka efter hand :)

Lycka till!

Sv: Travträning

Upptäckte idag att hästen visst travar bra mer eller mindre iaf!:love::)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar