Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad är det för fel att smacka eller ropa något. Fungerar framåtdrivande på mina pållar i alla fall.

Man får inte föra oljud.
Men visst kan du använda dig av ett par smackningar..

Smackar du på min mer än 2 gånger, stannar hon :crazy:

. Hur mycket måste det drivas?? Varför räcker inte dom alternativ som finns och som inte innebär skador/smärta för hästen? Kunde travkuskar sköta pisk och tömmar på rätt sätt och inte tillgripit djurplågerimetoder skulle den här diskussionen inte funnits!
Om du behöver mer framåtdrivning, är det upp till dig att hitta det utan att låta det gå ut över hästen.
Du borde nog se över tävlingsreglementet för svensk travsport. Man kan få böter för oljud. Vad mer kan vi (läs VI) använda för att inte skapa obehag för hästen?
Att driva med skänkel går ju till viss del ut över hästen iochmed att du skapar ett obehag och hästen flyttar sig för det!

Då tycker jag du ska hålla dig borta från hästar, långt borta!
Tror du missförstod mig lite och jag var nog lite luddig.
Så som ni ser på spö och töm, så ser jag på skänkel och sporre.
Förstod du mig lättare nu eller vill du att jag ska hålla mig borta från hästar fortfarande?

Fast iofs, jag håller ju på med djurplågeri så jag antar att jag vet varför du vill det.

Senast ändrad:

Förstår egentligen ingenting av ditt inlägg.

Mitt (det du svarade på) var ett svar på Ginnies påstående om prygel (eller inte) av travhästar.

Vad ville du ha sagt? :confused:

LIA

Att en del inte ens har spö övh, så var kommer ditt påstående in att vi driver så himla tufft på våra hästar?

Du borde nog se över tävlingsreglementet för svensk travsport. Man kan få böter för oljud. Vad mer kan vi (läs VI) använda för att inte skapa obehag för hästen?
Att driva med skänkel går ju till viss del ut över hästen iochmed att du skapar ett obehag och hästen flyttar sig för det!

Tror du missförstod mig lite och jag var nog lite luddig.
Förstod du mig lättare nu eller vill du att jag ska hålla mig borta från hästar fortfarande?

Fast iofs, jag håller ju på med djurplågeri så jag antar att jag vet varför du vill det.

De "missförstår" med flit...

Ja, just det vi håller ju på med sååå mycket djurplågeri - ingen av oss borde ju få ha häst, speciellt inte travhästar som man kan tjäna någon enstaka krona på någon gång. Vi driver ju hästarna till döden i jakten på pengar:cool:

Då tycker jag verkligen du skall tänka äver användningen av bett eller ärb du verkligen så okunnig,
PL

Att en del inte ens har spö övh, så var kommer ditt påstående in att vi driver så himla tufft på våra hästar?
Jag begriper fortfarande inte vad du menar. Mitt inlägg är fortfarande ett svar på ett annat där det står om otillåten prygling! Så jag väntar med intresse på vad som är tillåten prygling inom travsporten.
Kanske du kan informera om detta??

LIA

Jag begriper fortfarande inte vad du menar. Mitt inlägg är fortfarande ett svar på ett annat där det står om otillåten prygling! Så jag väntar med intresse på vad som är tillåten prygling inom travsporten.
Kanske du kan informera om detta??

LIA

Citerade kanske fel inlägg om det nu skall vara så viktigt, men du har i tidigare inlägg skrivit att spö ska förbjudas och att vi driver så hårt på hästarna.

Det finns ingen tillåten prygling.

Du borde nog se över tävlingsreglementet för svensk travsport. Man kan få böter för oljud.
Är alla ljud oljud? Inkl smackning, Sssset, "häpp" eller liknande?

Nope, en häst reagerar på skänkeln för att den är en signal, inte ett obehag. Måste man använda obehag för att "reglera" hästen har man missuppfattat något. Jmfr gärna en minikram i tömmen som hästen reagerar på inom vanlig körning.

För mig är töm och spö signalgivare, inget annat. Det enda undantaget i den användningen är nödsituation.
Signalgivare, precis som skänkel och sporre ska vara.

Även om jag inte håller med dig, så förstår jag dig bättre nu.

Ständigt detta tagglyftande hos travfolk så snart hästhantering kommer på tal. Enligt er finns enbart perfekt hästhållning inom travet, allt annat är elakt förtal från alla andra! Hur kommer detta sig? Varför kan ni inte diskutera dom misshälligheter som bevisligen finns inom travet... utan att taggarna kommer ut?
Kan du inte se skillnaden på förutsättning mellan hästsport utan vinstbegär och hästsport med vinstbegär? Vinst= i pengar.

LIA

Ursprungligen postat av Lillfi
Men uppenbarligen funkar ju iallafall elfösning på travarna, annars skulle väl inte de som nu hittills erkänt att dom använt sig av metoden använda den.

För att än en gång föra över trådens innehåll till ämnet::angel:

Jag undrar fortfarande om du vet vilka av de som erkänt som samtidigt menat på att elfösningen funkat?

Kl Jag har bara hört erkännande som samtidigt menat på att det inte funkat, men nu när det är en hel del från travet här inne bollar jag även frågan till er ( eftersom Lillfi inte svarade förra gången).

Finns det tränare som erkänt och samtidigt menat att det varit till nytta med elfösning ?

Senast ändrad:

Varför skriver du då otillåten prygling? Enligt logiken borde det då finnas en tillåten prygling.

Är inte all prygling otillåten inom travet? Det är det jag fortfarande undrar över. Av någon anledning glider du hela tiden undan att ge ett klart svar!

LIA

Med oljud menas alltså oljud, du får inte vara högljudd.

Men det borde vara ganska stressande för hästen i ett lopp när 15 olika kuskar smackar, ropar, sssssar, hejjar...

Ang. El så kommer jag ihåg när jag var ung och en äldre travtränare var på besök i stallet jag jobbade o då började "Gubbarna" prata om förr..
Och han pratade om elfösning..

Om jag kommer ihåg rätt så var hans mening att metoden var värdelös i längden, de som tog den "på rätt sätt" alltså kopplande ihop elen med pisken, gjorde 3 bra upplopp, sen sket de i det o bromsade i stället för att springa när pisken kom upp.

Flera hästar knäcktes psykiskt o det gav ingen effekt mer än gjorde hästen het o galen.

Vilket även överrensstämmer ganska bra med resultaten på de hästar som utpekades ha blivit strömmade nu.

Varför skriver du då otillåten prygling? Enligt logiken borde det då finnas en tillåten prygling.

Är inte all prygling otillåten inom travet? Det är det jag fortfarande undrar över. Av någon anledning glider du hela tiden undan att ge ett klart svar!

LIA

Du får undra bäst du vill, hade jag inte varit övertydlig och bara använt ordet prygling så hade jag antagligen, enligt andra här i tråden, varit för prygel helt plötsligt, när faller poletten ner ?

Jag har inte heller hört något annorlunda.

Men jag har en granne, som föder upp och kör travisar, ska fråga honom, om och när vi träffas.

Annars bollar jag frågan vidare till andra som är insatta i travvärden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka