Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

kl

Har nu suttit och läst igenom HELA tråden och tycker att det är en väldigt tråkig och dyster ton emellanåt.
De finns rötägg inom ALLA hästsporter, oavsett gren. Men den mörka sidan av just travsporten har lättare för att lyftas fram i och med den stora mediabevakningen. Hade ex. western haft så mkt media som snokar i stallen så hade de säkerligen visat stora fall av "djuplågeri" inom den grenen och en mörk sida lyfts ju då automatiskt fram.
Men de finns dom som älskar sina djur och utövar trav för att de är roligt. Men dom som nu tar hand om hästarna, ser till att dom mår bra m.m. varför ska dom får ta allt skit för vad några andra människor gör?
Alla som sysslar med elchocker, otillåten drivning och allt man kan åka dit för vad gäller ur djursynpunkt ska självklar bort från sporten! Ingen tvekan om det och jag har säkert fler som tycker samma sak. Men låt dom för guds skull för försvara sig själv så att dom får en chans att visa motsatsen innan dom blir dömda.
Jag är själv kusk, precis fått ut mitt licens. Jag är rena rama motsatsen till kuskarna som visas på tv. Jag är alldeles för RÄDD för att ens mana på hästen för mkt med tömmen! Vilket naturligtvis drar med sig sina nackdelar så vissa hästar fullkomligt lattjar med mig lurar mig i loppen så deras mule säkert skulle bli 7 mil lång.

Och snälla, dra inte ALLA över en och samma kant. Det finns dom inom sporten som lägger ner flera tusen kr på sina ögonstenar bara för att få se dom göra de dom verkligen tycker om mest; att springa.

Senast ändrad:

kl

Och snälla, dra inte ALLA över en och samma kant. Det finns dom inom sporten som lägger ner flera tusen kr på sina ögonstenar bara för att få se dom göra de dom verkligen tycker om mest; att springa.

Så hur mycket man tycker om sin häst beror på hur mycket pengar man lägger ner på dom? Och springa kan dom förstås inte göra om man inte lägger ner massor av pengar på dom?
Det är just detta vi diskuterar-Vill dom verkligen springa så fort om man måste använda spöet för att få dom att göra det? Fair play hade väl varit att förbjuda spöanvändandet OCH att slå med tömmarna-DÅ hade dom sprungit för att dom älskade det!

Visst finns det rötägg inom alla sporter-men nu är det just travet vi diskuterar här,inte vem som är värst osv..ridsporten har också sina problem,själv tävlar jag inte för tillfället,rider utan spö och sporrar och med vikthjälper-tillsammans gör jag och min häst det vi tycker om och hon får aldrig ett spö i arslet för att hetsas.Hon älskar att springa och gör det av egen vilja.Jag kör utan spö också för den delen,även om jag körde mycket mer för femton år sedan än vad jag gör nu,delvis pga byte av häst sen dess.Jag har en väldigt bra kommunikation med min häst-testa det!:idea:

Lite av min text får ju åxå ses som en kommentar till olika inlägg i tråden. Där de sägs att hästarna tvingas springa, där vi bara tänker på pengar å bla bla bla.
Om vi bara tänker på pengar, varför lägger vi ned så mkt pengar då på hästarna för att få nya grejer, typ en fin brösta, ett nytt sele, en ny fin sulky, allt för att göra det enklare för travarna på banan?
MEN, jag har aldrig påstått att ridmänniskor inte alls lägger ner lika mkt pengar på sina hästar. Så var du har fått de ifrån vet jag inte.
Jag har heller aldrig jämfört några grenar någonstans i min text, var kan du läsa det?

Spö är jag inte så pigg på att använda, MEN jag har det med mig vid korrigering utifall något skulle hända som gör att jag måste "länga" mina armar.
Varför ska vi förbjudas att använda tömmarna? Vilket framåtdrivande hjälp får vi då använda tycker du?

Jag är både rid och travmänniska. Att vara samspelt med hästen är nyckeln till framgång, inom all sport, oavsett disciplin.

Det jag mest åxå vill få fram att det är synd att ni i princip "bara" har fått inblick i den mörka sidan av sporten. De finns en ljus sida åxå, tro mig.

Ärligt talat..vem verkar mest irriterad här? Tycker det är lite fånigt att låta andra som kan mer svara åt en faktiskt-DET tyder på okunnighet

Tror du jag skickar PM till Humlis och ber henne svara?:rofl: Att hon hann före mig, valde svara på något hon själv varit involverad i och har en åsikt om kan knappast jag rå för, jösses, den som inte förstår en sådan sak, vad säga?:rofl:

Spö är jag inte så pigg på att använda, MEN jag har det med mig vid korrigering utifall något skulle hända som gör att jag måste "länga" mina armar.
Varför ska vi förbjudas att använda tömmarna? Vilket framåtdrivande hjälp får vi då använda tycker du?

Jag är både rid och travmänniska. Att vara samspelt med hästen är nyckeln till framgång, inom all sport, oavsett disciplin.

Det jag mest åxå vill få fram att det är synd att ni i princip "bara" har fått inblick i den mörka sidan av sporten. De finns en ljus sida åxå, tro mig.

Oj du..backa ett steg och läs igenom tråden igen tycker jag..enligt tidigare inlägg så rycker man hästen i munnen när man driver med tömmarna-vilket ger skador i hästens mun.Självklart finns det ljusa sidor i sporten också,jag har aldrig sagt att det inte gör det.

ginnies- Nu får du snart komma på något själv,annars börjar du bli riktigt tråkig. nej jag tror inte humlis pm ar dig,jag tror bara att lite lägligt så skrev hon något som du sen bara kunde henka på,och säga att du höll med i.Så slapp du svara på något som du uppenbarligen hade problem med att svara på själv.

backa ett steg och läs igenom tråden igen tycker jag..enligt tidigare inlägg så rycker man hästen i munnen när man driver med tömmarna-vilket ger skador i hästens mun.

Hittar inget bevis som säger att det verkligen ÄR så. Kan du hjälpa mig?

Av alla travare jag mött genom mitt liv har inga av dom lidit av munskador.

Men hur ska vi driva våra hästar framåt? Om vi inte får använda spö eller töm, har du uppfunnit något annat som vi kan använda?

JesusChrist! Vad ni bråkar! Det enda ni verkar bry er om är vem som får sista ordet och vem som har RÄTT... Herregud, tycker många trådar här på buke är så... Fan man får ju magsår av att läsa det här... Ville bara läsa lite info om en travtränare som anmälts för djurplågeri och lite olika kommentarer. Inte bråk mellan 20 tjejer....

Välkommen till Bukefalos! :P

Anledningen till att jag tar några månaders paus från den här sidan med jämna mellanrum :P

Vill din häst gå framåt eller tvingar du den genom skänkel?

Pisken är i drivningen att likna med ryttarens skänkel, vi ska framåt nu..

Drivingen ska vara på hejjande och motivera hästen att ta i det lilla extra, inte få hästen rädd genom att ge den stryk och skrämma den framåt..

Det blir ju inte andra svar för du drar samma frågor och påståenden i varv 13... :idea:

Min häst springer oxå gärna och helst hela tiden, ju hårdare o mer hon tränare, ju gladare och bättre mår hon!

Finns det ens tillåten prygel i travet?

Jag får tacka för ett trevligt smeknamn!

Lilla Vännen.
Det måste det väl göra, med tanke på att du skriver om otillåten prygel?
Så berätta om den tillåtna pryglingen inom travet. Eller är det en inside hemlis?

Kanske låg det mer i orden än ett trevligt smeknamn?

LIA

Självklart rycker man hästen i munnen om man driver med tömmarna. Nog har jag sett munskador på travare douck utan att kunna säga vad de berott på.
PL

ginnies- Nu får du snart komma på något själv,annars börjar du bli riktigt tråkig. nej jag tror inte humlis pm ar dig,jag tror bara att lite lägligt så skrev hon något som du sen bara kunde henka på,och säga att du höll med i.Så slapp du svara på något som du uppenbarligen hade problem med att svara på själv.

Men hon har ju svarat genom att tycka min tolkning var bra...:confused:
Jösses, vad är problemet egentligen?

Jag kan berätta för dig Lillfi att den tråden Ginnies hela tiden hänvisar till så råkade jag skriva bakom lod i ena meningen och bakom hand i den andra. När jag var liten hade jag en ridlärare som sa bakom hand till allting och det sitter i ännu hos mig. Så slarvar jag så kan jag benämna de olika sakerna med samma uttryck trots att jag mycket väl vet skillnaden. Sen att det sitter experter här och vrider och vänder på varje ord har jag blivit mer varse om efter det och inser att man måste väga alla ord på guldvåg.

Jag vet att du har full på det...och det gör det ju hela ännu mer komiskt!!:rofl:
Anledningen att jag drog upp det var att jag reagerade på att när man själv anser sig som okunnig och villig att lära om så betecknar man det som en styrka, så läng det handlar om en själv, samtidigt som man raljerar över någon annans okunnighet och ser det som en svaghet... som i det fallet dessutom tom var helt fel, det rimmar liksom väldigt illa!!
Glad påsk på dig!!

Men om de nu är så farligt att vi rycker och sliter i våra stackars hästars munnar, varför kan då inte ni ridmänniskor uppfinna något som är framåtdrivanda som vi kan använda istället?
De duger att klaga på oss, men hjälp oss istället.

Egentligen är de ju i princip desamma med skänkeln. Man skapar ett obehag på hästen och hästen flyttar sig. "Felaktikt bruk" av skänkel orsakar i sin tur en skänkeldöv häst och och om en häst är skänkeldöv så är den drabbad av en viss sort "skada" i min ögon.
Och om hästen är skänkeldöv tar vissa ryttare till med sporrar, vilket i sin tur kan skapa ännu större obehag i form av sår.

Helt ärligt så ser jag inga olikheter i töm - spö och i skänkel - sporre.

Det måste det väl göra, med tanke på att du skriver om otillåten prygel?
Så berätta om den tillåtna pryglingen inom travet. Eller är det en inside hemlis?

Kanske låg det mer i orden än ett trevligt smeknamn?

LIA

Hm, får se här. Sist jag tävlade hade min häst en sadel med underlägg, sadelgjord, säkerhetsgjord och svanskappa. En brösta klädd i teddy, ett vitt syntethuvudlag med ett tredelat travbett och till det en blinkers. På benen hade han knäkappor och lindor bak + ett par gummitussar i öronen. Själv hade jag inget spö och jag hade korta jockeyläder, så jag kunde varken driva hästen med spö eller skänkel, det behövdes inte får jag behövde bara lätta på tyglarna lite så ökade han farten och med lite smackning på det så gick han för fullt på upploppet och jag satt bara och åkte med. Så jag vet inte om det är en inside hemlis att de flesta travare varken behöver spöhjälp eller skänkelhjälp. Har aldrig sett någon "tillåten" prygling heller. Har som sagt sett långt mycket värre saker på vanliga klubbtävlingar. Kan förstå att en del har spö som en "skänkelhjälp" precis som ryttarna har skänkeln till att driva dressyr eller hopphästen.

Många amatörer tränar sina travare som vilka ridfolk som helst. Löshoppning, dressyr, hoppning och galoppintervaller är lika mycket vardag för mina hästar som det är för vilka hobbyhästar som helst. Skillnaden är att de går jobb i vagn någon enstaka gång mellan starterna. Har varken spö i tävling eller i träning. Och vill man tjäna pengar på travet ska man nog börja med något annat istället. Pengar är det sista man tänker på när man rider/kör till vinnarcirkeln.

Förstår egentligen ingenting av ditt inlägg.

Mitt (det du svarade på) var ett svar på Ginnies påstående om prygel (eller inte) av travhästar.

Vad ville du ha sagt? :confused:

LIA

Men om de nu är så farligt att vi rycker och sliter i våra stackars hästars munnar, varför kan då inte ni ridmänniskor uppfinna något som är framåtdrivanda som vi kan använda istället?
De duger att klaga på oss, men hjälp oss istället
. Hur mycket måste det drivas?? Varför räcker inte dom alternativ som finns och som inte innebär skador/smärta för hästen? Kunde travkuskar sköta pisk och tömmar på rätt sätt och inte tillgripit djurplågerimetoder skulle den här diskussionen inte funnits!
Om du behöver mer framåtdrivning, är det upp till dig att hitta det utan att låta det gå ut över hästen.

Då tycker jag du ska hålla dig borta från hästar, långt borta!

LIA

De duger att klaga på oss, men hjälp oss istället.

Egentligen är de ju i princip desamma med skänkeln. Man skapar ett obehag på hästen och hästen flyttar sig. "Felaktikt bruk" av skänkel orsakar i sin tur en skänkeldöv häst och och om en häst är skänkeldöv så är den drabbad av en viss sort "skada" i min ögon.
Och om hästen är skänkeldöv tar vissa ryttare till med sporrar, vilket i sin tur kan skapa ännu större obehag i form av sår.

Vad är det för fel att smacka eller ropa något. Fungerar framåtdrivande på mina pållar i alla fall.

Jag vet att du har full på det...och det gör det ju hela ännu mer komiskt!!:rofl:
Anledningen att jag drog upp det var att jag reagerade på att när man själv anser sig som okunnig och villig att lära om så betecknar man det som en styrka, så läng det handlar om en själv, samtidigt som man raljerar över någon annans okunnighet och ser det som en svaghet... som i det fallet dessutom tom var helt fel, det rimmar liksom väldigt illa!!
Glad påsk på dig!!

Glad påsk på er också! Och grattis till ert fina resultat på tävlingen. kul!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka