Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag har inte heller hört något annorlunda.

Men jag har en granne, som föder upp och kör travisar, ska fråga honom, om och när vi träffas.

Annars bollar jag frågan vidare till andra som är insatta i travvärden.

Visste inte ens vad en grisfösare var innan det började talas om att Åke sysslade med det.

KL

Vi inom travet vet att det FINNS rötägg inom sporten, men vissa ridfolk vill få det till att ALLA är rötägg eller att sporten överlag är full av djurplågare. Men ni är förstås inte intresserade av det fina och det roliga i sporten, de snälla kuskarna och de glada hästarna. Ni skulle då aldrig gå in och skriva i en tråd där rubriken är positiv, utan det är bara negativa rubriker som gäller för då kan man ju smutskasta sporten lite till! Som tur väl tar vi travfolk inte åt oss, ni kan ju försöka inbilla oss att trav är djurplågeri och att vi är stora djurplågare - vi vet att så inte är fallet.

Men en del är nog inte så smarta, de tycker väl att det är enklare att dra alla över en kam i stället för att ta reda på fakta.

Klart att det är djurplågeri, travarna har ju ingen bärighet! :P

Fast ärligt talat.. alla de travtränare jag känner/har råkat prata med har berättat om hur de fuskat hit och gjort det dit, t.ex. vid fikabordet när man dricker kaffe så kommer det nån sån historia som de gjort. Hon jag köpte min ridtravare av satt och skröt om alla gånger hon åkt fast för doping, och häromdan var det nån man som berättade om hur de dragit av skorna på hans häst när han tävlade/tränade för ett antal år sedan och verkat ner den innan ett löp för att den skulle bli öm och springa fortare.. m.m. Och så berättar de ju oftast hur kollegerna fuskat också, när de ändå är i farten.
Nu känner inte jag så många travtränare (känner ingen faktiskt) men har som sagt träffat några stycken. Och när allihopa kommer med sådana historier om vad de gjot så börjar man undra; detta är vad de villigt berättar om för vem som helst...vad finns mer?
Jag vill inte dra alla över en kam, men det r svårt att hålla sig objektiv med de här erfarenheterna.

Fast ärligt talat.. alla de travtränare jag känner/har råkat prata med har berättat om hur de fuskat hit och gjort det dit, t.ex. vid fikabordet när man dricker kaffe så kommer det nån sån historia som de gjort. Hon jag köpte min ridtravare av satt och skröt om alla gånger hon åkt fast för doping, och häromdan var det nån man som berättade om hur de dragit av skorna på hans häst när han tävlade/tränade för ett antal år sedan och verkat ner den innan ett löp för att den skulle bli öm och springa fortare.. m.m. Och så berättar de ju oftast hur kollegerna fuskat också, när de ändå är i farten.
Nu känner inte jag så många travtränare (känner ingen faktiskt) men har som sagt träffat några stycken. Och när allihopa kommer med sådana historier om vad de gjot så börjar man undra; detta är vad de villigt berättar om för vem som helst...vad finns mer?
Jag vill inte dra alla över en kam, men det r svårt att hålla sig objektiv med de här erfarenheterna.

Tror inte man skryter om man har åkt dit för doping, det är en ganska dyr historia och man kan bli avstängd väääldigt länge. Det andra du berättade låter ju som rent påhitt från deras sida, hovömma hästar travar inte - de galopperar. Har själv hållit på med trav i tio år och jag har aldrig hört några sådana här historier. Jag har däremot varit på en del hopptävlingar och sett en hel del djurplågeri - men för den delens skull drar jag inte alla ridfolk över en kam;)

Delade tyglar används ofta inom västernridningen, en tygel på var sida(lätt att tappa en om man är ovan. Vanliga tyglar/tömmar har oftast bara två ändar o varje ända sitter i en bettring eller motsvarande.
PL

Delade tyglar används ofta inom västernridningen, en tygel på var sida(lätt att tappa en om man är ovan. Vanliga tyglar/tömmar har oftast bara två ändar o varje ända sitter i en bettring eller motsvarande.
PL

Ah inte mer avancerat än så ;), när jag jobbade i tyskland tog man isär tömmarna (finns spännen längst ut/mitten) just pga. säkerhet.. vilket självklart resulterade i att man tappade en töm titt som tätt innan man vande sig..

Travtömmar är länga, kusken sitter på änden ofta ihop knölad för den får inte hända ner bakom vagnen så bakomvarande häst kan fastna..

Är det något särskillt du tänker på? *nyfiken*

Nej då satt hon väl bara här och pratade om det i 20 minuter med ett leende och erbjöd sig att skicka anmälningar/protokoll eller vad det nu är för register eller grejs man får när man åker dit, för att hon tyckte att det var kul.. eller så hittar jag bara på! :O Så är det så klart..
Men det var två exempel, om han bara var klantig i sina försök eller vad, det vet inte jag. Men så hade han gjort med sin häst, det framgick inte om den hade gallopperat ut sig eller vunnit.
Poängen är att när detta är typexempel på hur 100% av ens, om än bristfälliga, kontakt med en sport är, så är det väldigt svårt att vara objektiv.
Jag vill som sagt inte dra alla över en kam, och det finns säkert folk som bryr sig om sina hästar, men man börjar ju ändå undra hur det eentligen står till i den där branschen.

Är alla ljud oljud? Inkl smackning, Sssset, "häpp" eller liknande?
Ligger du in en klunga, med minst 7 hästar till, lär man ta till med relativt höga ljud för att hästen ska kunna urskilja min röst, för jag är nog inte den enda som låter.

Nope, en häst reagerar på skänkeln för att den är en signal, inte ett obehag. Måste man använda obehag för att "reglera" hästen har man missuppfattat något. Jmfr gärna en minikram i tömmen som hästen reagerar på inom vanlig körning.
Ett tryck, hästen flyttar sig för den. Du ger efter. Det är ett obehag. För att förlytta en häst åt sidan signalerar jag med att lägga min hand på hästens bog, jag skapar obehag och visar min dominans. Hästen flyttar sig och jag ger eftergift i form av att jag tar bort handen. Hästarna komminucerar med varandra genom tryck och eftergift. Vi komminucerar med hästarna åxå via tryck och eftergift.

Även om jag inte håller med dig, så förstår jag dig bättre nu.
Tack! Alla vi hästmänniskor har olika syn på hästens beteende och hantering.

Ständigt detta tagglyftande hos travfolk så snart hästhantering kommer på tal. Enligt er finns enbart perfekt hästhållning inom travet, allt annat är elakt förtal från alla andra! Hur kommer detta sig? Varför kan ni inte diskutera dom misshälligheter som bevisligen finns inom travet... utan att taggarna kommer ut?

För att det ibland hjälper inte vad vi säger. Detta är ett diskussionsforum men ändå kliver vissa (inte alla) in med alla åsikter fast i hjärnan och vägrar lyssna på oss som gång efter gång snällt försöker förklara.
Ingenting är perfekt, inte inom nån hästhantering. Spelar ingen roll vilken gren du utövar. Alla tar hand om sina hästar olika, men så länge hästen mår bra av det så spelar det ingen roll i mina ögon!
Jag diskuterar gärna med andra om både för och nackdelar inom travsporten, men då ska heller inte den som jag diskuterar med ha sina skygglappar på.

Kan du inte se skillnaden på förutsättning mellan hästsport utan vinstbegär och hästsport med vinstbegär? Vinst= i pengar.

Jag förstår inte riktigt...

Men seriöst? :rofl:

Medveten doping/slarv resulterar i höga böter o långa avstängningar o reglerna är så hårda att man har stenkoll på vad hästarna äter o vilka liniment eller liknande man vågar använda.

Vem tror på att en häst springer fortare om den har ont i hovarna??

Jag tror faktiskt de drev med dig :p

P.S. Frågade just pappa om det här med hon som skröt och om den här tråden, för att försäka mig om att det var så mycket skryt som jag mindes. ''Det skröt hon ju också med, att hon hade blivit avstängd..'' var hans kommentar. Så tja.. dumt eller ej, hon satt och skröt.
Nu var det ju inte det som var grejjen, om hon gjorde det eller inte, utan om varför man kan ha lite konstiga synpunkter på travsport med de erfarenheterna.
Om det sen är för att an bara träffar konstiga amatörtränare som inte vet vad de gör, vet jag inte, men det är ju ändå en infallsvinkel och ett faktum; detta har änt mig.

Är man mer insatt i sporten får jag väl anta att man ser fler sidor.

Sen för att en (eller några till) sitter och skryter om hur dom har åkt dit för doping och hur dom medvetet har gjort hästen hovvöm behöver inte betyda att alla gör det.

Hästar springer från smärta.. en riktigt ''travsäker'' häst kan säkert få för sig att hellre trava än galloppera. Att det är en väl fungerande, utvecklad metod tvivlar jag på, men att nån knäppgök provat? Tja, det finns folk till allt.

Som sagt är det bara exempel, men vill ni inte få insikt i varför man har svårt att tänka på trav som något positivt så är det er förlust, nte min. Jag sysslar inte med trav och brukar hålla mig neutral i diskussioner om sportens vara eller inte vara.

Läs mina inlägg igen och berätta var jag skriver att trav är djurplågeri?

Eller kanske ni då ser att jag påpekar ett faktum; detta har hänt mig, som kan förklara varför folk är negativa till trav. Många ser bara ''första intrycket'' och har ingen anledning att lära sig mer, så om detta är vads första intrycket visar, är det konstigt att ni har dåligt rykte?

P.S. Frågade just pappa om det här med hon som skröt och om den här tråden, för att försäka mig om att det var så mycket skryt som jag mindes. ''Det skröt hon ju också med, att hon hade blivit avstängd..'' var hans kommentar. Så tja.. dumt eller ej, hon satt och skröt.
Nu var det ju inte det som var grejjen, om hon gjorde det eller inte, utan om varför man kan ha lite konstiga synpunkter på travsport med de erfarenheterna.
Om det sen är för att an bara träffar konstiga amatörtränare som inte vet vad de gör, vet jag inte, men det är ju ändå en infallsvinkel och ett faktum; detta har änt mig.

Är man mer insatt i sporten får jag väl anta att man ser fler sidor.

Då måste det ha varit en riktigt lallare som du stötte på!:cool:
Jag tror inte att du ljuger, men tror du att jag ljuger när jag "påstår" att jag inte plågar mina hästar?

Med oljud menas alltså oljud, du får inte vara högljudd.

Men det borde vara ganska stressande för hästen i ett lopp när 15 olika kuskar smackar, ropar, sssssar, hejjar...

Är det inte lika stressande med flera piskor som viner och rör sig?

Med oljud menas alltså oljud, du får inte vara högljudd.

Men det borde vara ganska stressande för hästen i ett lopp när 15 olika kuskar smackar, ropar, sssssar, hejjar...

Vilket även en gyllene regel säger med flera ekipage på banan vid ridning, inga smackningar eller andra pådrivande ljud. Alla har inte döda sillar till hästar, vilket vissa ibland verkar tro.:crazy:

Läs mina inlägg igen och berätta var jag skriver att trav är djurplågeri?

Eller kanske ni då ser att jag påpekar ett faktum; detta har hänt mig, som kan förklara varför folk är negativa till trav. Många ser bara ''första intrycket'' och har ingen anledning att lära sig mer, så om detta är vads första intrycket visar, är det konstigt att ni har dåligt rykte?

Hästar försvarar sig nästan alltid med galopp när de har ont, gör de inte det får de lida för det senare(då blir det skador ect i framtiden och en skadad häst springer inte in några pengar(som allt tydligen handlar om)

Ja, detta här hänt dig, men man kan ju inte döma en hel sport p ga av vissa idioter som inte alls hör hemma i travsporten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka