Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

För att klarlägga: Var går gränsen mellan tillåtna och otillåtna ljud? Volym? Typ av ljud?
Ljud som i allmänt låter mkt. Det behöver inte betyda att du tar i så värst men ändå kan domarna höra dig och ge dig böter.
Men just hur mkt man får låta är från domare till domare.

Du blandar ihop två saker. Inlärning och användande.
Vid inlärande ger man hästen ett obehag för att åstadkomma en (helst riktig) reaktion. Obehaget kommer sig i bästa fall av ens eget kroppsspråk och är inte fysiskt obehagligt.
Vid användande reagerar hästen som den är lärd, och med rätt (förhoppningsvis) rörelse etc. Jämförbart kan man trycka rätt ordentligt utan att få någon reaktion, om man alltså inte eftersträvar någon! Låt mig jämföra med pisken. Vid körning (ej trav nu) reagerar hästen direkt på signaler via pisken. En mikrolätt dutt på baken kan t ex ge ett ökat tempo. Men knackar jag mer med eftertryck, så undrar hästen istället vad jag vill. Och far jag fram med pisken som en propeller under buken på den för att jaga bort bromsar så är det lugnt, hästen vet att det inte är fråga om kommunikation.
Det skulle helt enkelt bli ett fruktansvärt liv för en häst om all vidrörelse/tryck skulle betyda obehag.
Ursäkt till alla för sidospåret. :laugh:

Hmm, ja.. okej.
Man lär sig något nytt varje dag! :idea:

(fast jag iofs till visst del står fast vid mina argument fortfarande)

Jag håller med dig om att man ska vara öppen för argument i en diskussion. Men det verkar som att den inställningen oftast inte finns hos travfolket som sagt. Gäller generellt i travkritiska trådar, kolla och se.

Jag har kollat... och jag har läst, men jag har gett sjutton i att svara.

Jag menar att dom stora summor det rör sig om i travet inbjuder till div otrevligheter. Människan är en gång för alla sådan att hon vill ha och ha mer, och många tänjer därvid på både regler och moral. Analogt tror jag alltså att andra hästsporter är "snällare" mot hästen än dom där mycket pengar är involverat.

Du har rätt i det du säger, men alla är inte sådana. Jag är iaf inte nu en sån människa. Jag kör och kommer att träna för sporten, vinstpengarna finns inte i min hjärna och jag hoppas att det argumentet kommer att finnas kvar när jag blir ännu äldre.
Jag vill att travet ska skärpa sina regler ännu mer, för jag kan hålla med om att STC "blundar" för vissa saker. Jag vill att straffet ska bli högt för dom som tänjer på djurskyddet och sätter sin häst i fara.

Varsågod ;)

Humelibumlan:

Där har jag missat ridsportens rykte, jag är väl för insatt i den och i mina egna fördomar mot den för att ha riktig koll på hur den verkar vara.

Däremot tror jag tyvärr att hästar mycket väl kan vinna tävlingar även om de mår psykiskt och fysiskt dåligt. Och det gäller i så fall inte bara trav utan i princip alla tävlingar. För människan är en jäkel på att manipulera.

Jag tror att ni får leta upp bättre reklam att sprida i så fall, om ni vill ändra ryktet.. för folk tycker om att älta dåliga saker. :)
Å andra sidan får tydligen vi ridmänniskor också göra det, men jag bryr mig inte direkt om ryktet. Håller nog med om det mesta i ryktesväg, ridning är bara skit det med... massa idioter och okunniga..
(Jag behöver nog nytt hopp föt hästvärlden just nu känner jag..)

Varsågod ;)

Humelibumlan:

Där har jag missat ridsportens rykte, jag är väl för insatt i den och i mina egna fördomar mot den för att ha riktig koll på hur den verkar vara.

Däremot tror jag tyvärr att hästar mycket väl kan vinna tävlingar även om de mår psykiskt och fysiskt dåligt. Och det gäller i så fall inte bara trav utan i princip alla tävlingar. För människan är en jäkel på att manipulera.

Jag tror att ni får leta upp bättre reklam att sprida i så fall, om ni vill ändra ryktet.. för folk tycker om att älta dåliga saker. :)
Å andra sidan får tydligen vi ridmänniskor också göra det, men jag bryr mig inte direkt om ryktet. Håller nog med om det mesta i ryktesväg, ridning är bara skit det med... massa idioter och okunniga..
(Jag behöver nog nytt hopp föt hästvärlden just nu känner jag..)

Jag tror travet är för hög klass, har för höga krav på individen och för hård konkurrens för att framgång ska nås av en häst om inte mår bra och inte vill.
Samma gäller de högre klasserna inom ridsport..

Men visst kan jag spika min häst runt en lättc bana några gånger, sen protesterar den.

Hästar är inte viljelösa maskiner...

Det finns massor av fin reklam att se om man vill titta på den.
Okunniga människor som snackar skit till folk som inte har bättre förstånd än att lyssna kommer det alltid finnas oavsett.

Jag håller inte med dig om huruvida en häst som mår dåligt kan prestera eller inte, men det har ju faktiskt inte med saken att göra, så..

Jag håller inte med dig om huruvida en häst som mår dåligt kan prestera eller inte, men det har ju faktiskt inte med saken att göra, så..

Nej, det behöver du inte göra heller.
Jag har inte stött på "maskinhästar" och har tydligen ingen erfarenhet av dem.

Prestera kan de, men inte bra på högre nivå.. o travet är hög nivå.

Men du får gärna förklara hur du tänker o menar, så ska vi se om jag kanske kan förstå?

Det är inte mycket idé att förklara mig, jag är ganska trött på det och bryr mig faktiskt inte om du förstår eller håller med mig på den punkten, du får ursäkta.
Det är bara så invecklat att förklara; då måste jag i stort sett göra en utläggning om hela min syn på hästar, ridning, tävling, hästbranchen osv och antagligen en massa sidospår.. jag orkar inte. Troligtvis slutar det ändå bara med missförstånd, jag känner ju hur buke-andan sitter i forumväggarna..

Ja, buke-andan hänger verkligen i här.

Varför ens ge sig in i en debatt om man inte har intresse att argumnetera för sina åsikter o besvara frågor om hur man ser på olika saker?? :confused:

Men ursäktad är du.

Tycker väl att jag har ''försvarat'' mina åsikter och svarat i den debatten jag gick med i/startade? Nu får du ge dig!

Detta nu är ju för det första en helt annan diskussion, som inte har ett vitten med det ursprungliga att göra, och sen ser jag heller ingen poäng i att driva den diskussionen.

Tycker väl att jag har ''försvarat'' mina åsikter och svarat i den debatten jag gick med i/startade? Nu får du ge dig!

Detta nu är ju för det första en helt annan diskussion, som inte har ett vitten med det ursprungliga att göra, och sen ser jag heller ingen poäng i att driva den diskussionen.

Jag vet inte ens att du behövt försvara dig?
Du återgav vad du hört och vi som är insatta sa att så är det inte!

Sen tycker du travet har dåligt rykte för folk snackar skit, tycker du att vi som sitter här snackar skit? Gör vi dålig reklam för vår sport?

Hela diskussionen går ju ut på om du kan tvinga en häst att springa bra/fortare med el/pisk/våld och du hävdar att det går, du vet att det går?
Då undrar jag hur det kan vara en annan diskussion?

Varför ens använda otrevlig ton?
Tycker du jag varit otrevlig mot dig?

Nej, numer handlar diskussionen om huruvida en häst måste må bra psykiskt och fysiskt för att prestera bra - inom all tävlingsverksamhet. Inte om huruvida den piskas fram just i trav eller hur det skulle gå till i så fall. Jag tror säkert att det går att få en häst som inte mår bra (pga felaktigt foder eller felaktig träning eller etc. ) att vinna även större klasser/tävlingar och att vinst av täving därför inte är ett bevis på att djuret mår bra. Men det tänker jag inte gå in närmre på, för dels ska jag sova nu, dels är jag inte tillräckligt insatt i trav för att ha några bra exempel från trav och det är ju trav den här tråden handlar om, och dels tycker jag inte att det hör till ämnet.

Jag anser den första biten av ''diskussionen'' - där jag enbart ville ge en insyn på hur det ofta kan se ut för den oinsatte när denne möter trav, eftersom den biten kan vara svår att se när man själv är insatt och vet bättre - för avslutad.

Sen kom någon kommentar om att hästar måste må bra för att prestera bra, vilket jag inte håller med om men inte tänker diskutera vidare.

Varför ens ge sig in i en debatt om man inte har intresse att argumnetera för sina åsikter o besvara frågor om hur man ser på olika saker?? :confused:
Det tyckte jag var en tråkig ton, speciellt när jag har ''argumenterat'' för mina åsikter och anser den diskussionen avsluat, men inte tänker starta en ny just pga att jag inte orkar diskutera mer.

Nej, numer handlar diskussionen om huruvida en häst måste må bra psykiskt och fysiskt för att prestera bra - inom all tävlingsverksamhet. Inte om huruvida den piskas fram just i trav eller hur det skulle gå till i så fall. Jag tror säkert att det går att få en häst som inte mår bra (pga felaktigt foder eller felaktig träning eller etc. ) att vinna även större klasser/tävlingar och att vinst av täving därför inte är ett bevis på att djuret mår bra. Men det tänker jag inte gå in närmre på, för dels ska jag sova nu, dels är jag inte tillräckligt insatt i trav för att ha några bra exempel från trav och det är ju trav den här tråden handlar om, och dels tycker jag inte att det hör till ämnet.

Jag anser den första biten av ''diskussionen'' - där jag enbart ville ge en insyn på hur det ofta kan se ut för den oinsatte när denne möter trav, eftersom den biten kan vara svår att se när man själv är insatt och vet bättre - för avslutad.

Sen kom någon kommentar om att hästar måste må bra för att prestera bra, vilket jag inte håller med om men inte tänker diskutera vidare.

Det tyckte jag var en tråkig ton, speciellt när jag har ''argumenterat'' för mina åsikter och anser den diskussionen avsluat, men inte tänker starta en ny just pga att jag inte orkar diskutera mer.

Sedan är det ju en annan femma att många har lämnat ridsporten till förmån för travsporten. :angel:Tror nog att även de hade en dålig syn på travsporten innan de förstod hur det låg till.

Det rimliga hade ju varit att skriva något i stil med "all prygling är förbjuden". Vem kan missuppfatta det?
Sanningen är nog snarast, efter att andra lämnat ett rakt svar, att du inte vet vad som gäller. Dvs, innan några andra ryckt in och hjälpt till.

LIA

Citera då de andras svar till mig, de som är så bra, tja, om du kan...!:idea:

Dessutom, det kanske finns tillåten prygel i travvärden och ridsportsvärden?, då tydligen även du använder dig av spöet i nödsituationer......vad gör du med ditt spö i nödsituationer????,hur hårt kan Lia tänkas slå??? och tänk om dina nödsituationer inte är nödsituationer för andra????, utan att du när du själv tycker du ger tillåten prygel istället ger otillåten.:eek:

För mig är töm och spö signalgivare, inget annat. Det enda undantaget i den användningen är nödsituation.

Citera då de andras svar till mig, de som är så bra, tja, om du kan...!:idea:

Dessutom, det kanske finns tillåten prygel i travvärden och ridsportsvärden?, då tydligen även du använder dig av spöet i nödsituationer......vad gör du med ditt spö i nödsituationer????,hur hårt kan Lia tänkas slå??? och tänk om dina nödsituationer inte är nödsituationer för andra????, utan att du när du själv tycker du ger tillåten prygel istället ger otillåten.:eek:

Fast prygel är ett starkt ord och för mig finns inte just orden tillåten prygel. Ingen prygel kan vara tillåten. Sen kan det självklart vara så att det som är okej i någras ögon är det inte i andras. Och det är väl lite det hela tråden handlar om, eller? :crazy:

Jag tror travet är för hög klass, har för höga krav på individen och för hård konkurrens för att framgång ska nås av en häst om inte mår bra och inte vill.
Samma gäller de högre klasserna inom ridsport..

Men visst kan jag spika min häst runt en lättc bana några gånger, sen protesterar den.

Hästar är inte viljelösa maskiner...

Men nyss trodde du ju att MT hade spöat upp sin häst för att sedan rida in på Globenarenan och visa just de högre klasserna inom dressyren....:confused:

Sedan är det ju en annan femma att många har lämnat ridsporten till förmån för travsporten. :angel:Tror nog att även de hade en dålig syn på travsporten innan de förstod hur det låg till.

Jag kommer från ridsporten. Min syn på travet var inte bra förräns jag träffade en tjej som drog med mig i ett "proffisonellt" stall.
Senare insåg jag själv att jag inte kommer kunna komma vidare i ridningen och tröttnade och ville testa något nytt. Och där hade travet sin dörr öppen och jag klev mycket nyfikna ögon.

Jag kommer från ridsporten. Min syn på travet var inte bra förräns jag träffade en tjej som drog med mig i ett "proffisonellt" stall.
Senare insåg jag själv att jag inte kommer kunna komma vidare i ridningen och tröttnade och ville testa något nytt. Och där hade travet sin dörr öppen och jag klev mycket nyfikna ögon.

Jag kommer också från ridsporten, men sedan fick jag upp ögonen för travet iom att min pappa var intresserad och då köpte vi en travare och på den vägen är det. Visste inte så mycket om sporten innan det, mer än att jag ofta var på trav med min far då. Pantade mest burkar och köpte sådana travbilder som man kunde köpa för tio år sedan, ville mest av allt ha en bild på Copiad som var den hästen som i princip gjorde att jag blev intresserad av travet och en dag fick jag honom på bild;) Sedan har jag alltid älskat galoppsporten, t om mer än travsporten, så nästa häst blir definitivt ett fullblod och licens på det.

Ja, alla sorts kapplöpningar är livet, vare sig det är trav eller galopp.:bump:
Vi älskar det och hästarna gör det också! De som inte gör det blir inte långvariga på banan, de får göra något annat istället.

Att det finns "prygel" av våra älskade hästar inom ALLA former av hästsport är vi tydligen alla överens om?!?! Att det skulle förekomma mer i någon av "grenarna" tror jag inte! Klart är väl ändå att det är jobbigt för en "gren" när så'nt här kommer upp. Men ALLA "grenar" har ju fabulerat i media om "negativ" hantering av hästarna! Har jobbat inom trav,galopp,ridning och sett "icke önskvärd" hantering i alla tre, men har också sett MYCKET possitivt i alla tre "grenar"! Den uppfattning jag har fått är att vi har att lära av varandra, travet och galoppen som oftast inte låter sina hästar stå kvar i (i vissa fall bli lämnade ensamma utan uppsikt) transporterna vid tävling, deras hästar får oftast gå in i box, medans ridhästar oftast står kvar i transporten. Skador blir det inom ALLA "grenar", men där ligger travet långt framför de andra "grenarna" i utvecklingen. Av min erfarenhet är ridsporten långt efter i det avseendet! Har sen slutet av 70-talet använt mig av så kallade "trav-veterinärer" pga att de är duktigare och snabbare på att hitta "felet"! Att ridsporten sen har andra fördelar som trav och galoppen skulle ev. ha nytta av får man sortera ut själv av vad som passar den enskilde!
GLAD PÅSK TILL ER ALLA!!!!!!!!!::love::bow::bump::banana::rofl::angel:

Men nyss trodde du ju att MT hade spöat upp sin häst för att sedan rida in på Globenarenan och visa just de högre klasserna inom dressyren....:confused:

Där var ju frågan vad märken kom av, om hon hade piskat den på framridningen och varför ingen reagerade i såfall.

Skulle det tex vara så att hon gav den pisk för att den t ex skulle lyssna o få med sig bakdelen bättre, så tror jag inte det knäcker en häst psykiskt eller att den mår särkillt dåligt av det.
Skillnaden mellan ett par rapp i en situation med eftergift och använda våld/tvång som lösning i alla situationer.
Hade hon däremot piskat runt o bråkat med hästen hela programmet igenom, hade nog inte hästen presterat något bra, utan bara blivit stressad.

Skulle det vara så att man inte kunde använda hårdare pisk, skänkel, röst i någon situation för hästen då skulle må psykiskt dåligt, så skulle vi ju inte ha en enda frisk häst.

Självklart tycker jag inte det är rätt att piska en häst o gjorde hon det som det påstods så tycker jag det är rent förjävligt att inget skedde, men jag tror inte hästen för den sakens skull mår jätte dåligt, även om det inte riktigt är min metod.

När det kommer till galoppen (vilket vi förmodligen inte ens borde gå in på-men jag kan inte låta bli) så har jag väldigt stort problem med att man rider in hästar så tidigt..jag tycker att det är gräsligt! Jag tycker inte heller att tre åringar är redo att gå treårs test i de allra flesta fall.

När det kommer till galoppen (vilket vi förmodligen inte ens borde gå in på-men jag kan inte låta bli) så har jag väldigt stort problem med att man rider in hästar så tidigt..jag tycker att det är gräsligt! Jag tycker inte heller att tre åringar är redo att gå treårs test i de allra flesta fall.

Att en häst rids in tidigt tar den ingen skada av. Utan hur man rider hästen.
Alla hästar klarar av att bli inridna tidigt, men att sedan förstå hur den ska tränas är en helt annan femma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka