Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri
Nej, det stämmer inte. Du lade in bilden i en tråd för att ställa frågan: vad fick hon för straff?? eftersom pisk och straff inom travet diskuterades. Du var också väldigt säker på att det var spöränder då du skrev: "jag tror på spö"
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=936132&highlight=piskrapp&page=7
Precis, jag var intresserad av hur det straffades?
Och tror fortfarade det var spöränder...
Mår inte travhästar heller dåligt av pisk för att springa ännu fortare än de redan gör och ämnar? tex vid målgång?
Tillbaka till ruta 1 då...
Att visa häst spö o lägga på spö är inte samma som att piska den hårt så det blir märken eller tvinga den framåt.
Det är att jämnföra med ryttarens skänkel-
Mår en häst dåligt av att bli manad framåt?
Skillnad mellan maning o tvång...
Jag har förresten tittat igenom de travfilmer du lade ut på olika lopp.
Elitloppet i sverige, sen från Finland, sen från Norge och från Usa.
Det från usa var fruktansvärt att se!!! man kan bara tänka sig hur hårt slaget från sidan med höger hand måste ha kännts för hästen som inte gjorde annat än sprang sitt bästa. De från norge (där ju piskan är förbjuden) o sverige tyckte jag nog det såg likadant ut förutom att de från sverige både drev med tömmar samt pisk...
Kul att du är tillräckligt intresserad för att bilda dig en egen uppfattning!!
Och precis som du säger, drivning i USA är hemskt!!
Jag har för mig jag visade olika typer av drivning med de länkarna och kommer inte riktigt ihåg vilka det var jag la ut?
Men yvig drivning är fult oavsett, skillnaden mellan sverige o norge, är att sverige kan driva utan yvigt för vi har pisken, i norge är det enda sättet.
Men visst finns svenskar som driver yvigt oxå.
Men sedan kan jag tillägga att jag också sett lopp som varit fantastiska med kuskar och hästar som ser ut att bara glida i mål... helt utan någon drivning... sådant är väldigt roligt att se medans man bli förfärad av de andra...
Japp och det är dit vi vill nå!
Och det är den största stoltheten, när hästen bara spurtar förbi med en tennsoldat i vagnen
Min stolthet!
Hon hade självklart blivit diskad om det hade hänt. Man får ej ens bara hålla i spöt under en dressyrtävling utan att bli diskad. Gäller alla nivåer.
Jo, det vet jag
Skulle bara förklara skillnanden som jag såg den