Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri
Jo jag förstår.
Jag vet att det finns ridlärare t ex som redan där matar småbarn med informationen om att trav är grymt o hemskt och jag har själv trott på dessa storys.
Jag vet att folk gärna lyssnar på hur hemskt det är och har svårt att ta in annan information o heder till dem som bla. sitter i denna tråden och frågar o argumenterar runt olika frågor och som är öppna att faktiskt lära sig mer om vad travsport innebär och vad det går ut på
Jag tror ingen av dem som läst här o frågat, i fortsättningen kommer svälja att man får piska o slå hästar hur som helst i travet, utan de kommer nog svara emot att det finns regler o bestraffningar även inom travet.
Ridsporten har inte så gott rykte den heller och det är samma där, någon berättar om barriering, rollkur, hästar som inte får gå ut osv...
Jag har hört massor av skit om både ridsport o travsport, men jag lever med min fasta övertygelse och erfarenhet att vill man bli framgångsrik med sin häst och få den tävla/träna trav/hoppning/dressyr/distans/körning eller bara ha en trevlig tur i skogen, så kan man inte slå den, den kan inte ha ont, vara rädd för det den ska göra, blöda ur hovarna eller likande.
Det är målet med min hästhantering, att ha en häst som älskar att göra det den gör och det gör den självmant, inte för att jag tvingar den.
Och jag tror som sagt att det är enda sättet och därför så tror jag inte heller på att det förekommer så mycket skit i de stall jag inte har koll på, för jag tror inte det funkar att få en häst prestera bra om den inte mår bra o vill själv!!
Och då har jag stött på hästar som inte vill eller kan prestera bra inom varken hoppning/dressyr eller trav och vägen där har då inte varit att slå dem hårdare, skrämma dem eller göra dem illa, utan antingen får de sluta o göra något annat som passar dem bättre eller så testar man lägga om träningen, backa ett par steg och ändra om rutinerna...
Sen finns det idioter, absolut o men de ska ju inte vara reklamen för sporterna, de ska ur sporterna och det oavsett sport!
Jag önskar människan var mer kritisk till den information den får och istället valde att kolla upp om den verkligen stämmer, för att bilda sig en egen uppfattning baserad på mer än 1 persons berättelse.