Travsporten, vad tycker ni om den?

LouiseHellstrom

Trådstartare
Hej!
Jag vill ha lite svar och funderingar på hur ni ser på trav och galoppsporten.

Tycker ni att det är rätt med travsport?
Är hästarna tillräckligt "framavlade" för denna sport?
Är det endast en pengarörelse där allt handlar om just pengar?
Är detta rätt mot hästarna?

Här diskuterar vi vad som är bra/dåligt inom travsporten. Om det är en riktig hästsport eller mest om pengar. Vart går gränsen.

MvH Louise

Sv: Travsporten, vad tycker ni om den?

Vad tycker du själv?

Näe, jag har egentligen ingen uppfattning av det, det är därför jag undrar vad andra tycker. Men så som jag har sett det så är det, iallafall i de stora loppen såsom olympiatraven och V75 så tror jag bara att det mest rör sig om pengar eftersom det ligger flera miljoner i potten osv..

men som sagt så vet jag inte så mkt mer. Vad tycker du?

tror någon här skrev att det är 2% som går med vinst..

trav är knappast yrket man ska hålla på med om man vill tjäna pengar.
är långt ifrån alla hästar som ens betalar vad de kostar i månaden.

tror någon här skrev att det är 2% som går med vinst..

trav är knappast yrket man ska hålla på med om man vill tjäna pengar.
är långt ifrån alla hästar som ens betalar vad de kostar i månaden.

Jo, men samtidigt så är det mycket press på hästarna också, okey om det är en liten summa här och där men jag tror att det är en sport som går över vissa gränser ibland.
men som sagt har jag inte så mycket erfarenhet

Här diskuterar vi???

Är du ny moderator? :crazy:

Vi som hänger i det här forumet gillar sporten, inte så många av oss är miljonärer vad jag vet så där faller ett par av dina frågeställningar om du vill ha diskussion.

1. Ja
2. Ja, läs alla ridtravartrådar... :rofl::rofl:
3. Nej
4. Ja (sedan kan man svara nej i enskilda fall men så är det i all sport)

Här diskuterar vi???

Vi som hänger i det här forumet gillar sporten, inte så många av oss är miljonärer vad jag vet så där faller ett par av dina frågeställningar om du vill ha diskussion.

1. Ja
3. Nej

ehm. det jag skrev är vad ni tyckte om det.. det är det som är intressant för mig, Jag har egentligen inga åsikter av det.. Ville ju höra vad alla tyckte om det bara.

Jo, men samtidigt så är det mycket press på hästarna också, okey om det är en liten summa här och där men jag tror att det är en sport som går över vissa gränser ibland.
men som sagt har jag inte så mycket erfarenhet

press? alltså visst, det krävs mycket av en tävlingshäst men de springer knappast in speciellt mycket om du pressar dem för mycket.
dessutom kostar hästen ägaren runt 300 spänn per dag (om den är i träning hos någon annan), lägg därtill veterinär- och transportkostnader. och hur många hästar är det som inte springer in pengar? måånga...

press? alltså visst, det krävs mycket av en tävlingshäst men de springer knappast in speciellt mycket om du pressar dem för mycket.
dessutom kostar hästen ägaren runt 300 spänn per dag (om den är i träning hos någon annan), lägg därtill veterinär- och transportkostnader. och hur många hästar är det som inte springer in pengar? måånga...

men jag vet inte, har fortfarande ingen erfaraenhet av sporten.. har bara hört detta... men skit samma. jag startar denna tråden ngn annan stans då, för det är inte meningen att ni ska bli upprörda, jag är bara intresserad

Du säger att du inte kan något men vill höra våra åsikter som du inte kan sätta in i något sammanhang?

Om du kollar runt bland trådarna så ser du våra åsikter, vi älskar våra hästar och vi älskar dånet av hovarna över upploppet helt enkelt... :love:

Känslan går inte att jämföra med något annat....

Här diskuterar vi???

1. Ja
3. Nej

håller med:bow:

Jag vet att det varit mycket diskution om travsporten, och att hästarna inte skulle må bra av det osv, men jag har ingen uppfattning av det själv så jag skulle vilja veta hur ni ser på det. men jag ska inte störa dig mer här eftersom denna tråden inte leder ngn vart just nu ändå.

men jag vet inte, har fortfarande ingen erfaraenhet av sporten.. har bara hört detta... men skit samma. jag startar denna tråden ngn annan stans då, för det är inte meningen att ni ska bli upprörda, jag är bara intresserad

vi är inte upprörda? jag förklarar ju bara för dig, en ovetande, hur det ligger till?
dessutom tror jag att det är på trav den ska ligga, ingen annan stans.

Ts, vill du veta mer om trav i allmänhet, ställ om dina frågor och tänk på att du är på TRAV, så finns det säkert nån trevlig här inne som kan förklara vad det går ut på, varför :)

Ja okej. men det jag menar med mina frågor är om hästarna tex är gjorde för travet. Eftersom "trav" egentligen inte är någon naturlig gångart så är det intressant och veta om aveln och hur man avlat fram så "travarn" får denna snabba gångarten m.m.

Jag har absolut ingenting emot den. Tycker det är riktigt coolt att se på. Men sen har jag ju hört historier om vissa hästar också, tex att man kör in dem väldigt tidigt och pallar inte hästen trycket så slaktas den, eftersom detta är de lättaste vägen.

Óch man ser ju mycket på Tv, tex att det är flera hundra miljoner i potten på olympiatravet ex, så om alla gör det för pengarnas skull eller hästarnas, om ni förstår?

jag förstår att du undrar! :) ska försöka förklara.

om hästarna tex är gjorde för travet. Eftersom "trav" egentligen inte är någon naturlig gångart så är det intressant och veta om aveln och hur man avlat fram så "travarn" får denna snabba gångarten m.m.
aveln är mycket långt gången och jämför man med för 20 år sedan är det stor skillnad. travet är sas "naturlig" för dem, galopperar de framför vagn så är det oftast av en andledning, tex fel balans (hovar och skor tänker jag på då), fel utrustning eller att hästen är ofräsch etc. man kan ofta se deras travartrav redan som småttingar! fast det betyder ju inte att de inte galopperar i hagen :D

Jag har absolut ingenting emot den. Tycker det är riktigt coolt att se på. Men sen har jag ju hört historier om vissa hästar också, tex att man kör in dem väldigt tidigt och pallar inte hästen trycket så slaktas den, eftersom detta är de lättaste vägen.

Ja, hästarna körs in tidigt, redan som 1½ åringar. MEN, det är detta som lägger grunden för att de ska kunna tåla att tävla som äldre. många tror nog att det sliter osv, men träningen är mkt försiktig och trappas långsamt upp. i takt med att hästarna växer så utsätts de för den belastning de tål och detta stärker i sin tur upp dem. utan denna tidiga inkörning o grund så tror jag inte alls vi skulle ha så bra hästar idag..

och ang. slakt. det stämmer att många avlivas för att de blivit skadade etc. ston går ofta till avel men givetvis inte alla. jag tycker det är bra att hästägarna tar ansvar för sina djur och avlivar dem! iställe för att de ska hamna på en transport till italen eller hos någon som bara vill ha en billig häst.. finns redan så himla många travare ute på marknaden så på så sätt säkrar man ju hästens framtid. den kommer inte behöva lida.

Óch man ser ju mycket på Tv, tex att det är flera hundra miljoner i potten på olympiatravet ex, så om alla gör det för pengarnas skull eller hästarnas, om ni förstår

visst finns det pengar i branchen. men tex olympiatravet är ju för de allra bästa hästarna. de hållbara och riktigt riktigt bra hästarna (de få som faktist gör att ägarna går med vinst). dessa hästar älskar att springa och de vill vinna :)

Jag vet att det varit mycket diskution om travsporten, och att hästarna inte skulle må bra av det osv, men jag har ingen uppfattning av det själv så jag skulle vilja veta hur ni ser på det. men jag ska inte störa dig mer här eftersom denna tråden inte leder ngn vart just nu ändå.

Nä, du stör mig inte... :D

Alla hästar är individer, en del älskar att tävla och en del passar inte alls för det. Det beror i bland på psyket och i bland på exteriören att de inte platsar på ovalen. I bland på klantig hantering från början och i bland på att tränaren/skötaren inte varit tillräckligt lyhörd för hästens signaler.

De som inte är så insatta i trav tror att man alltid snurrar runt på en tävlingsbana med dem och att träningen går ut på att köra så fort som bara går hela tiden för att förbättra dem.

Så är inte fallet, en travhäst tränas ungefär varannan dag och gr då tuffare träningar 1-2 ggr i veckan under uppträning. Dessa träningar sker för det mesta inte i tävlingstempo utan en bit under där det utvecklar hästen mest. Mellan dessa träningar joggas, skrittas eller rids hästen för att få variation.

Travarrsen är numera så framavlad att många tävlar helt utan uppkäk (remmen som de tar stöd i som är fäst i selen) och det finns flera trådar här inne med frågor om HUR man får sin travare att fatta Galopp.

Som en jämförelse tycker min valack att det är skitjobbigt att hoppa men han kan springa bra fort ochh länge om han får.

Ja okey. Så då är det inte en sån sport man fått bilden som en "hemsk" sport. Jag menar, klart finns det djurplågeri inblandat, som i alla andra sporter. Eftersom det inte ligger i en hästs natur att ens vara tillsammans med människor kan man lika gärna bara kalla det djurplågeri.

Men tack för svaren! Nu har jag fått en hel annan bild på det hela!

tacktacktack! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat