Sv: Travsporten, vad tycker ni om den?
Det jag ville veta var motsatsen till vad jag har hört. Att detta skulle vara en grym och hänsynslös sport emot hästarna, men jag har fått många bra svar och bilden har ändrats
Tänk om du bara visste hur många hundratusentals kronor vi travhästägare/tränare slänger ut för att få våra hästar att må bra och att vara friska och fräscha.
Jag köper aldrig märkeskläder, köper nästan bara på rea, jag åker i princip aldrig utomlands, jag går aldrig på bio, jag går aldrig ut och äter, jag sitter sällan på krogen och hinkar drinkar, mitt hus är ett renoveringsobjekt, mina gympadojjor är det hål i och jag äter gärna nudlar.
Vet du varför?
Jo, för att jag hellre lägger pengarna på att köpa min häst en ny anatomisk sele för att ryggen ska må bra, att jag hellre köper dyra vitamintillskott för att min häst ska må bra, att jag hellre köper stängselmaterial så att mina hästar ska få så stora ägor som möjligt att beta på, för att jag hellre ser till att min häst har det varmt och skönt med nya fräscha täcken som håller värmen.
För att....
Jag
älskarmina hästar!
Pengar?
Ja du, den delen av de som tjänar pengar på sina travhästar är mindre än 2%. Det du. Gör vi det för pengar?
Jag skiter fullständigt i hur många kronor mina hästar springer in. Jag är i stallet med mina djur för att jag trivs där, jag älskar dem och jag gör allt för dem. Hade jag velat tjäna pengar hade jag sålt dem direkt. Jävlar vad rik jag skulle vara då. Skulle nog till och med kunna anlägga swimmingpool.
Titta på all annan hästsport om du anser trav vara djurplågeri. (eller om någon annan anser det)
Galopp - hästar tvingas tävla med ryttare på ryggen redan från 2-års ålder. Skonsamt? I wouldn't think so...Och gud vet hur många olyckor det varit med dödsfall nu på seanre tid. (döda hästar alltså).
Hoppning - hoppar hästen inte så kan man alltid barrera hindrena. jag menar nog fasen hoppar hästen högre om den skär sig på spikar varje gång den touchar?
Distans - Kan vara 17 mil ibland - hur långt är ett travlopp?
Fälttävlan - Behöver inte ens nämnas de riskfaktorer som finns inblandade i det....
osv osv
Inför varje start inom travet finns en vet. i närheten för att bedöma om en häst bör startas eller inte.
Påpekas bör också att en häst som inte
vill den springer inte. Så är det bara. Inte ens om du hade ett fiskespö med morötter hängandes framför skulle hästen springa om den själv inte vill det.
Djurplågare finns i alla hästsporter - och kanske ännu mer, framförallt utanför sporten, i vilket stall som helst, i vilken by som helst, under vilka händer som helst. Det är ett faktum som tyvärr ej går att frångå.
TUR är väl att i travsporten kommer såna här fall fram!
Mörkertalen av djurplågare runt om i landet inom andra grenar av sporten är säkerligen skrämmande.....
Prisa oss fattiga travmänniskor som hellre tillgodoser hästens behov än sina egna.