Travsporten, vad tycker ni om den?

Sv: Travsporten, vad tycker ni om den?

"pengarna" i potten är inte såna "vi" får, utan det tillhör spelet (staten) och kommer in från spelare...alltså dom som spelar på hästar. Typ Svensson o co...
Vet inte hur många % som går till hästsporten, men det är inte så mycket....dessutom så ger travet ridsporten också en ansenlig summa.

"pengarna" i potten är inte såna "vi" får, utan det tillhör spelet (staten) och kommer in från spelare...alltså dom som spelar på hästar. Typ Svensson o co...
Vet inte hur många % som går till hästsporten, men det är inte så mycket....dessutom så ger travet ridsporten också en ansenlig summa.

Ja och detta visst jag redan. Så vad har det med min bild av travsporten att göra? Det jag ville veta var motsatsen till vad jag har hört. Att detta skulle vara en grym och hänsynslös sport emot hästarna, men jag har fått många bra svar och bilden har ändrats

Ja och detta visst jag redan. Så vad har det med min bild av travsporten att göra? Det jag ville veta var motsatsen till vad jag har hört. Att detta skulle vara en grym och hänsynslös sport emot hästarna, men jag har fått många bra svar och bilden har ändrats

detta inlägget....

Óch man ser ju mycket på Tv, tex att det är flera hundra miljoner i potten på olympiatravet ex, så om alla gör det för pengarnas skull eller hästarnas, om ni förstår

Det jag ville veta var motsatsen till vad jag har hört. Att detta skulle vara en grym och hänsynslös sport emot hästarna, men jag har fått många bra svar och bilden har ändrats

Tänk om du bara visste hur många hundratusentals kronor vi travhästägare/tränare slänger ut för att få våra hästar att må bra och att vara friska och fräscha.
Jag köper aldrig märkeskläder, köper nästan bara på rea, jag åker i princip aldrig utomlands, jag går aldrig på bio, jag går aldrig ut och äter, jag sitter sällan på krogen och hinkar drinkar, mitt hus är ett renoveringsobjekt, mina gympadojjor är det hål i och jag äter gärna nudlar.

Vet du varför?

Jo, för att jag hellre lägger pengarna på att köpa min häst en ny anatomisk sele för att ryggen ska må bra, att jag hellre köper dyra vitamintillskott för att min häst ska må bra, att jag hellre köper stängselmaterial så att mina hästar ska få så stora ägor som möjligt att beta på, för att jag hellre ser till att min häst har det varmt och skönt med nya fräscha täcken som håller värmen.
För att....
Jag älskarmina hästar! :love:

Pengar?
Ja du, den delen av de som tjänar pengar på sina travhästar är mindre än 2%. Det du. Gör vi det för pengar?
Jag skiter fullständigt i hur många kronor mina hästar springer in. Jag är i stallet med mina djur för att jag trivs där, jag älskar dem och jag gör allt för dem. Hade jag velat tjäna pengar hade jag sålt dem direkt. Jävlar vad rik jag skulle vara då. Skulle nog till och med kunna anlägga swimmingpool. ;)

Titta på all annan hästsport om du anser trav vara djurplågeri. (eller om någon annan anser det)
Galopp - hästar tvingas tävla med ryttare på ryggen redan från 2-års ålder. Skonsamt? I wouldn't think so...Och gud vet hur många olyckor det varit med dödsfall nu på seanre tid. (döda hästar alltså).
Hoppning - hoppar hästen inte så kan man alltid barrera hindrena. jag menar nog fasen hoppar hästen högre om den skär sig på spikar varje gång den touchar?
Distans - Kan vara 17 mil ibland - hur långt är ett travlopp?
Fälttävlan - Behöver inte ens nämnas de riskfaktorer som finns inblandade i det....

osv osv

Inför varje start inom travet finns en vet. i närheten för att bedöma om en häst bör startas eller inte.
Påpekas bör också att en häst som inte vill den springer inte. Så är det bara. Inte ens om du hade ett fiskespö med morötter hängandes framför skulle hästen springa om den själv inte vill det.

Djurplågare finns i alla hästsporter - och kanske ännu mer, framförallt utanför sporten, i vilket stall som helst, i vilken by som helst, under vilka händer som helst. Det är ett faktum som tyvärr ej går att frångå.
TUR är väl att i travsporten kommer såna här fall fram!
Mörkertalen av djurplågare runt om i landet inom andra grenar av sporten är säkerligen skrämmande.....

Prisa oss fattiga travmänniskor som hellre tillgodoser hästens behov än sina egna. :bow:

Senast ändrad:

*kl*
Verkar som mitt inlägg försvann...

Jag har generellt sett inget emot varken trav- eller galoppsporten.
Har jobbat i galoppstall på Täby och varit med vid löp så jag tycker mig ha ganska stor koll på iaf galoppen. Fullbloden är grymt väluppfostrade, inte alls stressade som många verkar tro. De som inte gillar att springa tas av banan.
Antar att det är likadant med travarna. Har dock ej aldrig varit i travstall, bara träffat "gamla travarare".

Men det som i mitt huvud säger nej till travet är att det för mig inte är naturligt med trav. Jag kan inte se att det är bra för hästen att gå fullt ut i trav, när det naturliga för hästen är att falla över i galopp ju högre hastighet den har.
Någon sa nån gång "Varför köra på tvåans växel när det finns tre?" (Sliter på bilen iaf ). Man har ju också alltid fått höra inom vanlig ridning att traven är den gångart som sliter mest.
JAG tror alltså att travsporten sliter mer på hästarna än galoppsporten. Kanske därför travarna bara får hålla på till tolv års ålder? (visst är det tolv?) och det inte finns någon övre gräns för fullbloden. Finns många riktigt fräscha "gamlingar" som går löp.

Med tanke på just hållbarheten skulle jag också hellre köpa ett fullblod från banan än en travare - jag tror helt enkelt att de håller längre.

Skulle dock vara intressant att höra vad travfolket har för åsikter om det här med hållbarheten inom travet?
Ännu mer intressant vore att se lite forskning på skador/hållbarhet på galopphästarna kontra travarna. :idea:

OBS: Härmed inget ont sagt om travet, hur hästarna blir behandlade, etc etc. Bara lite funderingar kring hållbarheten.

Hållbarheten är ju kanke lite baserat på individer också, kontra träning, ju klokare man tränar, des bättre hållbarhet får man ju...typ..sen spelar ju ALLT in, foder, hovslagare, parasitbekämpning osv..

Min gamla travare är 16 år, han har vunnit 14 lopp, även på rikstoton och aldrig haft en kanyl i benen.

travaren är ju avlad till trav och det syns på dom redan i hagen om föl...sen är det ju såklart uppträning och att lära dom röra på benen snabbt, detta sker ju som du förstår succesivt och därmed så ökar ju hällbarheten. Vad jag har förstått så får en travare oftast mycket mer grundträning än en galoppör.

Jag tror att man har 12 år på hingstar och valacker pga att man har 10 år på stona, och det i sin tur har jag för mig från början kom av att man ville få in de bra stona i avelsboxen "så fort som möjligt".

En del gamlingar som slitit i många år tills de faller för åldersstrecket här exporteras sedan och fortsätter tävla i länder med högre åldersgräns.

Detta brukar dock framkalla visst gny från oss som tycker att de har rätt att bli pensionerade då. :D

De som tävlat många säsonger har ju faktiskt visat sig fantastiskt hållbara, men aveln i Sverige har ändå mestadels bedrivits på amerika-importer som slutat tävla efter treårssäsongen. Trots detta visar en hel del hästar bra hållbarhet genom åren... :idea:

Men det krävs en duktig tränare som ser när det är dags att "serva" i stället för att bara klämma ur sista kronan ur hästen innan den försvinner ur träning.

Sen har ju alla travare en max-gräns på sin kapacitet och när de når den insprungna penningsumma som är individens max-kapacitet blir det en naturlig "utslagning" då den slutar att placera sig.

För som inom all sport vill man ju gärna vinna, är det bara kul att vara med kan man ju hålla på med nån billigare hobby. :angel:

:angel: = Kom att tänka på min tomma plånbok... :rofl::rofl: Men kul har jag!

ang hällbarheten så är det väll så att de är just framavlade för att " hålla" ..träningsmedoder. skötsel..osv.
Du kan ju ta en hopphäst : är det naturligt att hoppa 160?
dressyr häst : är det naturligt att gå med nosen i bogen och titta ner i backen
Galopphäst : är det natuligt att galoppera "full fart framåt .

Travaren .. ja som sagt..som hopp.dressyr och galopphästen så är de framavlade...

Och ang skador så har jag hört att veterinärer. försäkringsbolag är beskymrade att så många dressyr och hopphästar har så mycket skador. ..!!

att ha en åldersgräns tycker jag är helt ok.. nu är det bestämmt så eftersom den största delen är att stammarna inte ska bli föråldriga utan det ska komma in nytt blod hela tiden.
Ang att ha åldersgräns så är det väll bättre att ha det än inte ... vet tex många ridskole ponnyer och hästar som skulle fått gått i pension för länge sedan ..

Senast ändrad:

Jag menar att på reklamer för tex olympiatravet mm så står det "Spela om 10 miljoner med Harry boy" - Det är isåfall det som misstolkas, att vi spelar pengar på hästarna.. Snabbaste vinner..

Och om att hästarna är framavlade till just trav, det är dem.. Amerikanska travare är framavlade för att klara av trav, eftersom det är det man vill få fram - Men det är fortfarande inte naturligt för en häst att trava i den farten.. och det är heller inte naturligt för dem att hoppa 1 m höga hinder eller gå i piaff. Man avlar ju fram hästar för olika typer av träning och tävling, användningsområden.

Jag menar att på reklamer för tex olympiatravet mm så står det "Spela om 10 miljoner med Harry boy"

Som sagt så är dessa pengar inte något som delas ut i loppen. Utan något som spelare kan vinna om de prickar in rätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka