Travsele till rockard??

Sv: Travsele till rockard??

Tillägg; hamnar du inte lite lågt bakom varmblodet om du använder en rockard ämnad till shettis? Eller är den rockarden av modell högre än en travvagn?

Hm.. selen du köpt fungerar inte heller..och jag är ledsen, men har du samma typ av sele till shettisen blir det till att byta den selen heller.

Här handlar det om att du måste välja inriktning. Antingen behåller du travselen, kör med en lätt vagn typ speedcart och mest bara rakt fram, eller så får du satsa på rockarden som du bygger om så den fungerar till dressyrkörning och terrängkörning med den typen av sele som behövs då. En bröstsele med draglinor, baksele och lös brösta. Då behöver du även någon, en klubb, eller annan som kan hjälpa dig med selning. Hästen behöver oxå lära sig bromsa med hjälp av en baksele.
Jag hoppas du kommer på körmötet 11 Oktober!

Bröstselarna du har kan du hänga på väggen som prydnad eller slänga-det är tyvärr så värdelösa de är. Och många fler med dig har gjort samma misstag att köpa dem, för säljs gör de, av okunniga försäljare, så där är du inte ensam. Jag är själv ägare sen länge till två sådana selar. Men de ligger i en ikeapåse och lär göra det tills jag får tummarna loss och slänger dem.

Jeeves, jag menar att om man ska använda travsele måste man "köpa" hela skolkörningsgrejen, och ha skaklarna lösa i skakelhållarna så hästen kan röra sig i vagnen. Även baksele. Du har dina fastsurrade antar jag och då kvittar det ju om man använder en brösta. Hästen drar ju mest i magskinnet.
När jag körde med travselen o rockarden så låg mina skaklar lösa i skakelhållarna och bröstan var fäst i svängeln. Bakselen på.

Hur historien kom på att spänna fast en häst mellan två järnskaklar förstår jag inte. Inte nu iallafall när man sett vilka skador det kan ge och om man själv provar.
En nyttig grej för att förstå svängelns funktion är att tolka efter häst. Då känner man att hästen behöver svängeln för jag orkar då inte hålla emot i bröstan när hästen går. :idea:

nu försvinner jag lite,har sagt allt man behöver nu för att gå vidare :) Det går bra att PM:a

Nej, du är helt fel ute när det gäller travutrustningen och dess påstådda skadlighet men vi får nog komma överens om att vara oense i frågan:smirk:

Jag hoppa TS får god hjälp på plats och kan reda ut vad som passar dem bäst i vilket fall. Eftersom hon kör med tung vagn så hoppas jag att hon köper en sele som passar för ändamålet.

ja det blir nog bra allting till slut..

ja, jag tänkter köra med den vagnen! den är bra tycker jag, å många andra med mig.

ska investera i en loksele, när jag ser att det går att köra honom...

Vi kör travarn ai rockard.
Oftast använde vi dock långbrösta med dragbrösta på.

Vi kör travarn ai rockard.
Oftast använde vi dock långbrösta med dragbrösta på.

men det går bra att köra travare i rickard väl?? har aldrig hört nåt annat :smirk: att de just skulle vara undantag...

en hypotetisk fråga.. om man har en loksele och vill köra i rockard.
skacklarna kommer i inte rätt i draglinjen på en rockard.. hur läser man detta?? (om man inte byter vagn?)
vet flera som kör med loksele i rockard! bara undrar...

förresten, terrängkörning och dressyr körning har jag inte tänkt...

vafd klassas att ut och åka på grusvägen hemma vid som?? lite söndagsåkning alltså??

terräng körning är för mig, typ skogen och skogsarbete.... å dressyrkörning en massa hinder å sånt..

Klart vi kör med rockard ibland

Loksele till travrockard skulle jag inte rekomendera. Bättre att byta sele eller vagn då.

det är íngen travrockard.
en helt vanlig rockard....

omjag nu sätter dit en svängel på min rockard, och köper en baksele och kör med bröstsele. UTGÅ ifrån detta, för det är fler än jag som sitter med den "gammalmodiga" körutrustningen här hemma och vill modifiera den man har, och inte har 30 000 till ny sele+vagn för lite hobbykörning. men ändå vill göra det bästa.

sätter man då draglinorna i "ringarna" som möter bröstan och bukgjord?
men vart gör man då av skacklarna.?? för de kan man ju inte sätta i skackelremmarna, för då är ju ändå skacklarna låsta! för de måste väl vara så att skackklarna ska ligga i nån typ ögla å löpa fritt fram å tillbaka så hästen får nyttan utav röreslefriheten i svängeln?
men hur gör man det på en hederlig vanlig "sktsele", utan att behöva slänga den..
det måste väl gå att lösa?? elller?? som sagt, mång amed mig som har det "gammalmodiga"

Jag håller bara på med trav, så detta kan jag inte svara på. Utgick från ursprungsinlägget då det stod om travsele.

Tycker att du krånglar till det lite i onödan...vet inte om jag missuppfattade alltihopa från början men hade du inte en travsele? Nu är det en bröstsele som ska modifieras - men du har kanske två selar? Sen är det åt helvete med en rockard på bilhjul om du frågar mig - varför vill du ut o köra så tungt för lite söndagskörning med ditt varmblod?

Det absolut billigaste för din del del vore att byta ut vagnen! En begagnad lättare rockard hittar du för en 3-5000kr och selen har du ju då redan så när som på ett långbrösta. Den där bröstselen tycker jag att du kan slänga i närmaste soptunna för de är verkligen ingenting att köra med, möjligtvis tömköra.
Läser man igenom dina inlägg så tycker jag att du def ska ta hjälp av någon på plats och inte experimentera för mycket med din häst.

skit i travselen, trodde du läst inläggen och sett att frågan har ändrat inriktning.

Nu undrarde jag hur man anpassar den utrustning man har?

läste ju det i en tråd, men har letat som en galning utan att hitta den igen.

Jag vill veta för att lära mig något nytt.

Du vet, människan är nyfiken av naturen!

Men kan nån inte svara bara för det är en annan rubrik i trådstarten, så får jag väl helt enkelt starta en ny tråd. Men tyckte det va onödigt då jag trodde det va erfarhet och hjälpsamt folk i denna tråden!

Jag tycker inte att du verkar så väldigt öppen för andras erfarenhet och kunnighet på området om du ursäktar...utan vill göra på ditt sätt. Du har redan fått en hel del bra tips här i tråden och förkastat de flesta (jag menar då inte mina tips eftersom de rörde sig om travutrustning). På din beskrivning verkar du experimentera alldeles för mycket på egen hand - att köra ett varmblod är ingen barnlek tycker jag, det vill till att man har selat korrekt och har en bra utrustning innan man ger sig iväg ut.

Det är min syn på saken och jag tackar härmed för mig.

jag förkastar INGA tips, har bara inte möjligthet att lägga 20-30000 på en ny perfekt utrustning som är godkänd för att tävla med.

jag har läst i andra trådar där andra fått hjälp att göra om sin nuvarande utrustning.
men i mitt fall så verkar det hopplöst att få hjälp med det.

men mitt fall är tydligen hopplöst..
så hästarna får fortsätta gå å äta å njuta av livet.. å jag klappa dom å ge dom mat...

Men kan nån inte svara bara för det är en annan rubrik i trådstarten, så får jag väl helt enkelt starta en ny tråd. Men tyckte det va onödigt då jag trodde det va erfarhet och hjälpsamt folk i denna tråden!

Men det är lite svårt att hjälpa när du den 16; skriver;
Nån som vet om det finns en lösning så man kan köra med travselen?
(köper en bröstsele annars, men man vill ju använda allt som är elt och redigt, smålänning som man är) men INTE på hästens bekostnad.

Och dagen efter står det;
jag har köpt en helt vanlig bröstsele!
hästen ÄR körd för annan vagn, under 10 års tid. så han vet vad det handlar om.

Förklara vad du vill ha hjälp med!
Är det travselen eller är det bröstselen?

Vi hänger inte med i ditt snabba tempo när det gäller införskaffandet av selar!
Eller så får du förtydliga så att en dum en förstår...är det tre olika selar du pratar om kanske?

Trygg//Varken schitzad eller mörkrädd men en "säg först - tänk sen-människa!:angel:

Senast ändrad:

det är precis så, att ena dagen handlade det om en travsele, för att jag samma kväll även köpte en bröstsele.. svårare än så är det inte.. så det kan ju inte vara så svårt att begripa..
och den tredje selen är en loksele men den är till min URSNYGGA shettis...
är det lätt att förstå nu??

Då förstår jag!

Ja, jag såg din fina shettiskille!
Är det den lokselen?
Han var jättefin i den.

Vad har du för stam på travaren?

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 094
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar