Sv: Travsele till rockard??
Hm.. selen du köpt fungerar inte heller..och jag är ledsen, men har du samma typ av sele till shettisen blir det till att byta den selen heller.
Här handlar det om att du måste välja inriktning. Antingen behåller du travselen, kör med en lätt vagn typ speedcart och mest bara rakt fram, eller så får du satsa på rockarden som du bygger om så den fungerar till dressyrkörning och terrängkörning med den typen av sele som behövs då. En bröstsele med draglinor, baksele och lös brösta. Då behöver du även någon, en klubb, eller annan som kan hjälpa dig med selning. Hästen behöver oxå lära sig bromsa med hjälp av en baksele.
Jag hoppas du kommer på körmötet 11 Oktober!
Bröstselarna du har kan du hänga på väggen som prydnad eller slänga-det är tyvärr så värdelösa de är. Och många fler med dig har gjort samma misstag att köpa dem, för säljs gör de, av okunniga försäljare, så där är du inte ensam. Jag är själv ägare sen länge till två sådana selar. Men de ligger i en ikeapåse och lär göra det tills jag får tummarna loss och slänger dem.
Jeeves, jag menar att om man ska använda travsele måste man "köpa" hela skolkörningsgrejen, och ha skaklarna lösa i skakelhållarna så hästen kan röra sig i vagnen. Även baksele. Du har dina fastsurrade antar jag och då kvittar det ju om man använder en brösta. Hästen drar ju mest i magskinnet.
När jag körde med travselen o rockarden så låg mina skaklar lösa i skakelhållarna och bröstan var fäst i svängeln. Bakselen på.
Hur historien kom på att spänna fast en häst mellan två järnskaklar förstår jag inte. Inte nu iallafall när man sett vilka skador det kan ge och om man själv provar.
En nyttig grej för att förstå svängelns funktion är att tolka efter häst. Då känner man att hästen behöver svängeln för jag orkar då inte hålla emot i bröstan när hästen går.
nu försvinner jag lite,har sagt allt man behöver nu för att gå vidare
Det går bra att PM:a