Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Fast om jag slaktar min sele kan jag ju inte arbeta med den mer, då är den ju förstörd.. Eller kan man kanske det? Nää det känns inte bra.. Men jag har inspekterat lite, det går att skruva av och ta bort hela den där ringen (hjälp har tappat namnet!) så jag kan spara gamla däckeln och tillhörande remmar.
Det är en ITE-loksele, en gammal, säkert tio år, och stabil sele. Passar hästen helt fantastiskt bra. Och det är den enda selen jag har att tillgå. Det jag funderar på är att köpa en silettdäckel av något slag, men just nu finns inte några 2600 att lägga ut på det..
Billiga lokor kan man alltid hitta. Jag har fått x antal selar som har varit kassa i däckeln men helt ok i lokor och dragläder. Måste du ha en silettdäckel då? Kan du inte köpa en billigare nu och uppgradera sig senare?
Japp, nu har jag skaffat bröstsele! Första gången både för mig och hästen. Det kändes konstigt, men verkade passa fint. Och hästen drog på så glatt så! Bilder kommer när det slutar regna
Fast nu velar jag om vilket som är bäst för hästar (rent generellt) lokor eller brösta. Står i valet och kvalet om att sälja lokselen..
Man borde väl kunna arbeta lite grann med bröstsele? Typ dra harv och så? ITE-selen är ju en finsele och den har vi kunnat arbeta med utan problem. Hmm.. Usch vad jag är velig!
Men jag är så nojig! Du har helt rätt, jag behövde nog bara att någon annan än jag konstaterar det, tack! När jag känner mig rik ska jag investera i en empathy-brösta
Det är så sällan vi gör något arbete nu för tiden, känns inte bra att låta en fin loksele bara hänga och bli dålig.. Så för selens skull är det bättre att den får flytta. Samtidigt är jag väldigt förtjust i den.. Huu så svårt!
Men vänta lite med att sälja den då tills du ser hur mycket du använder den? Alternativt att du lägger ut den för ett pris du vill ha och säljer du den så säljer du den
Jag har också två selar varav den ena troligtvis inte kommer användas så mycket mer. Men jag tänker ändå vänta med att sälja den tills jag VET.
Det är så jag gjort, lagt ut den för en oprutbart pris och väntar och ser. Jag vet ju att jag inte arbetat alls de senaste två tre åren, lär inte bli mer framöver. Och det lilla jag jobbar går nog att göra med bröstsele.
Ja vi får se vad som händer! Jag är nöjd med min nya bröstsele i alla fall, även om det är fruktansvärt ovant
Kan ju bjuda på en bild nu! Har ändrat lite inställningar på selen sen bilden togs, bland annat höjt upp bröstan lite och rättat till bakselen. Överlag är jag nöjd Men usch, hur lång tid tar det innan man vänjer sig vid alla remmar och delar?
Tycker bröstan sitter för lågt som du säger, din häst ser ut att ha lite för lite plats för en rak brösta åtminstone på denna bilden, så sälj inte lokselen Du kan inte ta loss lokorna från den o koppla draglinorna direkt i lokorna eller kanske i draglädren?
Min häst med rak brösta ser ut så här;
Han blir lite "strypt" i den och sänker jag hamnar den på bogspetsarna, jag ska prova köra med lokor i dag (kan fota) fast med däckel och baksele från bröstselen. Har kört med lokor förr men de passade inte.
Bukefalosnyheter Jag tyckte väl att det var något annorlunda under Nytt häromdagen?
Trodde bara jag hittat nåt jag inte noterat förut.
Har det funnits...
Hästmänniskan Den sidan har jag inte varit inne på tidigare, fanns ju en model med öronbygel där oxå 🤔
Kan ju va skönt att bara kunna vika in lurarna...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.