Hjälp mig välja sele

Sv: Hjälp mig välja sele

Ja.. Jag vill inte gärna dela selen, det känns inte helt bra. Verkar svårt att hitta delar i rätt storlek, det mesta är för stort eller för litet.. Om jag "skär bort" hela däckeln med gjordar kan jag ju köpa en lös däckel à la bröstsele och använda, men då känns det som jag förstör en fin sele.. Usch så velig jag blev nu!
Kanske bara blir separata skakelhållare och nytt underlägg..
 
Sv: Hjälp mig välja sele

jag vet ju inte storlek på hästen men det finns många finselar som är kass i lädret men med fina lokor ,det har pinge bla och även jag själv.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fina lokor har jag redan :p
Hästen är c-ponny, fjordkorsning och bred som ett hus.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Nu har jag hittat lös båge och plattor.
Visst borde man kunna göra om mjukdäckeln jag har till en bågdäckel? Använda de putor som finns och så? Så borde det bli bra storlek för min lilla häst, han kan ju inte ha nordsvensk/ardenner-size på däckeln, eller tänker jag helt galet?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Litet? Haha, ja jag lär ha att göra tills jag tröttnar :p Ska ringa och prata med en sadelmakare imorgon om hur de tycker jag ska göra, så det blir rätt direkt.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

perfekt. Imorrn eller senast onsdag kommer komplett däckel med snabbkoppling och komplett baksele från DO.
Brösta+draglinor blir nog ergonomisk från Ideal när plånboken tillåter. Har även mailat och bett om mått på den ergonomiska.

Vilken storlek har du och vet du hur lång den är? :)

Edit: KL skulle vara till shetlandskusken ;)
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Min är storlek shetland och jag har gjort ett hål extra så den verkligen ligger precis så högt upp som den ska.
Vill du att jag mäter bröstan rakt över?
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja det får du jättegärna göra, enligt H på denna bild, vore supersnällt! Hon jag maila med hade inga mått alls (lite konstigt, jag borde inte vara den första som frågar?) utan skulle själv maila tillverkaren för mått men det är ett par dagar sedan nu, visserligen har det varit helg så de kanske dyker upp :)

measurehorse.jpg
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Ja det är det :) Hon hade ingen i varken shetland eller ponny hemma heller att mäta på
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Nu har jag en ny idé!

Jag har ju en mjukdäckel.
Kan man ta en metallbit och lägga under läderremmen som går över manken och på så sätt få upp den och ge den stadga? Lite som en miniliten bågdäckel klädd i läder, är det begripligt alls hur jag tänker?
Min gubbe är verktygsmakare, så han kan tillverka något lämpligt åt mig på jobbet :d
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Hmm, ska försöka hitta en bild som visar hur jag tänker.
images

En sån däckel (typ). Den är ju lite klen, speciellt om man jämför med bågdäckel.
Men om man tar en metallskiva, lika bred som läderremmen som går mellan ringarna, böjer till den i en liten båge som passar över hästens manke och skruvar fast tömringarna så borde det väl bli lite som en bladdäckel?
Har tänkt använda ett underlägg också, funderar på att sy något själv med någon slags memoryfoam eller liknande.
 
Sv: Hjälp mig välja sele

Fast nu har jag tänkt lite till. Det kanske inte går ändå.. Blir det alldeles för orörligt kanske? Fast det är klart, bladdäcklar är ju också orörliga.. Måste hitta en sadelmakare och stoppa om putorna snart i vilket fall.

Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det utan att vara tvungen att förstöra selen. Hmm, jag har nog tagit mig vatten över huvudet här.. Har köpt förtöjningslina att använda som draglinor, ska bara splitsa nya öglor på dem i lagom längd. Funderar lite över hur jag ska göra dem ställbara (det är alltid bra!), men det lurar jag nog ut något tids nog.
Visst borde jag kunna fästa såna här på min däckel och använda? Eller tänker jag galet igen? Skyller på trötthet, haha (jag är helt grön på enkelaxlat!).

Nåja, jag har snart fått lampor på mitt lilla åkdon. Alltid något! :D
 

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 090
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 300
Senast: trassel
·
Körning Jag försöker köpa en bröstsele till min nordsvensk. Det är inte helt lätt eftersom jag vill ha en brun. Tänkte satsa på en Ideal delux...
Svar
6
· Visningar
1 848
Senast: trassel
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp