Travsele. bra?

bigganl

Trådstartare
En travsele, kan det vara en bra sele att ha vid körning någon gång i veckan? Jag har just nu en sk skräpsele som är tänkt att användas för inkörning/tömkörning. Den har jag tänkt sy om så att bröstan blir lös, men har nu hittat en ponnytravsele utan brösta på annons. Kan det vara ett bättre alternativ? (om jag tar bröstan från den andra selen)
Vad tror ni körkunniga?

Sv: Travsele. bra?

Passar dina skaklar till en travdäckel?

Låter väldigt omstädigt att få det att passa men du har kanske lösning på det. Kör du en axlat så behövs ju en rejäl däckel. Har du baksele?

Okunniga frågor:
Hur vet jag om skaklarna passar en travdäckel? Vad är skillnaden på den däckeln och en vanlig? Läser ofta att många rekommenderar travselar, därav frågan. Baksele har jag inte köpt än men hade planerat det. Travselarna har jag aldrig sett användas ihop med baksele. Går det? behövs det? Med travsele drar ju hästen med skaklarna istället för draglinor. fördel? nackdel? Om det är nackdel så undrar jag varför så många rekommenderar att man ska försöka hitta en travsele att köra med. vad finns för förklaring på det? Vet att det är många basicfrågor, men du vet ju redan att körning inte är mitt område och det blir mycket frågor. Försöker skaffa mig mera kunskaper i alla fall (även om det är väldigt lite än så länge)

Jag har en fråga-vem rekommenderar dig att skaffa en travsele att köra rockard med?

Lite fakta om körning och selar:
Hästen ska dra vagnen med en draglina som går till en svängel så att hästens bog kan förbli rörlig. Utan draglinor drar hästen i skaklarna vilket ger skav och mycket obekväm åkning för kusken. Men framförallt är det en djurskyddsfråga.
Baksele bromsar hästen med. Utan baksele och draglinor måste hästen ta emot hela din vikt och vagnen med manke, svansrot, skinnet på magen samt armbågen i allra värsta fall. De som kör utan dessa nödvändiga tillbehör har INGEN kunskap om körning och fysikens lagar. Självklart kan man inte anklaga dessa för att plåga sina hästar, men man kan utbilda dem. Även jag började tyvärr med en enkel bröstsele...icke att förglömma.

Travselen har en alldeles för liten anläggningsyta mot ryggen, och oftast en alldeles för liten mankfrihet mot manken dessutom. Men det finns bra travdäcklar med. Jag har använt travdäckel till rockard, men, även lagt till en rejäl och bred kortbrösta, svetsat på svängel på rockarden för draglinorna och använt baksele. Gör man detta, och får eventullt lite hjälp fungerar det. Fast billigast, snyggast, mest funktionsdugligt blir det om man köper en komplett sele från början. Jag rekommenderar gärna några budgetalternativ om du vill?

Jag har en fråga-vem rekommenderar dig att skaffa en travsele att köra rockard med?
Har försökt läsa så mycket som möjligt och här på körforumet har jag fått länkar jag kollat upp. På flera stället står att "om man kan hitta en begagnad travsele är det ett bra alternativ till en dyr sele" och liknande. Därav frågan.
Lite fakta om körning och selar:
Hästen ska dra vagnen med en draglina som går till en svängel så att hästens bog kan förbli rörlig. Utan draglinor drar hästen i skaklarna vilket ger skav och mycket obekväm åkning för kusken. Men framförallt är det en djurskyddsfråga.
Travhästarna drar ju vagnet i skaklarna och som svar på hur det kan vara ok har jag fått att det beror på att den selen är konstruerad så att det är ok.
(det finns gott om folk som kör sina hästar utan draglinor utan skav för det, men jag menar inte att jag ska köra utan. Bara att det uppenbarligen går utan problem vare sig för hästen eller kusken.)
Baksele bromsar hästen med.
Ja, det är därför jag ska köpe en.
Självklart kan man inte anklaga dessa för att plåga sina hästar, men man kan utbilda dem. Även jag började tyvärr med en enkel bröstsele...icke att förglömma.
Ja vi är alla barn i början, men här finns mycket kunskap som kan hjälpa en novis en hel del i alla fall. En bröstsele behöver väl inte vara fel? Vad har du nu och kör med?
Jag har även funderat på loksele. Det känns som om den tryckfördelar bättre. Vad tycker du om loksele?
Travselen har en alldeles för liten anläggningsyta mot ryggen, och oftast en alldeles för liten mankfrihet mot manken dessutom. Men det finns bra travdäcklar med. Jag har använt travdäckel till rockard, men, även lagt till en rejäl och bred kortbrösta, svetsat på svängel på rockarden för draglinorna och använt baksele. Gör man detta, och får eventullt lite hjälp fungerar det.
Det låter som om det skulle bli rätt krångligt. Jag som är nybörjare vill ha det så enkelt som möjligt.
Fast billigast, snyggast, mest funktionsdugligt blir det om man köper en komplett sele från början. Jag rekommenderar gärna några budgetalternativ om du vill?
Ja!! Jag vill gärna få några bra alternativ som inte kostar alltför mycket. (den här vintern har dränerat ekonomin:mad:)

Ok, Hade du ponny och du har en mycket lätt rockard /speedcart samt använder trissor på din rockard eller svetsar dit en svängel istället så tycker jag du kan använda travsele med gott samvete. Den är i grunden uppbyggd på samma sätt som en bra körsele, men den är gjord för lätta vagnar istället för maratonvagnar.

Skillnaden är ju att du INTE surrar fast skaklarna utan de vilar i skakelhållaren på selen så att hästen kan svänga rätt ställd och utan obehag. En travhäst kan inte det då den sitter fast i skaklarna och faktiskt drar vagnen främst med magskinnet och revbenen.

Med draglionr av tex rep (finns kit att köpa på travshopparna) en bred kortbrösta och baksele kör du lika bra som vi andra. Du kan även tävla med denna sele på körträvlingar, så började som sagt jag min tävlingskarriär.

Tips på billiga men schyssta selar:

driveout.se equilex.se selar.se
liten selskola på cliffords.se

Tack för länkarna. ska kolla in dem.
Jag har en vanlig rockard och det kommer att bli körning någon gång per vecka för ponnyn. Ingen tävling utan trevligt för mig och omväxling/variation av träningen för ponnyn.

jaha, det trodde jag med när jag började :)

Även om du inte ska tävla, så tycker jag du ska kontakta någon som hjälper dig utbilda dig själv och ponnyn inom körning, precis som ridningen blir mer rolig och andamålsenlig när man tränat någon gång för någon, vem som helst som har lite granna mer kött på benen än en själv.

Det hoppas jag du får chansen till någon gång!

Det bor en körlärare bara någon halvmil från mig och jag har tänkt kontakta honom för att höra om han har tid med oss.
Jag är inbiten dressyrnörd så jag tror inte körningen blir mer än en rolig omväxling, men man ska väl aldrig säga aldrig.;)

Nu har jag kollat in sidorna du tipsade om. Det fanns några selar till väldigt bra pris. De jag tittade på var: Bröstsele "economic" och bröstsele "Berta"från Driveout och Bröstsele "Hobby" från Equilex. Är de likvärdiga? eller är någon av dem att föredra?

Bröstsele "economic" och bröstsele "Berta"från Driveout och Bröstsele "Hobby" från Equilex.
Är de likvärdiga? eller är någon av dem att föredra?
Någon som har erfarenheter av dem? både + och - vill jag höra.:)
(eller är det bättre att starta en ny tråd om det kanske?)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka