Travkorsning & distans ?

Liten

Trådstartare
Hej allihop!
Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)).
har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när ekonomi o.s.v funkar med två hästar. Raserna som det står mellan är PRE, arab, halvblod.

Stoet
bra ridbarhet (inte jättelätt att samla, men inte så svår heller), inte "typiska" travar-gångarter, går att samla även till kort galopp/kort trav, travar-kors (hm ja tyvärr), uthållig & lätt-tränad (behövs inte så lång träning förrän konditionen är hög), underbart psyke; modig, envis, pigg & vaken (psykets baksidor; vill man inte så vill man inte (!)). ca 157-158cm mh.

Så här tänker jag med raserna;
PRE
bra ridbarhet, fina rörelser, bra överlinje.
Arab
kort rygg, bra gångarter/rörelser, uthållighet.
Halvblod
bra gångarter, god ridbarhet, lite högre mh.

Vad jag vill ha "i" avkomman är en häst som "funkar" med det mesta; lite dressyr, lite hoppning, lite skogen, långritter, distans.. Är inte intresserad av att tävla speciellt högt i varken dressyr eller hoppning, men det kan vara kul ibland. Distansen är mitt "hem", men jag har inte som mål att rida SM eller så.. Vill gärna ha lite "något" lite större, runt 165cm-168cm kanske. (men kommer ju inte att sälja bara för att h*n blir mindre :grin:).

Min fråga, till er, är alltså; vilken korsning är egentligen att föredra, av dessa? :confused: har sett fina resultat av alla tre, men det är ändå ****svårt att försöka bestäma sig.

och detta är alltså ingen tråd där vi diskuterar hurvida man "ska göra travkosningar eller inte, okej? däremot gärna för och nackdelar med just de korsningar som jag tagit upp..

Sv: Travkorsning & distans ?

Arabhästen är känd genom århundraden för att vara en god förädlare. Jag har sett väldigt många fina travare x arab. Ta Isolde och Skywalker mfl. PRE har ju inte funnits så länge i Sverige så det är nog svårt att uttala sig om korsningen där. Men de har ju många gånger höga knärörelser och det är inget man söker på en distanshäst. Halvblodet kan ge en för stor häst med för mycket muskelmassa. Risken finns också att halvlblodets rörelser inte alls lyckas slå igenom.
Du skulle ju också kunna välja en trevlig travhingst, men aldrig starta ungen! Även sådana trevliga hästar har jag sett tävla lägre klasser både dressyr och hoppning. Jag har själv två travarston. Båda ska betäckas så småningom. Den ena helt klart med en travare (för banan) och den andra ev med en arab.

Vad menar du med travar-kors (hm ja tyvärr)?

Ska du satsa på distans så är väl inte PRE det optimala.

PRE blir lite tyngre och om avkomman får rörelserna därifrån så är det mycket energi på lyft, inget man vill ha i distans.
Med araben kommer du få en för liten häst mot vad du vill ha. Det finns hingstar på 160-165 men eftersom ditt sto är mindre så är det stor risk att avkomman inte blir så stor ens. Hur stort ligger bakom stoet?
Med ett ädlare halvblod (mycket fullblod) kan du få en större häst (inga garantier) och en som fungerar ok i distans. Det är sällan man ser större hästar gå distans och det finns säkert anledningar till det.
Frågan är om stoet är optimalt att avla på eftersom du vill ha en avkomma som ska bli 10cm högre än henne.
// Linda

att hon har det kors man ofta sr på travarna. lite långt, sluttande..hm svårt att beskriva vad jag menar riktigt...
med tyvärr menar jag att jag inte hade haft nåt emot att inte ha det, eftersom de ofta blir lite stela i just korset.

okays, då verkar PRE ute ur valet igen. det var mest en tanke då jag såg att de hingstar jag funderade lite kort på ofta ärver ner sin typ. men nej bort.

mankhöjden är inte det viktigaste, har inget emot att det blir lite större dock (bli inte jätteledsen/besviken om h*n blir "liten"). men över 150 är nog ett måste iaf, känner mig så lång annars av nån anledning.
Stoet är u.Little Bird e.Wall Street Banker, vet dock inte hur stora de är :confused:

arab är det jag nästan hade bestämt mig för innan PRE "döck upp" och satte igång mina funderingar igen..just för att jag sett många traraber (trav/arab) som är himla fina och verkar funka ganska allround, och också bra i distansen.

mycket av anledningen till att jag vill ha ett föl efter Honey är mycket just hennes psyke/temperament, och att hon har bra exetriör vad jag kan se (skulle säkert kunna vara ännu bättre, men också mycket sämre). (men hittar jag t.ex. ingen hingst som passar henne, blir dt ju heller inget förstås).

hoppas att mitt svammel är begripligt..

Mitt travsto är betäckt med en arabhingst och nu går jag bara att väntar på att det ska komma ut en trarab...
Vad jag har hört är väl den kombinationen den lämpligaste till distans....

Har just blivet bekant med en korsning Travare/Quater. Väldigt trevlig allround häst, väldigt bra hovkvalitet ialla fall på detta exemplaret....trevligt psyke, skulle nog kunna lämpa sig till lägre distansklasser.

FPL

Har själv en travarkorsning, 75 %arab, 25 % varmblod. Hon ser väldigt arabtypisk ut om man kan säga så men är lite grövre. Jag funderar själv på att betäcka henne och hr haft många turer om vad jag ska ha för hingst.

Om du verkligen vill satsa lite mer på distans så tycker jag nog att en arab kanske är det bästa valet. Höjden blir ju inte den du vill ha men du får förhoppningsvis positiva egenskaper från båda världar. Det jag ser som positivt med min travarkorsning är att hon har lätt att samla sig korta upp sig men samtidigt kan hon få till en riktigt snabb och vägvinnande "travartrav" som inte kräver så mkt energi.

Har just blivet bekant med en korsning Travare/Quater. Väldigt trevlig allround häst, väldigt bra hovkvalitet ialla fall på detta exemplaret....trevligt psyke, skulle nog kunna lämpa sig till lägre distansklasser.

FPL

Och jag var väldigt NÄRA bekant med en sådan som hade Quarter kropp och smala travarben, lång i ryggen. Ont överallt... finns allt av alla...:cool:

*kl*

Vad kul, hade nästan glömt denna.. :D

:bow: alla erfarenheter, både bra och dåliga, är intressanta att veta :bow:
Flera?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar