Travhistorier och anekdoter

Sv: Travhistorier och anekdoter

Jodå,men ingen superstar.. :o

Men han har i allafall sprungit hem 280 000:- och nu i årsskiftet blir han för gammal.(f:-92)

:confused: Alla har vi varit små o fåkunniga en gång i tiden. Själv har jag nog ca 1000 pinsamma historier..som när jag blev ombedd att fort som f.. springa iväg till hästskojarn på banan o köpa Upploppsolja. Och det gjorde jag. De saftiga kommentarerna efteråt har jag glömt.. :o
Eller när min käre far ,enligt sin egen bibel, brutalt kastade upp mig på gårdens elakaste märr och sade åt mig att rida hem öket, som givetvis var iklädd sele med allt vad detta innebar - körtömmar var rysligt långa på den tiden kan jag tala om - och givetvis tar detta elaka sto tillfället iakt att genast falla in i fullt sken över stubb o lera, icke stannandes förrän hon kört huvudet in i stallväggen ( vi pratar nu inne i stallet alltså) Turligt (??) nog hade hon dessförrinnan sett tilll att jag åkt av med dunder o brak..i dyngstacken, var annars? När jag skulle förklara hur hiskeligt fort hon skenat sa Faderskapet torrt; " att han aldrig sett henne skritta fortare men nån gång ska ju vara den första"...
det hör till historien att jag dagen innan uppkäftigt nog sagt att jag förmodligen var en naturtalang på hästryggen - man vet så lite om livet när man är 8 eller hur? Och i Faderskapets bibel stod det klart o tydligt att " varje liten snorgärs med storhetsvansinne skall genast kväsas och sättas på sin plats". Än idag får jag höra gliringar om min naturtalang och stora fallenhet för skitsnack...

Här kommer en till...

En amatör som har haft hyfsade framgångar hade en rätt kapabel häst som tappade travet när han blev trött. Han gick sig helt enkelt tröttare än han klarade av och hade några gånger felat till slut med diskning som följd... Ibland kör han själv, ibland sätter han upp proffs... denna gången hade han bestämt sig för att köra själv och allt gick enligt ritningarna... In på upploppet kom hans häst fort ute i banan och kopplade greppet, tyvärr började han bli trött och travet blev sämre och sämre... Kusken fick koncentrera sig på att hålla hästen i trav och kunde inte driva... 50 kvar hör catchdrivern som satt snett bakom amatören, som berättade detta för mig, ett vårl... : NUUU GALOOOOPEEEERAAAAR DU INTE DIN DJÄÄÄÄÄVUUUUL!

Det gjorde han inte utan travade till mål och vann, catchdrivern som hade kört hästen vid ett flertal tillfällen skrattade så han höll på att trilla ur suklyn... Om amatören fick böter för oljud vet jag inte men det var på Halmstad så det är väl troligt. :angel:

:p hahahaha - kommer att tänka på en viss dansk kusk som kvällen innan travtävlingarna varit på en hejdundrandes fest och förklarligt nog var aningens dålig på morgonen så han gjorde det bästa av det hela och intog en flytande frukost bestående av koskenkorva ( det här var i Denmark för sisådär en 15 år sedan) med slutresultat att han i startögonblicket var vänd åt fel håll, fortsätter sitt lopp i fel varv ( underligt nog höll han sig på ytter) gör segergest när han passerar måltornet och faller ur sulken när funktionärer får stopp på ekipaget, blir urförbannad över "att publiken befinner sig på banan" fast han sa det på ett väldigt ofint sätt....
naturligtvis får den här herrn inte köra överhuvudtaget i danmark längre - vad jag vet. Jag tror att han jobbar som lärling någonstans..

Finns väl en svensk som gjort något liknande i Danmark för inte så många år sen :crazy: .

:cool: nu har det hänt igen...i danmark...vad sysslar dom med..?fast det var ju en svensk lärling som gjorde rabalder den här gången -Wilör orsakde 2 omstarter med BoletsFrancesca. Då fick man för sig att karln var onykter ( man kan ju undra när han inte vet var starten
är..) och ville ha ett alkotest vilket han prompt vägrade så nu är han avstängd till mars 05... starkt jobbat Wilör...
Initierade källor uppger att det inte bara är lastbilschaffisar som rullar av båtarna på sniskan....

Hade ett treårigt sto som var lite knäpp på banan. :devil: Tänkte då att vi ska nog ta henne till en lugnare bana.....typ Åland(innan ombyggnaden)
Redan i värmningen kom våra medtävlande och vrååålade att dom väägrade ställa upp i samma lopp som oss :angel:
För att göra en lång historia kort så ställde alla upp i loppet..MED oss
Det slutade att mitt sto bröt ut så kraftigt i första sväng så hon gick rakt igenom en reklamskylt med framdelen och satte sig ner med bakdelen på andra sidan :o

Vi åkte hem sen..........

OBS inga hästar skadades :D

Senast ändrad av en moderator:

När människor iklär sig en reklamskylt hängande på magen och en på ryggen kallas det ju "hamburgare" :idea: .........måste vara det din häst tänkte på, eller hur :rofl:

En gång då "pålle" vunnit ett v-75 lopp så firade vi i hästbussen på hemvägen...givetvis innebar det att de äldre intog lite flytande vara :) ...Stig Lindmark blir alltid på samma luriga humör då...och just som jag skulle kliva av bussen då vi var hemma så stängde han vägen för mig och klämde ur sig: "om jag bara hade varit NÅGRA år yngre än jag är idag flicka...så skulle du inte ha haft ögon för annat än mig" och så skrattade han gott...ALLT jag kunde tänka mig var Stig några kilon yngre och med en potatisnäsa som då måste se ÄNNU större ut...vilket inte tilltalade mig så värst mycket :rofl:

Nu var ju jag bara 14 eller 15 vid detta tillfälle och han var nog kring 60...ska tilläggas, samt att han ÄLSKADE att reta mig, den :devil: -en :D

Underbar tråd!

För många år sen när jag och min fd. hade lite unghästar och konvalescenter åt folk så var det en tvååring som hade delägare som var...hm..inte så "med" i travet. Hästen skulle visas upp i vagn. Jag selar och när huvudlaget läggs på utbrister damen förskräckt "MEN VAD STOPPAR DU I MUNNEN PÅ HENNE!!!!" Oj vad jag fick jobbigt att förklara utan att fnissa.

En annan gång åkte jag ut med en av mina passisar och han var entömt något grönjävligt. Detta var en liten glasbit så jag blir lite ledsen och kör hem. Väl i stallet hittar jag orsaken. Höger töm sitter i bettet och vänster töm i grimman. Sen dess kör jag ogärna med grimma under huvudlaget.

Sen har jag fått några berättat för mig av en fd arbetskollega. En kille var ute och körde på Solvallas bana och han hade en häst med på släp. Av någon anledning klipper körhästen i sken. Folk skriker "släpp hästen släpp hästen" åt killen för att han ska släppa släphästen och bara koncentrera sig på den skenandes körhästen. Men nejdå, han krånglar sig ur vagnen och står kvar på banan med släphästen vid sidan.

....jag har fler...undanstoppade.

Här är ju stället du ska ta fram dom undanstoppade....
Den här tråden gör mitt liv mkt lättare :bow: :bow:
Ps Om ett tag ska jag berätta några själ om mig själv :smirk:

jari skrev:
Här är ju stället du ska ta fram dom undanstoppade....
Den här tråden gör mitt liv mkt lättare :bow: :bow:
Ps Om ett tag ska jag berätta några själ om mig själv :smirk:
.....och jag väntar smått nervöst på att få läsa något om mig själv :crazy: .......vet ju hur tokig,vimsig,okontaktbar och bortkommen jag känner mig när jag kommer ut bland "folk" :cool:

Är ju bara van att samarbeta med hästarna och min älskade man (läs dräng). När jag första gången skulle få låna en vagn och sele på banan höll jag på att få panik när det var QH .......jag hade bara haft standard själv ........hur sjutton skulle man sela på egentligen :confused: ....... att bara haka i ett par fästen verkade ju hur dumt som helst.....en liten säkerhetsrem var som att leka med döden :eek:.......och jag skulle dessutom låta någon annan köra hästen för första gången.....både häst och kusk lever än och nu kan tom jag använda QH.

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag ska bara hitta dem i minnets dunkla vrår.

kom på en halv pinsam sak.....jag skulle vara med i ett prov lopp ...Jag hade bricka ett på tilllägg.hästen var inga problem att volta med och jag hade licens.....det var bara det att när start kommandorna göd och när dom sa start ..så stod jag åt fel håll....jag glömde ta ut volten.....fricken och "nån annan " var inte så glada på mig :o Men vi fick göra en ny start :D

*lånar knapp*
var på travfest igår och fick höra en del (ja, jag kommer ihåg lite iaf... ;) )
* när man ska köra ut i skogen från slingorna här vid banan på hösten så kör man på en bred grusväg mellan en plöjd potatisåker och en stubbåker med runda halmbalar... dessa balar reagerar ju en del hästar på och en häst hade hoppat ut på åkern. saken är den att det är först ett "dike" så höjdskillnaden är ca 50 cm... kusken flög ju ur, men vägrade släppa taget! så hon åkte först på mage efter vagnen, sen av farten så studsade hon och åkte ett tag på rygg, men vägrade ändå att släppa! Efter ett tag stannade hästen, hon borstade av sig lite, hoppade upp i vagnen och körde hem!!! :eek: :rofl: :rofl:

* En tjej hade för några år sen en häst som skulle starta i ett viktigt lopp. Pållen hade travat lite dåligt i loppet innan, massör var ute och magnetgrejer sattes på, bossen var den enda som var där när massören var där och han hade semester veckan efter. Tjejen lindade magneten varje dag på vänster bak, 2 h som sagt. (det var 2 veckor mellan massör och start) Bossen kommer hem och gör i ordning hästen på måndagen och lindar magneten på HÖGER bak!!! då har tjejen satt magneten på fel ben hela veckan!!! :eek: När loppet är (lördagen) så går hästen jättebra. Bossen berättade sen för sina hästägare hur BRA magneterna var för hästen hade ju travat perfekt!!! :rofl: :rofl: :rofl: :D som vi skrattade när vi hörde det!

nää, nu kommer jag faktiskt inte ihåg fler... :o :D hoppas ni hade en trevlig fredag!

:rofl:
Det där med att hamna på en stubbåker känner jag igen...
En höst hade vi ett underbart stadigat gäng unghästar, de var hur lugna och stabila som helst och brydde sig inte om något, så vi var ute fyra stycken och körde på slinga vid banan, små pratade och var nog inte riktigt så uppmärksamma som vi borde ha varit, jag och den tjejen som körde brevid mig längst fram upptäckte plötsligt att vi var på väg rakt ut på en stubb åker... Våran hästar hade fått syn på två ryttare som kom och red med reflexvästar och ena hästen var en schäck (?)... Våran hästar hade gemensamt tagit ett skutt åt sidan och stod och rå glodde ryttarna och de två hästarna bakom slog på tvärnit när deras kamrater gick upp i rök... Herrejisses vad vi skrattade när vi hade lyckats ta oss tillbaka till slingan... ;)

En god vän bodde nära Solvallas stallbacke, och brukade bli ombedd att ta några söndagsfodringar. Man förutspådde fint väder, och en tjej hos Glen Norman sa att hon gärna fick rida en sväng om hon ville, och pekade ut en lämplig svart häst.
Sagt och gjort, söndagen kommer och kompisen ställer visslande ut hästen på gången. Sadlar på, dricker en kopp the och rider ut.

Hästen var trevlig, men möjligen lite kantig i galoppen. Kompisen tyckte att han blev lite väl svettig kanske, men annars en trevlig söndag. Går in i stallet och berättar glatt detta för skötaren på måndagen som utbrister, "Red du DEN hästen? Men den är ju inte inriden!" Kompisen hade såklart plockat ut fel stackare till häst. Nåja, NU var den ju inriden iallafall.
Förvånansvärt vad snälla dom är, travarna.

Aaahh!

Den historien ger mig egna flasbacks från tiden som helgslav hos Roger Grundin. Stallchefen Pettsson hade skrivit en utförlig lapp med instruktioner och bland annat förklarat att en viss häst skulle långsamköras. Jag selar för och åker ut med nämnda pålle. Helvete (ursäkta språket) vad han var svår att köra! Efter hundra meter började han slå och sticka och vartannat och så där höll han på ett par varv runt Axevallas långsamslinga tills jag till slut lyckades ta mig tillbaka in i stallet oskadd. Hästen lugnade sig väl något men det var verkligen inte stabilt, så jag valde att bara sela av och strunta i körningen.

Så måndag och avstämning med Pettsson.
"Han var ju lite dum att köra den där hästen", sa jag.
"Vaddå dum, han är ju hur snäll som helst?" svarade Pettsson och började samtidigt gå mot en helt annan häst för att inspektera om den var skadad eller så.
"Nej men det var inte den hästen jag körde, jag körde den svarta som står i boxen bredvid", sa jag vilset.
"Men vad i...", väste Pettsson, "Det får fanimej (ursäkta igen) stanna mellan oss att du har kört den på egen hand. Den hästen kallar vi Crash And Burn eftersom vi har försökt köra den ett antal gånger men den är totalt okörbar och ska hem till ägaren igen!"

Jag hävdar än idag att det stod på lappen att det var den hästen jag skulle köra men Pettsson säger fortfarande bestämt att så var det inte och han kan inte ha skrivit fel på lappen. Hihi.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Svartkatt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka