Travhistorier och anekdoter

Sv: Travhistorier och anekdoter

:p Ja det var ju inte ens dagens rätt,utan lunchtrav....... :rofl:

Undrar om vi ens var på rätt bana......... :angel: :rofl:

Iallafall,imorn är det dags igen,here ve goooo...... :banana:

Vill ni veta hur man får på tungband i farten?? :angel:

Titta noga på Tv 3 imorn........ :eek: :eek: :eek:

The Amateers,är i farten....... :rofl:

Tårar blir det nog inga,även om det går åt...... :devil: :crazy:

Det mest dumma och pinsamma jag har gjort var när jag skulle käka upp inför ett provlopp. Huvudlaget var nytt och gissa om det var stelt och hårt? Jag trodde inte det var sant när han L.T bad mig höja käken. Jag fick panik och började kämpa med det stela lädret. Fick inte det en mm och svetten lackade i pannan på mig och jag bara hängde där och kämpade och till sist fick jag i den i hålet den suttit i från början utan att L.T märkte nån skillnad men då var loppet över :D! Snacka om att jag fick utskällning och innan alla lopp efter det kollar jag om käken är mjuk :D. Tur att det BARA var ett provlopp.

En annan sak som jag kom på var en dag när jag och en gammal kompis skulle ut och ridträna två travare på Jägers. Min kompis kunde vara ganska elak och jag var inte så gammal. Hon frågade vilken häst jag ville rida och jag sa ju såklart att det inte spelade någon roll. Jag fick Paulina Scot ett galet sto. Vi red lite upp och ner på flisen fast jag minns inte om det var flis där då men i allfall det gick hur bra som helst och jag var stöddig som bara den. Min kompis frågade om jag vågade galoppera på galoppbanan där galoppörena tränar och visst vågade jag det. Min kompis började galoppera sakta och innan jag hann reagera så skenade Paulina och jag kämpade med att få stopp på henne. Det var totalt omöjligt. Vi låg som ett streck banan runt. Kuskarna som körde på milen kollade på mig som om jag var galen och i slutet mot banan stannade Paulina och jag var aldeles skakig så jag tänkte nu ska jag av denna hästen. Precis när jag var på väg ner från henne hoppade hon åt sidan och jag tappade tyglarna och iväg for hon mot stallbacken. Herregud vilken ridtur mina ögon var aldeles tårfyllda av vinddraget :D! När jag kom till stallet stod hon ganska trött på gången. Ingen skadad sån tur va men det var min värsta ritt.

Jag har fel som vanligt.... :crazy:

TV4+,22.20,vinnare plus.....

Nu känner jag mig så här...... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

:rofl:

Upp med humöret nu! Jag ska titta och heja!

Jag tänkte du kanske var med i en dokumentär om hur stress och nervositet påverkar hjärnan... :angel: :idea: :D

Eller kan man kanske få "tjockt blod" av det......... :angel:

Borde kanske kallas Travsjukan,som min grabb får varje gång det är trav...... :D

Jag brukar säga till fröknarna att han inte behöver gå i skolan,han ska endå hålla på med trav...... :rofl:

Tjock blod vet jag inte men temporärt högt blodtryck är inte ovanligt... :D

Klart han måste gå i skolan... fast kanske inte på eftermiddagen om det är trav på bortaplan... :angel: Grabben måste ju kunna lite språk så han slipper ha sådana språkproblem som Melander i vinnarcirkeln när han vunnit Hambot... och han måste ju kunna räkna pengar också. :cool:

Har en gammal goding: Kompisens pålle skulle ut och starta, h*n hade väl inte gjort någon lyckligt förrut . Så kusken körde väl inte ut med så stora förväntningar...
Det gick precis som alla (utom ägarna) trodde inte så bra den här gången heller...
Ägarna frågar då kusken ÅS :Vad ska ändra för att det ska bli bättre. :confused: ? Dom får svar direkt: prova med att sälja och skaffa en ny häst... :eek: :eek: :rofl:

Samma kompis mötte en av våra kända travkuskar på stallbacken iklädd "vanliga" kläder, alltså ingen kuskdress. Han hälsar och kompisen tittar på honom noggrant innan hon svarar. Nej men är det du, jag kände inte igen dig med kläderna på... :o :o :o

Uspelade sig på vår travbana för inte så länge sen efter provlopp:

En yngling stegar bestämt fram till en 80 åring som varit med och kört i samma lopp:

- hörre Kalle! skall du vara med och köra lopp så måste du faktiskt hålla farten! ( aktuellt lopp skulle gått i 25 fart men hade gått betydligt fortare.)

- jajajajajaj, jag kör så fort det går!!

Får man vara med på ett hörn...
Själv är jag amatörernas amatör,så min story är ju lite om vad som hände med min skyddsling.. ;)

Köpte ett vbl-sto för mååånga år sen och efter att ha haft henne som ridhäst i ngr år så bestämde jag mig för att nu j-lar skulle det avlas "vinnare",och jag skulle minnsann kunna träna de själva.. :smirk:

Sagt och gjort,första fölet föddes och den lille hingsten kördes in osv.
När han var nästan 2 år tyckte jag själv att det var dax att visa upp honom hos en tränare,med proffslicens,så "lillhingsten" lastades och bilen for iväg mot tränarens anläggning.
Väl på plats möter jag tränaren i dörren som undrar om jag har egen sele med eller ...
Tja,hinner jag säga,så svarar han ok,ta med den in..
Så jag lastar ut lilleman,tar lokselen med mig och går in i stallet.Tränaren hojtar genom kontorsdörren att jag kunde sela på honom så länge..Sagt och gjort,när tränaren kommer ut så börjar han gapskratta åt oss och jag förstod ju inget direkt.. :o
Det första han säger,var att min lilleman var ful i sin klippning..Och jag som slitit så hårt med att "täckesklippa" honom..Och han fortsatte sen och sa att det var minnsann bara ridhästfolk som klippte sina hästar så..
Sen fick han syn på selen.. :angel:
och gissa om han skrattade...Tog lång stund innan han fick ett vettigt ord ur munnen,men när han väl fick det insåg jag att det inte fanns en möjlighet att sela på en utav hans sulkys på en loksele.. :crazy: :o
Snabbt av med selen,och han selade på "Storken" en utav sina selar,med vidhängande sulky,Storken studsade fram då allt "veks ner" över rumpan på honom,men annars gick allt bra.
Tränsades ovanpå grimman,tränaren luftade glasögonen och satte sig i sulkyn,höll i tömmen och bad oss knäppa loss hingsten för nu var han klar.. ;)
Och hände det nått? Näe,där stod storken så snällt och väntade på kommando så strax utbröt nästa gapskratt och han frågade lite fint vad mer han kunde förvänta sig..Mumlade lite fint att ingen trav på åtminstone 5 min.. :o
Nåja,efter att han skrittat ner till "banan" och värmde lite och allmänt kände på Storken så fick han sällskap av en annan man med en äldre häst så de skulle ta långrakan och prova Storken,sagt och gjort,Storken hängde snällt med och höll då ett bra tempo,men så skulle de volta och komma tillbaka och Storken tvärstannade och stegade sig runt.. :o
När de väl var tillbaka i stallet så påpekade tränaren att han behövde mera travträning innan det egentligen gick att bedömma då lilleman var för mkt ridhästkörd.. ;) :o

:rofl: :rofl: :rofl: :bump:

påminner mig om den omskolade "ridtanten" som var inne hos oss och hälsade på... :rofl: Henne pratar vi konstant om... :angel:
Fast hon är inte riiiktigt i samma liga...
Hon är en sån som vet bäst och mest om ALLT, trots att hon är helt grön inom trav. Har väl 2 egna, ganska bra, travare. kompisen stod bredvid henne på räckan en gång, då fick hon sela hela hästen åt henne för hon "kunde inte komma ihåg hur det skulle sitta"!!! :eek:
Sen var hon inne i vårat stall och selade, det var bara jag inne. Hon selar på (hon har nog tjuvtränat, för det klarade hon... :p ) och lossar pållen, men har naturligtvis glömt stänga boxdörren... Så pållen knallar in där med vagn och allt, som halvt hamnar på högkant i dörren... :crazy: Jag fick ta tag i situationen och hjälpa henne ut med ekipaget och sen läxa upp henne "att här stänger vi minsann ALLTID dörrarna innan vi kör ut!"...
Sen har hon kört ut utan hjälm tävlingsdag, ja jag vet inte allt... Är egentligen inte särskilt roligt att se henne, mest tragiskt... :smirk:

Vi hade också en sån hos en travtränare...hon besökte stallet ibland och red hästarna. Det tragiska var bara att hon alltid gjorde det i högklackat, smink, thighta kläder och utan hjälm. :cool: Hon såg ut som en fågelskrämma på hästarna :devil: , men rida, det kunde hon! VÄLDIGT bra! Grejen var bara den att hon trodde sig vara lika bra på trav som ridning och påpekade alltid hur vi just skulle hantera hingstarna :crazy:

En dag då veterinären kom så skulle vi hämta in två hästar av bara farten, det fanns bara hon och jag i stallet, och efter hennes prat så trodde jag ju att hon var riktigt duktig (sen red hon ju bra) så hon fick ta en av hingstarna...jag har ALDRIG sett någon skrika, flaxa, hoppa och tappa hästen på samma gång :( :crazy: ;) , men jag måste medge att det var en rolig syn, som tur var hingsten en riktig pärla och gick rakt till stallet...vilket inte damen gjorde :o , henne såg jag inte så många fler gånger, och om jag gjorde det...så sa hon i alla fall aldrig mer vad jag skulle göra :) :bump:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Svartkatt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka