Sv: Travhistorier och anekdoter
Får man vara med på ett hörn...
Själv är jag amatörernas amatör,så min story är ju lite om vad som hände med min skyddsling..
Köpte ett vbl-sto för mååånga år sen och efter att ha haft henne som ridhäst i ngr år så bestämde jag mig för att nu j-lar skulle det avlas "vinnare",och jag skulle minnsann kunna träna de själva.. :smirk:
Sagt och gjort,första fölet föddes och den lille hingsten kördes in osv.
När han var nästan 2 år tyckte jag själv att det var dax att visa upp honom hos en tränare,med proffslicens,så "lillhingsten" lastades och bilen for iväg mot tränarens anläggning.
Väl på plats möter jag tränaren i dörren som undrar om jag har egen sele med eller ...
Tja,hinner jag säga,så svarar han ok,ta med den in..
Så jag lastar ut lilleman,tar
lokselen med mig och går in i stallet.Tränaren hojtar genom kontorsdörren att jag kunde sela på honom så länge..Sagt och gjort,när tränaren kommer ut så börjar han gapskratta åt oss och jag förstod ju inget direkt..
Det första han säger,var att min lilleman var ful i sin klippning..Och jag som slitit så hårt med att "täckesklippa" honom..Och han fortsatte sen och sa att det var minnsann bara ridhästfolk som klippte sina hästar så..
Sen fick han syn på selen..
och gissa om han skrattade...Tog lång stund innan han fick ett vettigt ord ur munnen,men när han väl fick det insåg jag att det inte fanns en möjlighet att sela på en utav hans sulkys på en loksele..
Snabbt av med selen,och han selade på "Storken" en utav sina selar,med vidhängande sulky,Storken studsade fram då allt "veks ner" över rumpan på honom,men annars gick allt bra.
Tränsades ovanpå grimman,tränaren luftade glasögonen och satte sig i sulkyn,höll i tömmen och bad oss knäppa loss hingsten för nu var han klar..
Och hände det nått? Näe,där stod storken så snällt och väntade på kommando så strax utbröt nästa gapskratt och han frågade lite fint vad mer han kunde förvänta sig..Mumlade lite fint att ingen trav på åtminstone 5 min..
Nåja,efter att han skrittat ner till "banan" och värmde lite och allmänt kände på Storken så fick han sällskap av en annan man med en äldre häst så de skulle ta långrakan och prova Storken,sagt och gjort,Storken hängde snällt med och höll då ett bra tempo,men så skulle de volta och komma tillbaka och Storken tvärstannade och stegade sig runt..
När de väl var tillbaka i stallet så påpekade tränaren att han behövde mera travträning innan det egentligen gick att bedömma då lilleman var för mkt ridhästkörd..