Travhistorier och anekdoter

Sv: Travhistorier och anekdoter

Jomen nu är den inkörd! ;)

Hm vad kan jag bidra med... En del tror jag att jag har berättat innan men få se... Javisst ja!
Ganska nyligen börjat jobba i stallet, till vardags hade vi alltid grimmorna under (vilket jag inte fattade första gången jag selade...) Det var v75 på hemma bannan och jag selade ut, naturligtvis selade jag ut med grimman under till värmningen, tränaren var inte så nöjd men det fick väl gå, det var stressigt och eländigt. Sen när hästen skulle ut till lopp så strulade jag till det fullständigt och spände tömmar och remmar fel så grimman var visserligen av huvudet men satt fast i tömmarna... Tillslut fick jag det hela rätt och hästen kom ut, bara lite sen till defileringen...

När jag var på praktik hos OG i två veckor så hade den jag var hos två hästar till kval, den ena var min favvis så jag fick ta hand och sela ut och släppa ut OG med hästen. Han tittade lite fundersamt på mig men sa inget när han körde ut, den jag var hos käkade på båda sina hästar och sen tog jag imot i stallet igen. OG blev stående en stund och tittade åter igen på mig men säger inget. Restän av kvällen ägnade jag åt att spola av hästar efter lopp och linda bandage. Mot slutet av kvällen kommer OG tillbaka och säger; " Jag måste fråga är du anställd hos mig?" Nej piper jag fram och sen vänder han på klacken och går. Då början man ha lite många anställda när man inte ens vet vilka de är... Men i flera år efter detta så hälar OG alltid på mig om jag möter honom på en travbana men tror inte att han har en anning om vem jag är... ;)

Första gången jag överhuvudtaget satt på en travare var ett montè lopp.......
Tänkte att jag har ju ridit i hela mitt liv, kan väl inte vara så svårt.... :angel:
Skulle ha ett fint sto efter alf palema för ex antal pengar.....

Hoppade upp värmde några bakvarv och sen ........

Djä....satte det av.....!!! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!! grus och hästhovar överallt!! , högtalare och de andra som skrek åt mig att håll spåret!!!

-Ja ursäkta mig, jag försöker bara överleva här!!

När jag hade ridit ett varv började jag nästan gråta eftersom det var ett varv kvar..*S*
Pållan var så klok och duktig och fattade förmodligen att jag inte riktigt var med i loppet så att säga, så hon började ta över och skötte allt själv, började avancera sista 800 , och på upploppet ryckte hon tag i tyglarna så jag höll på att flyga av, och vi slutade trea till slut!

Jag åkte hem, sålde mitt halvblod på 5 dagar och köpte mig min första travelina, och har aldrig ångrat mig en minut!

/ cusan

*tårarna sprutar* Jag kan se scenerna framför mig.

:rofl: :rofl: Jag ser det framför mig...Olle är ju ingen man som hetsar upp sig precis....men han fick nog nåt att fundera över :rofl:

*ASG* Jag tror jag Döööör :rofl:

Men va kul att du insåg det härliga med travaren, och inte fick men för livet efter den turen :rofl:

nja, satt mittemot honom vid middagen bara och då var han hyfsat nykter + pratade mest med Dick, som satt bredvid mig (å jag som hade hoppats på två unga snygga singelkillar!!! :cry: )

Kom på en annan som jag hört (inte av Uhrberg :smirk: )
Min granne jobbade på ett ställe där dom hade en stolthet, en stor vacker svart hingst. Tränaren var sååå stolt över hästen, vilken var ganska bra (nej, jag minns inga namn). Han skulle då äntligen få betäcka, men kraken kom inte på hur man gjorde!!! :o Han försökte från sidan, framifrån ( :eek: ) och från andra sidan, men det gick ju inte! :crazy: Vad göra då? :confused: Jo, han kom på att försöka bakifrån, och kom upp ordentligt. Men vid det laget var stoet så trött på honom så hon lyfte på ena bakbenet, han tappar balansen och ramlar PÅ sin mandom!!! :eek: Han kröp sedan skamsen in i stallet utan att ha fullgjort sin plikt... :rofl: (han har betäckt vid senare tillfällen)
skrattade så jag grät när hon berättade det... :rofl: :rofl:

Här kommer en som involverar Uhrberg då... Man får väl skriva namn såhär?

Detta hände 1984... ett tag sen alltså. ;)

Min pappas hade en hygglig märr (min favvis då :love: ) som skulle starta på Jägersro, Thomas skulle köra. Efter anmälningarna körde han ett jobb med hästen i Halmstad och hon var helt bedrövlig... Pappa åkte hem och tänkte stryka... Provade iallfall att köra henne hemma och till hans förvåning kändes hon helt OK. Märren var dräktig och skulle bara starta en månad till så dom tänkte äh, vi provar ändå. MEN dom sa till ALLA att hon inte var bra... Det ryktet spred sig... ;)

Med till Jägers var syrran, jag och Pappas relativt hårt spelande kompis som har (hade? :D ) kompisar som alltid satt på restaurangen där...

Starten gick och hon fick rygg ledaren. 300 kvar var ledaren trött och favoriten satt i dödens... men den var otroligt entömd och i början av upploppet vinglade kusken ut ett spår. Uhrberg som redan då var en duktig kusk satte märren snabbt i luckan (som kanske aldrig RIKTIGT fanns?) och hon bet i som bara den. Inte blev det sämre av att kusken som vinglat skällde ut Thomas högljutt hela upploppet, hon gick jättebra på den andre kuskens "röstdrivning" och var ett par längder före i mål. Den andre kusken var vansinning och lämnade in protest... Efter flera minuter kallades Thomas upp till måldomaren (jo, dom gjorde faktiskt det) för förhör... Tiden gick och pappa satt och skrittade henne i defileringsvolten och väntade... och väntade. Defileringen till loppet efter gick ut och fortfarande inget resultat... Till slut kom det, Pappas märr ropades ut som vinnare! :bump: Till 63 gånger pengarna. Dessutom rensade hon bort dom sista på V5 så det blev utdelning på 4 rätt. Kompisen blev nästan lynchad för han hade ju sagt att "den behöver ni inte ta med". Det blev ingen segerdefilering men däremot dopingprov... Allt var en väldig röra men vi var ju väldigt glada förstås. Till slut packade vi ihop och åkte hemåt. När vi kommit några mil (3 tror jag det var) så kom vi på att vi i all uppståndelse glömt sulkyn! Det var bara att vända... Men det gick ju lätt hem ändå :D .

Det roligaste är att denna historia har jag fått återberättat för mig många år senare av någon som inte visste vem det handlade om. Pappa refererades till som "en amatör". Fast i den historien var vi nästan i Halmstad innan vi kom på att vi glömt vagnen. :rofl:

Jag blev påmind om denna historien igår av den inblandade kusken och bjuder gärna på den... :)

cusan skrev:
Första gången jag överhuvudtaget satt på en travare var ett montè lopp.......
Tänkte att jag har ju ridit i hela mitt liv, kan väl inte vara så svårt.... :angel:
Skulle ha ett fint sto efter alf palema för ex antal pengar.....

Hoppade upp värmde några bakvarv och sen ........

Djä....satte det av.....!!! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!! grus och hästhovar överallt!! , högtalare och de andra som skrek åt mig att håll spåret!!!

-Ja ursäkta mig, jag försöker bara överleva här!!

När jag hade ridit ett varv började jag nästan gråta eftersom det var ett varv kvar..*S*
Pållan var så klok och duktig och fattade förmodligen att jag inte riktigt var med i loppet så att säga, så hon började ta över och skötte allt själv, började avancera sista 800 , och på upploppet ryckte hon tag i tyglarna så jag höll på att flyga av, och vi slutade trea till slut!

Jag åkte hem, sålde mitt halvblod på 5 dagar och köpte mig min första travelina, och har aldrig ångrat mig en minut!

/ cusan

:rofl: :rofl: :rofl:

Underbart!

Detta hände en bekant till mig...

Då detta utspelade sig bodde han i boden och han hade fått fram en riktigt bra häst. Hästen hade toppform men det fanns inga bra lopp här uppe men det fanns en riktigt bra lopp i Gävle, 1640 auto, framspår med en startsnabb häst.... Sagt och gjort, han kom med i loppet och startade tidigt på morgonen för att hinna fram till gävle i tid... strax före skellefteå åkte han fast för fortkörning... han kom iallafall fram till gävle och skulle höra med J.Frick om värmning men han sa sig inte ha tid så han fick värma själv. När det blev dags för start kom fricken och innan han körde ut frågade han hur hästen var bakom vingen... Hon går som en klocka, sa min bekant och det hade aldrig varit några problem tidigare... När bilen börjar rulla ser han hur fricken håller in hästen för att ca 150 kvar tvärt släppa på henne varpå hästen tväraxar och springer rakt in i vingen... När starten går står hästen kvar och hoppar på stället... Fricken kör av banan och när han lämnar över hästen utbrister han på brett dalmål "Men hon var ju liiiivrädd för vingen!!"
Behöver jag säga att det blev en lång resa hem?

Bodbäckspålle skrev:
En till, denna gång handlar det om den kallblodiga hingsten Lovin. Första åren som avelshingst betäckte han via inseminering. Men så småningom beslutade Stig att han skulle betäcka naturligt. Vi var med första gången detta skulle ske...allt gick bra tills det att Lovin var uppe på stoets rygg...då hände ingenting :rofl: han bara stod och väntade...jag kan lova att det var en härlig syn då Stig stod bakom hans ända och "puttade på" för att han skulle förstå att man skulle röra sig också, Lovin verkade mest konfunderad. :o

:rofl: :rofl: :D

Förra veckan när Clown var med i dagens rätt,vi hade ett helt stall för oss själva.......

Gubben jobbade som jourhovis,Lennartson hade känt på hästen,vi hade duschat och fixat lite......

Jag hade selat hästen,men gubben var inne och satte på huvudlaget och tungbandet,trodde jag......

Jag och Svante satt på golvet i stallet ,hästen stod klar för sitt lopp på gången,300m var kvar av loppet innan,Clown står helt stilla..... :crazy:

Helt plötsligt tar han ett steg åt sidan,och kliver av sig en baksko!!! :eek: :eek: :eek:

Jag rusar ut sliter in gubben i stallet,han får tillbaka skon i blixtens hastighet vi skrittar ut för att möta kusken som körde häst i loppet innan,när lennartson kliver upp i vagnen och jag ur,ser jag INGET tungband :eek:

Gubben springer tillbaka till stallet,(ni vet ju att dagens r inte har någon tid mellan loppen)där finns inget tungband!!!!(trots att vi har helas stallet för oss själva!)

Han rusar till smedjan,får tag i tungbandet,hur vi dsedan får dit det springandes är en gåta :rofl: :rofl:

Tilläggas kan att när vi är på väg hem i rusningstrafik,kommer jag på att jag glömt min plånbok med 3000 i på Travernan :eek:

Ja herregud vad vi skrattade efteråt,tänk om någon sett hur vi höll på,vilka idioter vi var,eller var det nerverna....... :rofl:

Kom på några mer historier som jag har upplevt... ;)

Ena gången skulle tränare x köra lopp på sin hemma bana, hade bode på en gård en bit ifrån och hade bett stallkillen lasta hästen, han kommer ner och ser att luckan är stängd men sulkyn står brevid, han svär lite över att killen inte fattar att han ska hänga på sulkyn, slänger på den själv och åker, när han har kommit en bit ringer stallkillen och undrar om han inte skulle ha med sig hästen...
Stallkillen ha nämligen upptäckt att unghästarna hade haft sönder tråden till hagen och kastat sig iväg för att hindra en massflykt, och inte hunnit lasta hästen....

Samma tränare skulle köra kval åt en amatör, det var lite bråttom så när han kom till stallet stod det bara en häst på gången, inga människor som såg ut att höra till men han haffade en stalltjej att hjälpa till och släppa ut, körde ut på banan där funkonären undrar varför han har fel nummerskylt... Det visar sig att hästen som stod på gången skulle ut i lopp 2, den hästens tränare tänkte värma direkt efter kvalet och sprungit på toa med hästen på gången, hästen som x skulle köra stod i stallet brevid där den tränare var i upplösningstillstånd...

Det "roligaste" jag har varit med om var när jag för fem sex år sedan var på praktik i ett travstall. Tränaren var amatörtränare/uppfödare och hade därför rätt många unghästar som han håll på/hade kört in. P.g.a tveksamma metoder var dess hästarna sjövilda. det gick nästan inte en motionstur utan någon mer eller mindre allvarlig incident.

Den aktuella dagen hade jag kört tre- fyra av de här hästarna och hade en gång blivit avsparkad ur vagnen, en gång haft den andra hästen "i" min vagn mm.
Amatörtränaren kommer då och säger att jag kan få köra ett rakbane jobb en en gammal valack som startade emellan åt. Så jag gav mig ut med den och mös för nu slapp jag idiotiska unghästar och den hästen jag körde var känd för att vara snälll och väluppfostrad.

När jag var klar och skulle skritta till stallet så gick vi förbi ett lite slybuskar som var rätt så tätta. Helt plötsligt får min häst spunk och backar snett in i busken, så långt att jag hamnar mitt i busken.

Jag kämpar febrilt med att få hästen att gå frammåt och tillslut till min sora lättnad. Problemet är bara att jag har fastnat i busken. Så när hästen börjar gå fram stannar jag kvar i busken.

Hästen skrittar snällt hem utan kusk och efter lite kravlande och krypande kommer jag ur busken och försöker springa i kapp. men då har hästen redan ställt sig snällt i stalgången.

Jag blev rätt utskrattad

Jag har backat ner i ån med häst på solvallas innerplan ...under lunchen ...när det är som mest folk på läktarna...........men jag fick massor av hjälp. :love: .trots att jag luktade skunk.

När jag var yngre och just slagit in på ridsvängen så följde min far med mig till stallet. Hästen jag skulle rida var alldeles för hög för lilla mig...så jag kunde av naturliga skäl inte sadla hästen själv :d , jag frågade min far om han kunde (eftersom han hållit på ett tag med trav) och som den "finne" han är så svarade han ja. jag tränsade hästen och pappa sadlade, jag försökte påpeka att han inte "riktigt" gjorde rätt...men fick till svar att: Jag kan!! Jag gick till ridhuset för att invänta hästen. Döm om min ridlärares förvåning då min häst kom in med en bakvänd sadel :o , och jag antar att min pappa ville vara någon annan stans då ridläraren fick börja sadla om :devil:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Svartkatt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka