Travhingst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travhingst

Dessutom med dagens DNA test lär ju härstamingen spåras.
För att fixa fram härstamning via DNA måste man ha några misstankar om vilka föräldrar som kan ligga bakom hästen ifråga. Det är inte så enkelt som CSI och andra serier kan få det att verka;)

Ok. Men hur gjorde dom förr i tiden då? eller då var de kanske inte lika noga. Det står ju okänd på vissa längre bak i stammen (väldigt långt bak). Jag t.o.m en släkttråd med galopphästar i sig --> miss giant

Det där med galoppörer i travarens stam var nog inte så jättevanligt eller nåt däriemellan, men det var väl på 90-talet o det fanns en häst Human Behaviour som var 25%Fullblod och 75%Travare. Mamman var ett fullblod o pappan travare om inte jag minns helt fel.
Min gammelmärrs förra ägare äger en registrerad travare men har mycket GALOPPÖRER i stammen, o han är icke godkänd som hingst o har aldrig startat. Han har en "drös" med avkommor..... :eek:

Han heter Nit, efter Steve´s Friend. Han betäcks fortfarande.....Och alla hans avkommor reggas som TRAVARE. De flesta av hans avkommor har roliga namn, så som Kvarta, Kvarten, Smala, mfl....
Min gammelmärr är mormor & farmor, nämligen. En "massa" barnbarn, rättare sagt.... :crazy:
endel av Nit´s avkommor är avlivade, vet inte om det beror på att uppfödaren har haft svårt att få dom sålda. Engång erbjöd han mig ett sto, som är barnbarn till min gammelmärr. Och andra gången ville han sälja en unghingst till mig, oxå ett barnbarn till min gammelmärr.
Men jag hade då inte kunnat köpa dem pga inga lediga stallplatser fanns åt dem.

Det är väl klart att de reggas som travare eftersom hingsten är reggad som travare även om han har fulllodspappa.

Ingen av avkommorna har ju startat och han själv är efter ostartad mamma osv... Det låter ju som väldigt seriös avel. :smirk:

Såna kommer väl att sållas ut nu om det nu är så att STC tar ut avgift även för egen hingst?

Mjae....Vet du!!
Inte bara dom som är efter denna hingst,som inte har startat. Jo, en kanske fast det var ett sto som nyligen avlivats såg jag nu...

De flesta efter denna hingst HAR faktiskt oxå egna avkommor. :crazy: De som är födda -01 och -03!
Snacka om en VÄLDIGT seriös avel....NOT.

Men ägaren är skogsägare o han har säkert miljoner cash på sitt konto :angel: Så han har säkert råd o hålla alla sina hästar.

Har inte pratat med honom på nåt år nu, så jag vet inte hur eller varför han avlar på med sin egen hingst år efter år.
Och för inte så längesedan har han nu börjat avla på nån av sina egna ston med några godkända travhingstar, såsom Starchip Entrprise, Dancer´s Victory, mfl....

Det är onödigt o punga ut på en massa cash på det här arbetet, om inte man kan få sina egna uppfödningar sålda pga "oseriös" travavel med en egen hingst utan några meriter o prestationer.
Eller så är det som att kasta pengar i sjön när man inte har en hingst med en hyfsad stam o de andra avkommorna kommer bli väldigt svåra att få sålda......Tråkigt, tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Mjae....Vet du!!
Inte bara dom som är efter denna hingst,som inte har startat. Jo, en kanske fast det var ett sto som nyligen avlivats såg jag nu...

De flesta efter denna hingst HAR faktiskt oxå egna avkommor. :crazy: De som är födda -01 och -03!
Snacka om en VÄLDIGT seriös avel....NOT.

Men ägaren är skogsägare o han har säkert miljoner cash på sitt konto :angel: Så han har säkert råd o hålla alla sina hästar.

Har inte pratat med honom på nåt år nu, så jag vet inte hur eller varför han avlar på med sin egen hingst år efter år.
Och för inte så längesedan har han nu börjat avla på nån av sina egna ston med några godkända travhingstar, såsom Starchip Entrprise, Dancer´s Victory, mfl....

Det är onödigt o punga ut på en massa cash på det här arbetet, om inte man kan få sina egna uppfödningar sålda pga "oseriös" travavel med en egen hingst utan några meriter o prestationer.
Eller så är det som att kasta pengar i sjön när man inte har en hingst med en hyfsad stam o de andra avkommorna kommer bli väldigt svåra att få sålda......Tråkigt, tycker jag.

Tillverkar man en sån HÄR så anser jag att man är för****at oseriös:

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=574886

var glad att du inte nappade på nån av avkommorna...

Jag vet de flesta avkommorna o barnbarnen till gammelmärren ;)
Men jag kan tänka mej att han har typ..... 20 hästar på gården :crazy:

Nu minns jag vad han sagt till mig när jag frågade honom varför en travare med fullblodspappa i travaveln för? Inga meriter, inga prestationer, inte ens visad heller.
Då nämnde han Human Behaviour o sa att han trodde att hans egen hingst skulle producera fram "nya stjärnor" :rofl:

Jag blev helt stum..... Det behöver inte betyda att dom avkommorna skulle va skit allihopa. Det är synd om hästarna må jag säga.

Liknande trådar

Tävling https://www.horseandhound.co.uk/news/dutch-federation-bandages-ban-849179 Bra, dåligt? Något som Sverige ska ta efter?
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix