Travhingst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
G

Galore

Måste hingsten vara godkänd för att avkomman ska få starta på banorna?

Sv: Travhingst

nej det tror jag inte om jag har fattat allt rätt.. jag hade en passhäst som var e: okänd och hon fick starta.

De har ändrat reglerna angående okända fäder men om föräldrarna är registrerade och ungen är frysmärkt är det "bara" att starta... :)

Näpp, det behöver den inte. Min nya pålle är efter en icke godkänd hingst och han har startat på så :) Och det verkar då vara minst lika bra som en godkänd oxå! ;)

Näpp, det behöver den inte. Min nya pålle är efter en icke godkänd hingst och han har startat på så :) Och det verkar då vara minst lika bra som en godkänd oxå! ;)
Va vad är de för häst. Jag trodde inte att dom fick starta om dom var e: okänd. Jag vet att det står längre bak i stamtavlan o sådant..
Är din häst frysmärt då?
Hur gick de till för att få den o starta.
Generellt sett så skulle man kunna fiffla med hingsten i så fall....

De blir inte registrerade med okänd far bara för att hingsten inte är godkänd, hingstens namn måste stå där i alla fall och vissa villkor måste vara uppfyllda för att få göra så. Bland annat så ska ju blod/DNAtypning stämma. Det är också relativt höga avgifter för att få betäcka med egen icke avelsvärderad och glodkänd hingst.

Måste hingsten vara godkänd för att avkomman ska få starta på banorna?

Förtydligande..

Behöver ej vara godkänd med MÅSTE vara registrerad som travhäst på STC..
Det går alltså inte att använda en unge efter en hingst vars pappa heller inte är reggad..

AM

Hur då??????

AM
Eller ja, det kanske låter enkelt i tanken men ja låt säg man lyckas tjuvbetäcka med nån stjärna. Sen säger man att inte vet vem pappan är o så blir de en super häst av den.
Så mena o tänkte jag. Eller hur fungerar det med okända föräldrar? hur får man pollen godk'nd?

Du får inte pållen registrerad utan kända föräldrar. -Utan registrering, inga starter.

Du får inte pållen registrerad utan kända föräldrar. -Utan registrering, inga starter.

Nä precis så.

KL
Och återigen, för att få pållen registrerad så tar man DNA prov och det provet ska överens-stämma med mamma och pappa..
Annars är det KÖRT!

Så man kan inte trolla bort en okänd härstamning..
AM

Ok. Men hur gjorde dom förr i tiden då? eller då var de kanske inte lika noga. Det står ju okänd på vissa längre bak i stammen (väldigt långt bak). Jag t.o.m en släkttråd med galopphästar i sig --> miss giant

Hmm.... det finns tydöigen en hingst, helt okänd sådan som är född 1801 talet som har en massa avkommor o en har tjänat över en miljon. Den är född 1987!!!! Hmm..... Hästen heter för övrigt "Okänd fader". :rofl:

Va vad är de för häst. Jag trodde inte att dom fick starta om dom var e: okänd. Jag vet att det står längre bak i stamtavlan o sådant..
Är din häst frysmärt då?
Hur gick de till för att få den o starta.
Generellt sett så skulle man kunna fiffla med hingsten i så fall....

Ja, som många redan sagt; bara för att hingsten inte är en godkänd avelshingst så betyder inte det att den är "okänd".
Självklart är den frysmärkt. Det är ju en starthäst.

Den "okända" hingsten heter Son of Pride och var trots att den inte var en avelshingst en hingst men ruggigt bra stam (mamma var särldrekordhållare och mor till många miljonärer och diplomston bla)

Så vad som verkar vara ett utmärkt bra hingstval trots att den inte var godkänd. :)

Liknande trådar

Tävling https://www.horseandhound.co.uk/news/dutch-federation-bandages-ban-849179 Bra, dåligt? Något som Sverige ska ta efter?
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix