Travhästhållning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travhästhållning

Nej, jag stod precis intill hagen och hade sett om någon hade gått ut och bytt hästar. Jag har inte fel på synen.. :D

Vad gjorde du ståendes brevid en hage en hel dag om du skulle praktisera hos en hovslagare?

Vore det inte lämpligare att lägga den arbetsdagen åt att snappa upp lite om skoning i stället???

en till löpglad pålle! :love:

leader_as.jpg

Men måste lägga in på den mest löpglada häst jag någonsin sett! Han kom hyffsat fort genom kurvan i bakvarv, fick syn på ett annat ekipage som var på mitten av långsidan, upp med svansen och iväg som en raket, ögonen lös och öronen spikade och gick i en bländande trav. Sedan att hästen var vansinnigt snygg och vältränad gjorde inte saken bättre :love: Den dag jag får återuppleva den löpglädje som hästen visade längtar jag efter. (Förutom min egnas då :angel: )

Spanish_Ace.jpg

De där hästar ser verkligen väldigt glada ut! Min märr är en sådan oxå,bara jag tar o köper en vagn o sele igen så ska jag börja köra henne för skojs skull (inte snabbt tempo,men du förstår ;))
Märren min älskade verkligen att dra vagnen o trava. Ett EXTRA varv, sen va hon nöjd. En väldigt rolig dam!

Jag tror inte det är alla travare, som mår dåligt när dom ska ut o tränas. Ser bara många, många glada springare här runt omkring. T o m min egen märr försöker springa jämte dom mellan eltrådarna :D

Jag trodde inte att du skulle starta en tråd om det här ämnet och sedan lägga ut mig som om jag vore världens idiot. Tack för det!
Hon skrev inte vem det handlade om och ditt eget inlägg "framställer" dig som en idiot är det ju knappast pga TS

Jag har bara haft hemska upplevelser vad gäller travmänniskor ochderas s.k hästhållning. Kanske är det därför som jag ser ner på er och eran extrema hästhållning?
Extrem hästhållning? På vilket sätt?

Jag kan berätta lite vad jag har sett i mina dagar..
Jag antar att du inte är 70+ som det låter här?

Jag har praktiserat hos min hovlslagare för ett antal år sedan och fick då följa med till olika stall. Vi var nog hos i alla fall tre olika travstall, varav ett av de stallen var ett proffsstall med omkring 150 hästar i träning.

Hästarna gick i hagar så små att de knappt kunde vända sig. Det var inte ett grässtrå i hagen, utan grushagar. De hade inget vatten eller skugga. Solen gassade och det var 32 + i solen.
Hästar som tävlas går inte alltid i stora gräshagar, det gör knappast alla hopp och dressyrhästar heller.
I dom travstall jag har varit i har hästarna dock haft vatten, (lite fler än 3)

I stallen stod en del hästar och sparkade i väggarna. En stod och vävde och en annan var krubbitare.
Jag upplever det tvärtom, att travare har mindre olater än andra hästar. Om det beror på att dom får utlopp för sin energi på annat sätt eller vad det beror på vet jag inte

Folk stressade fram och tillbaka med hästar, vagnar och utrustning. Det var ett himla liv och hästarna.. de var uppstirrade och förvirrade, såklart.
Majoriteten av travhästarna står nog inte på en stor bana och jag upplever sällan stressade miljöer eller hästar

Hästar tränades fram och tillbaka. Piskades och hejades på för att jäkta ännu mer. Gosh..
Ja man behöver verkligen jaga alla travhästar för att få dom att springa, dom vill helst stå i sina boxar och bli flätade av 10åriga hästtjejer.
Och travsporten är ju den enda man använder spö i :smirk:

Jag hoppas (..för dessa stackars hästars skull) att ni har en god hästhållning och inte enbart tänker på pengar och framgång, som de puckon till hästägare gjort som jag träffat.
Såg du travdokumentären som gick på tv härom veckan?
Hur många travmänniskor tror du blir rika av sin hobby?

Jag ska åka och plåta den förskräckliga hästhållning vi har i "mitt" travstall så ska du få alla dina fördomar bekräftade, men först ska jag ut och jaga min stressade krubbitande travare...:smirk:

För det första så tycker jag att det var lite orättvist att lägga denna tråden under "Att ha travhäst", för här finns inget ridfolk som kanske har samma erfarenheter som mig om trav. Ingen kan därför hjälpa mig att förklara. Tack tack.

Ni har helt missförstått mig! Det är inte klokt hur folk här kan trigga upp varandra något så otroligt.

Ni får gärna säga att inte alla travmänniskor gör som de jag träffat, men att säga att alla travmänniskor hanterar sina hästar felfritt och helt perfekt, är ju att dra alla över en kam om något.

Det finns lika många idioter inom travet som det finns inom någon annan tävlingskategori. Jag har inte sagt något annat.

Men är det så konstigt om jag tycker att travmänniskor verkligen inte har godhästhållning om jag bara träffat sådana travmänniskor? Nej, det är inte så konstigt. Däremot har jag alltid hoppats att motsatsen finns och det har ju ni bevisat nu, genom att säga att era hästar hanteras på ett mer värdigt sätt.

Kan vi då dra slutsatsen om att det finns idioter inom travsporten, men att det även finns motsatsen?

Vad gjorde du ståendes brevid en hage en hel dag om du skulle praktisera hos en hovslagare?

Vore det inte lämpligare att lägga den arbetsdagen åt att snappa upp lite om skoning i stället???

Du tänkte inte så långt att hagen kanske låg precis intill stallet och att hovslagaren band upp hästarna i stallgången och att man faktiskt såg hästarna i hagen därifrån?

Seglade som vanligt in på Buke,och blev hyperglad av att jag faktiskt fått et PM.
Men efter jag läste det blev det annourlunda.

Jag möttes av det här :
TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!

Ja,vad säger man?

Denhär tråden är INTE för att hänga ut någon utan det jag vill ha fram är en tråd hur vi som aktiva inom travsporten ska handla sådan här kritik. Ofta tycker jag man får höra att det bara är pengar vi är ute efter,vi bara slaktar våra friska travare.
Jag vill ha ett slut på alla fördommar,Och hur förklarar man bäst att travhästvärlden faktiskt inte bara är pengar.

När jag var yngre ansåg jag att travets hästar var ute alldeles för lite... Sedan jobbade jag extra i travstall och insåg att travarna förmodligen inte behöver vara ute lika mkt som ridhästar, eftersom de får så mycket motion. Så nu har jag ändrat uppfattning ang. det. Sedan kan man ju hitta dåliga travstall också, men det gäller ju inte bara travet. Jag ser många fördelar med hur travarna har det, särskilt om man börjar jämföra med ridhästsidan, där det finns många hästägare som inte vet vad de sysslar med.. sammantaget; det finns rötägg på båda sidor, men jag tror att travarna generellt har det aningen bättre faktiskt.

Och att friska hästar slaktas är beklagligt, men hellre det än att de hamnar i fel händer.

För det första så tycker jag att det var lite orättvist att lägga denna tråden under "Att ha travhäst", för här finns inget ridfolk som kanske har samma erfarenheter som mig om trav. Ingen kan därför hjälpa mig att förklara. Tack tack.

Ni har helt missförstått mig! Det är inte klokt hur folk här kan trigga upp varandra något så otroligt.

Ni får gärna säga att inte alla travmänniskor gör som de jag träffat, men att säga att alla travmänniskor hanterar sina hästar felfritt och helt perfekt, är ju att dra alla över en kam om något.

Det finns lika många idioter inom travet som det finns inom någon annan tävlingskategori. Jag har inte sagt något annat.

Men är det så konstigt om jag tycker att travmänniskor verkligen inte har godhästhållning om jag bara träffat sådana travmänniskor? Nej, det är inte så konstigt. Däremot har jag alltid hoppats att motsatsen finns och det har ju ni bevisat nu, genom att säga att era hästar hanteras på ett mer värdigt sätt.

Kan vi då dra slutsatsen om att det finns idioter inom travsporten, men att det även finns motsatsen?

Jag är ridmänniska men har varit i en del travstall och även jobbat i ett.
I ett av fallen så var det ett riktigt rötägg som hade ett travstall med ett antal hästar. Eftersom hela stället var rätt misskött så gick det ju inget vidare så tillslut så stod där bara avelston + föl + några hingstar under betäckningssäsongen.
Det var misskött och hästarna var tunna.
Men bara för att just det stället var vidrigt så tror jag absolut inte att det är ngt speciellt vanligt hos travfolk! Nej, hade den killen sysslat med hopphästar så hade det sett lika illa ut i det stallet.
Jag har extremt svårt att tro att det är vanligt att dessa högpresterande, vackra, glänsande och snabba tävlingshästar behandlas sämre än andra hästar. Då skulle dom knappast prestera.

Du har träffat en. Jag har träffat betydligt fler. Det har därför gjort mig väldigt förvirrad. Det är väl inget konstigt med det? Har man bara negativa upplevelser om en sak, kan man ju inte se något positivt i det.

Tack till er här som fått mig att inse att det finns en ljusare sina även i travvärlden! :bow:

TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!

Ja här kommer då eländet...

Hästen står och stampar i det trånga utrymmet! (kollar man noga står resten av flocken längre ner)

Väl inne i sin stressiga stallmiljö börjar hon genast krubbita (eller ja..slicka iallafall, räknas det?)

Istället för att jaga dom runt banan på det vanliga sättet kom vi på ett ännu plågsammare motionssätt - Rida på hästar med alldeles för lång rygg som är avlad för körning!

Väl ute i sin hage igen fann hästen otroligt nog lite vatten, det måste ha regnat nyss.

Sönderstressad efter dagens plågsamsamheter kollapsar tillslut det stackars djuret :cry:

jag och många andra travmänniskor är även ridfolk :D

jag tror faktist inte att någon av oss här tror att det är så :p du vet att även vi inom travsporten har stött på rötägg.. ;)

jo det har du faktist. citerar: "TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!"

visst jag kan förstå! men grejen är att har man något innanför pannbenet så kan man ju ganska lätt räkna ut att det inte bara finns idioter inom en "sport".. det är ju samma sak som att "alla pedanta dressyrtanter som rider i ridhuset 7 dagar i veckan" eller "alla hoppryttare som aldrig rider dressyr och måste ha jätteskarpa bett".. det känns ju ganska logiskt eller hur? jag har i alla fall vid 18-års ålder förstått att det finns flera sidor av allting och att man ska lyssna och ta reda på så mycket som möjligt innan man sätter stämplar på saker och ting ;)

Du har missat en sak. De flesta "travmänniskor" har faktiskt börjat som ryttare!
Varför skapar du inte en tråd under kategorin Hästhantering eller Hästvård och ifrågasätter om alla där verkligen sköter sina hästar? Slavpellar finns även i den kategorin!!!
Klart man blir upprörd över den "kritik" du anser att du ger, i de flesta fall är den helt obefogat. Jag anser din "kritik" vara rena påhopp av en hel kategori männisor. De som håller travare kontrolleras inte "bara" av miljökontoret som ridfolket. Vi kontrolleras även av ombud från travet och de är betydligt hårdare än miljökontoret (i alla fall vad det gäller utsända från Kalmartravet, vilka är de enda jag kan uttala mig om...). När jag tävlade och födde upp Araber var det jäklar ingen här och kollade. Ingen JAG känner till skiter i sina hästars väl och ve, hade det varit så hade jag sagt till DEN eller gjort en anmälan om jag tyckt det var allvarligt. Detta gäller människor med häst, sen skiter jag i om de rider, kör, avlar eller "bara" har häst för skojs skull och oavsett hästens ras.
Men visst Finns det rötägg inom travet som hos andra dicipliner !!!

När jag var yngre ansåg jag att travets hästar var ute alldeles för lite... Sedan jobbade jag extra i travstall och insåg att travarna förmodligen inte behöver vara ute lika mkt som ridhästar, eftersom de får så mycket motion. Så nu har jag ändrat uppfattning ang. det. Sedan kan man ju hitta dåliga travstall också, men det gäller ju inte bara travet. Jag ser många fördelar med hur travarna har det, särskilt om man börjar jämföra med ridhästsidan, där det finns många hästägare som inte vet vad de sysslar med.. sammantaget; det finns rötägg på båda sidor, men jag tror att travarna generellt har det aningen bättre faktiskt.

Och att friska hästar slaktas är beklagligt, men hellre det än att de hamnar i fel händer.

*Lånar knapp* .... Travaren, som varit ute o tränats för vagn brukar 'svampas' av o sedan stå i boxen för att vila.
Jag personligen TROR att en travare mår bättre av att röra på sig ute i hagen ÄVEN efter ett träningspass (både hårt o lugnt tempo) pga att deras muskler mjukas upp. Men om dom står inne i deras box blir musklerna 'stela'.
Det är ngt som jag verkligen tror på. Men det är ju upp till en o var att sköta sin travare på. ;)

Oh, vad jag tycker synd om dina hästar..... De ser ju ut att ha det.... alldeles för bra ...eller nåt.... :angel: hihi

Du har träffat en. Jag har träffat betydligt fler. Det har därför gjort mig väldigt förvirrad. Det är väl inget konstigt med det? Har man bara negativa upplevelser om en sak, kan man ju inte se något positivt i det.

Men herregud, trodde du verkligen att hästar kan springa lopp efter lopp och prestera bra om dom vore misskötta?

Det är väl allmänt känt, att det finns rötägg i alla dicipliner.

Du tänkte inte så långt att hagen kanske låg precis intill stallet och att hovslagaren band upp hästarna i stallgången och att man faktiskt såg hästarna i hagen därifrån?

Imponerad av att man kan lära sig sko genom att inte vända ryggen åt hagen en enda gång..

När jag skor brukar jag sällan se så mycket mer än hästhoven jag har i knät.

*kl*

Vad alla gör sig rolig på Cairo´s inlägg:smirk:

Ingen som kan nöja sig med att h*n nu skriver att det finns även bra travfolk?

Även om en häst presterar super på tävling (oavsett gren)
så behöver inte det betyda att den har det som en häst i MITT tycke borde ha, daglig utevistelse i större hagar än en sockerbit, längre än en timme, träd att klia sej mot, söka skydd under...

Visst förstår jag att det kan va svårt att ha så till sina dyra tävlingshästar.

Men sen har jag ju "bara" mina egna som en alldeles underbar hobby:love:

men skillnaden är väl att de allra flesta travhästar som är värda miljoner trots det går ute i sin hage oftast dagligen. medans hästar som briar och andra värdefulla hingstar tex inte får det.

nu säger jag ju inte så bara för att det är ridhästar, för jag är ridfolk också men det är den uppfattningen jag har fått.

Läste nyss igenom hela tråden, och blev himmelens irriterad. Vet inte om det beror på att jag har en hemsk huvudvärk eller vad..
Det har alla tider funnits delade åsikter om travsporten, och det kommer det alltid att finnas. Min åsikt är att de som dissar ner på travsporten beror helt enkelt på okunnighet och i vissa fall även avundsjuka. Som travmänniska ska man försöka att inte bry sig om dessa människor, för det finns tyvärr sådana som verkligen inte viker från sin åsikt. Sedan de människor vars okunnighet leder till en negativ syn emot travarna, kan man försöka förklara hur det ligger till.
Visst skulle det vara skönt att få ett slut på den eviga oenigheten travfolk och "ridfolk" emellan, fast så långt kommer man nog aldrig.
Min åsikt emot travare är helt neutral. Har sett negativa saker hos oseriösa tränare som jag helst vill glömma, men även sett den fina och positiva sidan av travsporten. Den sidan där hästarna glänser i pälsen och ögonen glimmar, där hästarna verkligen får leva ut vad de är födda att göra. Det är bland det vackraste jag sett, när en travare sträcker ut i full trav, när musklerna spelar under huden, och kusken klarar av att kontrollera detta 400 kg tunga djur utan tillsynes hårda tilltag.

Själv är jag helt och hållet ridmänniska, och tycker nog mest om halvblod som dansar fram i svåra dressyrrörelser. Men det ger mig trots allt ingen anledning i världen att titta ner på travfolket och tycka att de är sämre hästmänniskor. De lever i en helt annan värld där hästarna lever för helt andra saker.
Problemet ligger nog i att folk är för trångsynta, och de kanske inte vill se längre än vad vidder de är vana vid.

Sen, då man måste ta till med att smutskasta folk, blir det bara barnsligt.
Detta var min åsikt, långt blev det :)

*kl*

Vad alla gör sig rolig på Cairo´s inlägg:smirk:
Ja, vad ska vi göra åt hennes totala missuppfattning/ påhopp då? Gråta??? Men det är ju skönt för henne att någon hoppar in i diskutionen på hennes sida. Synd bara att det INTE var en av "travfolket".

Ingen som kan nöja sig med att h*n nu skriver att det finns även bra travfolk? Och det lyssnar någon på som PM:at om att "TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!
" som överskrift?

Även om en häst presterar super på tävling (oavsett gren)
så behöver inte det betyda att den har det som en häst i MITT tycke borde ha, daglig utevistelse i större hagar än en sockerbit, längre än en timme, träd att klia sej mot, söka skydd under... Nä, det behöver det inte betyda men den lär ju inte på något sätt fara illa....

Visst förstår jag att det kan va svårt att ha så till sina dyra tävlingshästar. Nä, det finns faktiskt många som har det så!

Men sen har jag ju "bara" mina egna som en alldeles underbar hobby:love: Tror du att alla som har travare jobbar med det? Nä, det "bara" är min alldeles dyrbara hobby!

Jag skulle tycka att det var kul om någon skrev en sån här tråd och klagade alldeles på samma sätt på hobbyhästar, ridhästar...... Men jag ÄR ju en riktigt elak människa! :angel:

Jag önskar att de som klagar på travfolk och travhästar kunde/ ville/ vågade ta emot mitt erbjudande att komma hit och hälsa på. Min älskade gamla tant på 21 år kunde bjuda på en åktur eller ridtur i våra skogar, eller 16 åringen eller 10 åringen eller 15 åringen eller 4 åringen eller....... Den gamla tanten har gjort sitt på banan för länge länge sedan, men har livsglädjen kvar liksom våra andra hästar. Så, välkommna att se hur det KAN se ut!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 177
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag antar att jag egentligen mest skapar den här tråden för att skriva av mig lite, men om någon har några råd så tar jag tacksamt emot...
2
Svar
20
· Visningar
4 336
Senast: Ponylove
·
W
Trav Hejsan!:) Finns det någon här som anlagt en egen travbana? Inte en elit bana utan mer för vardaglig träning? Måste en travbana luta...
2
Svar
23
· Visningar
7 100
Senast: Zandrah
·
B
Trav Nu måste jag bara vräka ur mig vad jag känner! (Flytta tråden om moderatorn vill) Vad är det som gör att vissa människor ger liv åt...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 500
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar