Jag trodde inte att du skulle starta en tråd om det här ämnet och sedan lägga ut mig som om jag vore världens idiot. Tack för det! Jaha...... ?
Jag har bara haft hemska upplevelser vad gäller travmänniskor och deras s.k hästhållning. Kanske är det därför som jag ser ner på er och eran extrema hästhållning? Du kanske skulle åka till flera stall överlag och kolla deras hästhållning.... Hur är din egen till exempel? Travmänniskor är hemska... OK, det köper jag att du tycker, men är DU trevligheten själv jämt?
Jag kan berätta lite vad jag har sett i mina dagar..
Jag har praktiserat hos min hovlslagare för ett antal år sedan och fick då följa med till olika stall. Vi var nog hos i alla fall tre olika travstall, varav ett av de stallen var ett proffsstall med omkring 150 hästar i träning. Oj, HELA 3 travstall.... Ja då måste ju ALLA vara idioter ja.....
Hästarna gick i hagar så små att de knappt kunde vända sig. Det var inte ett grässtrå i hagen, utan grushagar. De hade inget vatten eller skugga. Solen gassade och det var 32 + i solen. Jaha, mina nya grannar har travare.... De sa ju att det var ett halvblod och en Shettis, men där ser man hur fel det kan bli, för det ÄR ju deras hästar och hagar du beskriver......
Jag vet inte om ni travfolk tycker att det är okej och inte ge sin häst vatten eller mat en hel dag? Det gjorde inte dessa i alla fall som lät sina hästar stå där i tre timmar (..det var den tiden vi var där och skodde hästar på) utan skydd för den gassande solen. Det är faktiskt djurplågeri i mina ögon. För mig är det en självklarhet att hästarna ska ha tillgång till friskt vatten (ALLTID!) och dessutom ha skydd för solen i hagarna. Hoppsan, jag trodde att det var travare jag hade, men det KAN det ju inte vara... De har ju både vatten och mat, vind och solskydd..... och dessutom måste det vara ytterst plågsamt för vilda hästar att inte alltid ha vatten... Vem ger dem det? Det måste ju vara någon för det FINNS ju fortfarande vilda hästar...
I stallen stod en del hästar och sparkade i väggarna. En stod och vävde och en annan var krubbitare. OK, det köper jag, nästan... Har haft Araber och Halvblod här som vävde och var krubbitare.... Men inte mina travare... Fan, jag VISSTE ju att det var nåt skumt med dom....De är inte rasrena !!!
Folk stressade fram och tillbaka med hästar, vagnar och utrustning. Det var ett himla liv och hästarna.. de var uppstirrade och förvirrade, såklart. Är det en timme på ridklubben du beskriver nu?
Det var hemskt och se allt detta. Det måste ni väl ändå förstå? Jag kan förstå att du har problem i alla fall....
Hästar tränades fram och tillbaka. Piskades och hejades på för att jäkta ännu mer. Gosh.. 100 metersbana i trädgården eller.... Riktigt rolig beskrivning.
Jag vet att man inte ska dra alla över en kam, men jag har verkligen enbart träffat idioter inom travvärlden så det är oerhört svårt för mig att ta in att ni skulle ha en helt okej hästhållning. Idioter finns överallt, till och med här på Buke. Förresten, vilka är de NI här på Buke som du påstår inte har "helt okej hästhållning"?
Jag hoppas (..för dessa stackars hästars skull) att ni har en god hästhållning och inte enbart tänker på pengar och framgång, som de puckon till hästägare gjort som jag träffat.