Travhästar direkt från travbanan??

EmmaHultman

Trådstartare
Hejsan!
Jag är en sån person som älskar varmblod mer än de flesta hästar och det slutar alltid att jag hamnar med en. Jag har tänkt på att det skulle vara roligt att skaffa sig ett varmblod som kommer direkt från travbanan som ett projekt att rida in och träna. Jag har hört vissa historier om att det kommer en slaktbil till vissa travbanor och tar med sig de hästar som är "dåliga"! Stämmer dessa historier så blir jag riktigt ledsen och skulle göra vad som helst för att få rädda i alla fall en av dem!

Det sägs att man praktiskt taget kan få en häst på travbanorna ÅBY och sådant... Är det någon som vet hur man skall gå till väga för att få kontakt med någon om saken?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Travhästar direkt från travbanan??

Visst är de härliga, varmbloden! :love:

Slaktbilar som kommer och kör runt nästan som uppsamling enbart för att hästen skulle prestera dåligt har jag ännu inte varit med om, utan enbart de som har avlivats på grund av skador. Tyvärr så är ju inte travare särskilt heta på ridmarknaden i allmänhet och det är dessutom verkligen inte säljarnas marknad nu. Det är inte alla som behåller en travare som fallit för åldersstrecket av sentimentala skäl utan man brukar försöka hitta nya hem åt dem eller - för att undvika att de blir vandringspokaler - avliva dem då billiga hästar lätt drar till sig det mest oseriösa av folk. Ibland är det det mest värdiga man kan göra för hästen då man inte hittar rätt ägare.

Viktigt att tänka på är dock att många travare är ganska vassa tävlingsindivider (:devil:) trots att de oftast är otroligt välhanterade, och att deras sätt att vara kan förändras något när de tas ur den hårda träningen som det oftast är i travstall. Det är viktigt att ta hjälp av duktiga människor med mycket erfarenhet för att utbilda dem till trevliga ridhästar.

Mitt förslag är att du kollar runt på annonssidor på internet: oftast kan folk tänka sig att lämna ut på foder eller sälja travare för en symbolisk summa om den inte verkar lämpad för tävling/träning eller har fallit för åldersstrecket.

Lättast är om man är bekant med någon inom travsvängen. Annars är det nog annonssidor som gäller. Yngre hästar som presterar för dåligt brukar kunna säljas billigt, förutsatt att det finns någon (seriös) som faktiskt vill köpa också.
Sedan finns det ju en drös travare ute på annons, som kanske varit ifrån travet någon/några månader eller kanske ett år men inte är mycket mer utbildade än att man kan sadla, tränsa och skritta rakt fram.

Jag har en sådan hemma. Hittade en annons på blocket. Han var inte till salu utan placerades om för omskolning.
Annars som tidigare sagts, försök få kontakt med någon travmänniska, de har ofta koll på varandra och vem som kan ha en häst att sälja eller placera ut på foder.
De "seriösa" som jag känner till, lämnar hellre ut hästen på foder än att sälja, för att undvika att det ska bli en "handelshäst" som vandrar omkring.

Jag hittade en stor kille på drygt 160 vilket var vad jag ville ha, just som projekt att jobba med. "min" kille har slutat att ta i på upploppet och fick därför bli pensionär som 8-åring.
Jag jobbar honom mest i paddocken, och försöker jobba uppmjukande/lösgörande eftersom han är stel i sidorna. Jobbar mycket i volter av olika storlekar, åtta-volter. Försöker fokusera på att inte få hästen i handen utan han ska få hitta en rimlig bärighet själv.
Jag använder volternas storlek för att reglera hastigheten (mindre volt innebär att han inte kan "älga iväg").
Klarar få honom att galoppera några varv på 20 m volt i båda galopperna.
Han har varit ridhäst i sju veckor nu.

Kul är det, särskilt när man som jag har en del lite mer utbildade hästar. Detta är ett annat slags projekt att jobba med, jämfört med min LA/MSV dressyrhäst...

Håller med Monimaker. Jag har bara varmblodstravare hemma numera just på grund av temperamentet och att de är så välhanterade och väluppfostrade (kanske inte alltid går hand i hand, men ändå). Tittar jag på annonser på varmblodstravare är de som det står "aldrig tränad trav/aldrig startad trav" inte intressanta alls. Då har man ju tappat poängen med varför i alla fall jag väljer en varmblodstravare dvs. erfaren, väluppfostrad, mycket körd mm. Nu har jag bara travare som inte har lyckats alls på travbanan (den ena är inte startad i lopp, men mycket tränad) vilket inneburit att mina inte har mycket till "vinnarskalle", och det skiljer sig säkert från de som har varit framgånsrika på travbanan innan pension.

Att det skulle gå skytteltrafik med slakttransporter från travbanorna är inte troligt alls. Visst finns det mindre nogräknade travtränare, men så särskilt många är de inte kan jag lova.

När du söker efter en travare gör du klokt i att söka annonser på nätet i första hand.

Hejsan!
Jag har hört vissa historier om att det kommer en slaktbil till vissa travbanor och tar med sig de hästar som är "dåliga"! Stämmer dessa historier så blir jag riktigt ledsen och skulle göra vad som helst för att få rädda i alla fall en av dem!

Det sägs att man praktiskt taget kan få en häst på travbanorna ÅBY och sådant...

Stämmer inte ett dugg!

Men nog hade dte varit det bästa för många av hästarna kan jag tycka

Hm, hur tänkte du där? Det går att tolka på olika sätt. :D Inget illa menat alls!

Istället för att ägarna låter dom stå å skräpa och förfalla till vrak som sedan säljs för en skitpeng till ngn liten flicka som inte vet va hon ger sig in på, varken ekonomiskt eller hanteringsmässigt.
Tyvärr har jag sett alldeles för mkt sånt för att inte va cynisk

Tillägg: Såklart gäller detta inte alla!

så för många fd travhästar anser jag att det i många fall vore ett mer barmhärtigt öde

Så kul att du älskar varmblod, de är väldigt trevliga hästar. Nog finns det en del jobb att göra om de kommer direkt från travet. Men av min erfarenhet är det mycket positiva välvilliga hästar som alltid försöker göra sitt bästa. Man får tusenfalt tillbaka. De ger så mycket av sig själv och är väldigt personliga hästar. De är värda en andra chans.

Läs Aftonbladets artikel om Hultman som "rensat stallet"
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article15170485.ab

Hur rensar man stallet? Nu vet inte jag vad som hänt dessa hästar i artikeln. Men många hästar som inte håller måttet plockas bort. Jag har då hört rykten från travhästägare att de hästarna hämtas av en containerbil som åker runt i stallarna och dumpas däri efter att de "klubbats"?! Skulle det vara så, eller jag önskar om någon själv sett vågar gå ut och berätta hur det går till för sånt får inte hända. Fasansfullt att höra, kunde aldrig tro att det skulle vara så:cry:

Hur rensar man stallet?
Det är naturligtvis ägarnas beslut, inte tränarens, det enda h*n gör är att säga upp dem.
Jag är ingen stalker och har således inte koll på Hultmans träningslista och vilka hästar han sagt upp, men min gissning skulle vara att merparten bytt tränare, någon kanske tagits hem till ägarna, gått till avel, slakt, exporterats som starthästar eller sålts/skänkts bort.

Har aldrig varit med om någon uppsamlingsslaktbil som kör runt på banorna. Även om det varit så - vad är det för fel med en containerbil? Hästen är ju död. Att skicka kroppen till destruktion är väl inte direkt ovanligt varken på rid- eller travsidan?

Senast ändrad:

Till TS: Kul att du vill ta dig an en travare, själv är jag travmänniska men har numer ett ridtravarsto och älskar varmblodstravare. Jag tror dock att du gör bäst i att koppla bort "rädda en häst"-tänket, där sentimentaliteten säkert kan ta överhand, många (majoriteten?) av hästarna som ryker har skade- och hållbarhetsproblematik i bagaget och därtill är det i mina ögon inte särskilt schyst att omutbilda travare med riktigt usel ridhästexteriör: De får kämpa nog som det är ändå med en omställning till något de inte är avlade för, både fysiskt och psykiskt. Välj inte en häst för att det är "synd om den", ska du genuint satsa på att omutbilda en grön travare, välj den som har bäst förutsättningar.

Känner också att jag måste framhålla att en travare direkt från banan ju skiljer sig radikalt från en ridtravare. I och med att det är toppatleter som springer intervaller några dagar i veckan och lätt joggar x antal mil, och något folk ofta missar är att många blir superstressade av att plötsligt ställas om och kanske bara skritta några dagar i veckan. Sedan blir de förtvivlade när hästen sticker, står på bakbenen eller är nervös och tittig, och utgår ifrån att de blivit stressade av travet, eller favoriten: Misshandlade. Jomen tjena, börja skritta Totilas på lång tygel två dagar i veckan så får vi se hur lättriden han är sedan... (Och ursäkta om det här låter som en idiotförklaring, men jag är djävulskt dryg på det här området för jag har sett så många passhästar som varit helt underbara på banan, som sedan sålts som rid- eller sällskapshästar och förvandlats till stressade nervvrak på ett par veckor. :()

I alla fall, nog med moraliserande: Ring inte direkt till travbanorna utan ta kontakt med tränarna istället, deras nummer står på respektive banas hemsida. Vet inte direkt om jag anser det så vanligt att skänka bort unga, fullt friska och stabila travare - tack och lov - men i andra fall kan du säkert hitta någon för en billig peng. Lycka till!

Senast ändrad:

Så kul att du älskar varmblod, de är väldigt trevliga hästar. Nog finns det en del jobb att göra om de kommer direkt från travet. Men av min erfarenhet är det mycket positiva välvilliga hästar som alltid försöker göra sitt bästa. Man får tusenfalt tillbaka. De ger så mycket av sig själv och är väldigt personliga hästar. De är värda en andra chans.

Hur rensar man stallet? Nu vet inte jag vad som hänt dessa hästar i artikeln. Men många hästar som inte håller måttet plockas bort. Jag har då hört rykten från travhästägare att de hästarna hämtas av en containerbil som åker runt i stallarna och dumpas däri efter att de "klubbats"?! Skulle det vara så, eller jag önskar om någon själv sett vågar gå ut och berätta hur det går till för sånt får inte hända. Fasansfullt att höra, kunde aldrig tro att det skulle vara så:cry:

Container bilen som du menar, sk. "Kadaver-bil" används mycket för hämta upp kroppar efter avlivning (både bult och medcinsk avlivning) om man inte hästens
ska begravas eller gå till livsmedelslakt llr annat. Hade för en tids sen jag inte trodde så heller men vant mig vid tanken, men inte av synen av bilarna som övrigt ser som en vanlig lastbil om man inte vet vad som är i dem(o vad som står på lastbilen). Och ja det förekommer nog lika ofta inom alla hästgrenar.

Jo visst kan få travare, fast när de ges bort är det inte till vem som helst som kommer och knackar på dörren. Det som andra hästar att om ägaren tycker man är rätt för hästen och det inte är p g a pengar man ska göra av med den så kan få en häst. Så det handlar om att ha kontakter som då vet att det är rätt ställe för hästen.
Två av mina travston är hästar som jag fått på det sättet. Ja inte kom jag ens dit utan man hörde av sig och fråga om jag ville ha hästen. Jag har också tackat nej till gratis hästar både travhästar och av andra raser. Man kan ju inte ha hur mycket hästar som helst.

Känner också att jag måste framhålla att en travare direkt från banan ju skiljer sig radikalt från en ridtravare. I och med att det är toppatleter som springer intervaller några dagar i veckan och lätt joggar x antal mil, och något folk ofta missar är att många blir superstressade av att plötsligt ställas om och kanske bara skritta några dagar i veckan. Sedan blir de förtvivlade när hästen sticker, står på bakbenen eller är nervös och tittig, och utgår ifrån att de blivit stressade av travet, eller favoriten: Misshandlade. Jomen tjena, börja skritta Totilas på lång tygel två dagar i veckan så får vi se hur lättriden han är sedan... (Och ursäkta om det här låter som en idiotförklaring, men jag är djävulskt dryg på det här området för jag har sett så många passhästar som varit helt underbara på banan, som sedan sålts som rid- eller sällskapshästar och förvandlats till stressade nervvrak på ett par veckor. :()

:bow: Kan bara hålla med.

De hästarna som Hultman "rensat" ut skulle klassas som stjärnor hos majoriteten av tränarna. De har helt enkelt bytt tränare. Han förklarar ju tydligt att han vill ha ett mindre antal hästar att jobba med.

Den där "containerbilen" åker runt på alla stall och alla gårdar och hämtar döda djur. Hur tror du annars att avlivade hästar, kor, grisar och andra större djur kommer till destruktion?

Att det åker runt någon slags masslaktbil på travbanorna är någon konstig skröna som jag inte vet var den kommer ifrån. Jag jobbade 10 år i travsporten och har vänner som är tränare och jag har aldrig sett någon sådan bil. Faktum är att jag under mina 10 år i branschen såg sammanlagt TRE döda hästar. En fyraåring som fick avlivas efter en sparkskada, en tvååring med en ytterst sällsynt genetisk hudsjukdom samt ett fölsto som dog i transportsjuka efter import från Tyskland.

Det vanligaste, när en häst inte höll måttet; var att den flyttades till en mindre tränare eller såldes.

Till TS: Kul att du vill ta dig an en travare, själv är jag travmänniska men har numer ett ridtravarsto och älskar varmblodstravare. Jag tror dock att du gör bäst i att koppla bort "rädda en häst"-tänket, där sentimentaliteten säkert kan ta överhand, många (majoriteten?) av hästarna som ryker har skade- och hållbarhetsproblematik i bagaget och därtill är det i mina ögon inte särskilt schyst att omutbilda travare med riktigt usel ridhästexteriör: De får kämpa nog som det är ändå med en omställning till något de inte är avlade för, både fysiskt och psykiskt. Välj inte en häst för att det är "synd om den", ska du genuint satsa på att omutbilda en grön travare, välj den som har bäst förutsättningar.

I alla fall, nog med moraliserande: Ring inte direkt till travbanorna utan ta kontakt med tränarna istället, deras nummer står på respektive banas hemsida. Vet inte direkt om jag anser det så vanligt att skänka bort unga, fullt friska och stabila travare - tack och lov - men i andra fall kan du säkert hitta någon för en billig peng. Lycka till!

+1 på den :bow: Sluta tro att vi "förbrukar" våra travare! Vi älskar dom och vill dem bara deras bästa!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka