Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Vad fin! :idea:

På "min" tid fanns ju inga penning-lopp pga just att ponnyerna tjänade så olika.

presterade de inte sitt rekord de 5 senaste starterna fick de även "gottgörelse" så att gamlingarna skulle få en chans (max 5 sek.) Det var ett bra system till exempel vid generationsskifte i familjen.

Det kanske finns kvar fortfarande, vad vet jag?

Steinlager har gjort sin sista start (igen), blir avelshingst i Norge.

Vad fin! :idea:

På "min" tid fanns ju inga penning-lopp pga just att ponnyerna tjänade så olika.

presterade de inte sitt rekord de 5 senaste starterna fick de även "gottgörelse" så att gamlingarna skulle få en chans (max 5 sek.) Det var ett bra system till exempel vid generationsskifte i familjen.

Det kanske finns kvar fortfarande, vad vet jag?
Finns inte kvar.
Och av någon anledning strävar man allt mer mot penninghandicap - vilket gör att de gamla trotjänarponnyerna som är tämligen talanglösa men ändå travar in en slant då och då, som skulle kunna lära många barn att tävla i lagoma hastigheter, hamnar på så långa tillägg att de är jättesist redan på pappret och ofta ännu mer sist i verkligheten. Och vilket barn vill lära sig att tävla genom att alltid komma sist?

Finns inte kvar.
Och av någon anledning strävar man allt mer mot penninghandicap - vilket gör att de gamla trotjänarponnyerna som är tämligen talanglösa men ändå travar in en slant då och då, som skulle kunna lära många barn att tävla i lagoma hastigheter, hamnar på så långa tillägg att de är jättesist redan på pappret och ofta ännu mer sist i verkligheten. Och vilket barn vill lära sig att tävla genom att alltid komma sist?

Men vad himla tråkigt...Snälla lättkörda ponnyer utan massor av go behövs ju för att man ska lära sig.

Jag upplevde inte att nån körde för att få gottgörelsen och sen "tjäna storkovan". Inte ens de som var kända för att köra lite "ruffel" (ponnyföräldrar då).

Allt är inte bättre än förr alltså.

KL

Och "Palle" knatade in 1,5 milj i Milano igår på 1.12.6 :bow::bow:

Ingen "miljon-stam" men väl en "miljon-häst" :D

AM

å så roligt!!! :laugh:

Har manen växt ut fint på Mallan nu??;)

:D:D

Jajamen. Hon börjar se ut som hon ska nu, fast det tar lite tid.

Till övriga:
Hade en Prao som i vanliga fall håller på med ridhästar.
Denna hittade saxen och friserade hela Mallan...
Ja, ni vet väl själva hur det blev att se ut. Mallan hade lång och fin man med sedvanlig klippning i nacken.
Efter så hade hon en rakt avkapad man ca 2 dm lång.:eek:
Pannluggen modell dal-mas....
Även svansen blev lite väl kort......

Var tvungen att varna ägaren INNAN hon gick in i stallet för att hälsa på sin häst.
Underbar ägare som sa:
-Jaja, det växer väl ut med tiden.

Så ett råd:
Göm allt som har med saxar, trimknivar, klippmaskiner m.m. innan ni får en liten klippglad tös i stallet.

AM

:D:D

Jajamen. Hon börjar se ut som hon ska nu, fast det tar lite tid.

Till övriga:
Hade en Prao som i vanliga fall håller på med ridhästar.
Denna hittade saxen och friserade hela Mallan...
Ja, ni vet väl själva hur det blev att se ut. Mallan hade lång och fin man med sedvanlig klippning i nacken.
Efter så hade hon en rakt avkapad man ca 2 dm lång.:eek:
Pannluggen modell dal-mas....
Även svansen blev lite väl kort......

Var tvungen att varna ägaren INNAN hon gick in i stallet för att hälsa på sin häst.
Underbar ägare som sa:
-Jaja, det växer väl ut med tiden.

Så ett råd:
Göm allt som har med saxar, trimknivar, klippmaskiner m.m. innan ni får en liten klippglad tös i stallet.

AM

:cry: Jag hade blivit tokigt om det hade hänt! På skolan jag gick var det en av travarna som gick in med pannluggen i en sån härlig kardborrebuske så pannluggen var en enda tova. Personen som då hade stalltjänst i det stallet klippte då bort allt istället för att pilla med fingrarna. Stall ansvarige vart inte lite arg...

Tjusigt jö ;) :rofl: Inte kan man bli arg på tjejjen heller, tänk så lessen hon skulle blivit!

det kom på tal när jag talade om min hemkomna pålle med Mallans "mamma", iom att min pålles man är kapad men att jag iaf var glad att han fått behålla sin lugg å slippa se ut som Gustav Vasa.... Då brast hon i andra sidan luren i skratt & berättade om Mallan :D

hstar074.jpg

Jag förespråkar lång man, iaf på travare..

jag vet en ridtravare som verkligen ser ut så... :rofl::rofl::rofl:

Tjock tvärklippt lugg :p

:cry: Jag hade blivit tokigt om det hade hänt!

Detta handlar om en tös som går i sjuan.
Jätteduktig på alla vis.
Jag förklarade skillnaden mellan travklippning och ridhästklippning efteråt.

Att skälla ut henne och göra en stor affär av det hela hade inte förlängt Mallans frisyr.:crazy:
Inte gjort varken mig, ägaren eller tösen gladare/klokare.
(bara ridfolk som skulle kunna ställa till en scen för sådant)

Jag själv får ta på mig ansvaret att det hände då jag inte förklarat innan.

Så, som jag skrev tidigare, så var det tur att ägaren själv tog det hela med ro.
Tur att det är hon och inte du som har uppstallat :devil:

Manen växer ut och det gör inte hästen som sådan sämre om hon ett tag får göra reklam för Dalarna..

Snarare tvärtom. Mallan är ju faktist en syster till Enought Talk.

AM

Detta handlar om en tös som går i sjuan.
Jätteduktig på alla vis.
Jag förklarade skillnaden mellan travklippning och ridhästklippning efteråt.

Att skälla ut henne och göra en stor affär av det hela hade inte förlängt Mallans frisyr.:crazy:
Inte gjort varken mig, ägaren eller tösen gladare/klokare.
(bara ridfolk som skulle kunna ställa till en scen för sådant)

Jag själv får ta på mig ansvaret att det hände då jag inte förklarat innan.

Så, som jag skrev tidigare, så var det tur att ägaren själv tog det hela med ro.
Tur att det är hon och inte du som har uppstallat :devil:

Manen växer ut och det gör inte hästen som sådan sämre om hon ett tag får göra reklam för Dalarna..
Snarare tvärtom. Mallan är ju faktist en syster till Enought Talk.

AM

:rofl::rofl::rofl: Skrattar lika gott nu som då.

:D
Jag som då är sådan där ridmänniska "egentligen" (Fast jag har inga halvblod längre, och tycker travfolk är MYYYYCKET skojsigare än ridfolk i genomsnitt) har Gustav Vasa frippa på fölmärrarna. De blir liksom mer lättskötta då.
Pannluggarna har de ju nytta av, så de rör jag inte. De två damer som av naturen har korta tunna manar klipper jag inte heller.

Smaragd Broline aka Gustav Vasa.
alfasdreampb-2.jpg

Senast ändrad:

:D
Jag som då är sådan där ridmänniska "egentligen" (Fast jag har inga halvblod längre, och tycker travfolk är MYYYYCKET skojsigare än ridfolk i genomsnitt) har Gustav Vasa frippa på fölmärrarna. De blir liksom mer lättskötta då.
Pannluggarna har de ju nytta av, så de rör jag inte. De två damer som av naturen har korta tunna manar klipper jag inte heller.

Smaragd Broline aka Gustav Vasa.
alfasdreampb-2.jpg

Stackarna;) Nej men den där längden kan jag ta på nåvis, var på Boko för några år sen å hälsade på fd passisar och de hade likadant o jag förstod att det var mkt praktiskt. de klipptes i maj å sen fick det växa till nästa år.

Det är praktiskt som sagt.
Jag brukar ta en handsbredd plus tummen ner, vilket är det mått man traditionellt har på fölmärrar av halvblodsras. Annars är det en handsbredd som gäller, om det ska kunna flätas knoppar och så. Det har jag dock inga planer på att göra.:p (Då måste manen dessutom ryckas, inte klippas. Då känns det plötsligt som en god ide att stå och borsta ut dem istället.)
Jag klipper dem innan de åker iväg på station. Ibland åker saxen fram en gång under vintern också, men oftast inte.

:rofl::rofl: Ja tänk så det kan gå. Jag har ju kallblod i stallet o dom är ju riktigt hårfagra :love:.
Den som i förra veckan fick vandra vidare :cry: hade en helt enorm man, den nådde ända ner till frambenet. Hon var borkfärgad o hade då svart man med ljusa slingor i , så himla snygg.
Hemska tanke om någon hade klippt av den :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar