Travföl som bra ridhäst

Jag brukar aldtig lägga mig i de här diskutionerna om Varmblod. Jag har själv ett varmblodssto- helt underbar ridhäst (ärligt talat bättre än något annat varmblod jag ridit- många passar INTE som ridhästar)

Men anledningen till att jag köpte henne hade ingenting med ekonomi att göra så DÄR tycker jag att du har FEL. Jag har råd att köpa ett hyfsat halvblod för 40-50 000 kr, men jag vill trivas med hästens personlighet. att hon nu fungerar otroligt bra som ridhäst är bara ett plus, men jag tycker det är otroligt fel att säga att "Det enda skälet jag kan se för att folk ger sig på att omskola och försöker utbilda travare är för att dom är så billiga, man kan få dom gratis om man har lite tur"
Jag betelade 12 000 för min flicka, det är inte mycket pengar, men för mig är hon värd miljoner.

Sen håller jag självklart med om att halvbloden generellt sett är bättre ridhästar- konstigt vore det väl annars?

//Lilla jag :bump:
 
I stallet hemma har vi 4 varmblod´. Tre tränade för trav- en är det inte. Den som fungerar allra bäst som ridhäst är min- som har gått allra längst på travet... Stoet som inte ens har satt sina hovar på en travbana är ett mycket dåligt exempel på varmblod som ridhäst...

//Lilla jag :bump:
 
Jag brukar aldrig lägga mig i tjaffs om varmblod- jag vet vart jag själv står, det räcker. Men du rent utav diskriminerar!!! Även jag har haft ett varmblod som har löshoppat 1.40 och runt 1.30 med ryttare. Han fungerade ej bra som ridhäst annars, men varför skulle han inte kunna hoppa högt? :mad:

:mad:Om du kan få bevis? Självklart! PM:a mig så kan du få nr/mailadress till hans ägare, hon har troligen kort på hans hoppförmåga, om inte oxå videofilm!

//Lilla jag :mad:
 
Att hoppa högt (iof är inte 130 speciellt högt) på enstaka hinder är inte svårt, det klarar de flesta trebenta åsnor också, men att däremot klara att gå en bana med det tekniska svårigheter är en helt annan sak.

Är den tävlad i 1.30 klasser?
 
Glöm inte Comboley (eller något liknade) den var nog också på 80-talet.

Då har du listan på de inom hoppning, men hittills finns det inte ett enda namn på någon inom dressyren, vilket det tydligen ska göra enligt vissa här, konsigt bara att de som påstår detta aldrig kommer ihåg några namn, själv hade jag absolut lagt namnet på minnet för att det skulle vara den enda jag hade sett.
 
et finns en tråd på trav om en travare som tävlar hoppning. Fast nu har han väl slutat starta men även då tävlades han i hoppning.

Håller i övrigt med Martha, travare finns i alla upptänkliga varianter. Så vill man ha en som ridhäst är det bara att leta efter en som passar. Har förövrigt även sett kallblodstravare med dåligt schwung i steget.
 
Diskriminerar jag nu också?
Varför gör jag det?
För att jag inte blir imponerad över att en häst tar sig över hinder på 140 utan ryttare?
Jösses.

Nej jag är inte alls intresserad av att se den hästen på bild, tycker inte att det är så värst speciellt med löshoppning på 140 faktiskt.
 
Min treåring hoppa 125 (ponny på 146) och min kallblodstravare löshoppade 135 efter bara ett par månader hos mig. Det är liksom inget att komma med, han var 150. Det är BANOR i tävlingssammanhang på den nivån som "räknas" när man pratar prestation. Och det är ändå inte högt...
 
Ja, ser man på! :D Det finns en travare, med fransk pappa, som går 120-hoppning. Travaren det gäller heter Rikstens Frodo och är född 1992.

Jag har totalt missat den i resultatlistorna, men det är nog inte så konstigt eftersom den tävlar i norrland och jag bor i Skåne.

Immer
 
Jo, de varmblod jag har jobbat med som inte har gått på banan har blivit helt supertrevliga ridhästar! Red in en vid 5 års ålder och en vid 7. Bägge har en galopp och kan samla sig som vilken annan häst som helst som är riden samma tid och med samma träning.
 
Det roliga är ju att under sin tid som starthäst så tävlades han i hoppning paralellt. Får se om de får fram fler hästar att tävla på ridtävlingar i det stallet.

Varför är du så noga med om det är franskt el amerikanskt blod i ådrorna på hästarna? Det är ju faktiskt rätt uppblandat idag.
 
Både svar på tråden och ditt inlägg.

De beror helt på vad man anser somen bra ridhäst. Jag anser att en bra ridhäst bär sig väl är bekväm och lyhörd och framför allt arbetsvillig.

En travare kan utan problem göra allt det som ett halvblod kan med rätt träning. Den kanske kan ta något längre tid på sig, men de många halvblod har lika svårt för sig dom.

Sen så kan man sällan jämföra varken travare eller halvblod med t.ex. en kallblodstravare ur bärighets synpunkt.
Tränas en kallblodstravare och ett halvblod eller en varmblodig travar på precis samma sätt kommer kallblodstravaren troligtvis fortare fram (utan stress!!) och kommer att göra det bättre p.g.a. de exteriört sätt har lättare för sig och oftast har de och huvudet på rätt plats.

Men det jag vill ha fram är ur tävlingssynpunkt, som bara vill ha flashiga gångarter och skiter totalt (mer eller mindre) i form och bärighet så nej då gör sig en travare oftast inte som en bra ridhäst.

Dock om man definierar det med att den ska vara bärig, lyhörd, arbetsvillig och trevlig att rida allmänt så ja då kan de bli extremt trevliga hästar om man bara ger dem den tid de behöver.
 
Nej, nej, nej den är INTE tävlad i 1.30 klasser, och jag vet att 1.30 som enstaka hinder generellt sett inte är högt (även om det är det för fega mig :D)

Jag skrev detta inlägg bara för att säga vad jag tycker om folk som påstår att ett varmblod inte har en chans att ta sig över ett enda hinder på 1.30...

Men hoppat en klass på 1.30? Nej, det gjorde han absolut inte, och det tror inte jag att något "Svenskt" varmblod klarar, även om de har många andra fördelar...

//LIlla jag :bump:
 
Då har vi missuppfattat varandra. Jag uppfattade det du skrev som om det inte vore en chans att ett varmblod skulle kunna hoppa ett enda, enstaka hinder på 1.40. Det var därför jag ville påpeka att självklart finns det dom som gör det. Sen är det också lika självklart att 1.40 inte är speciellt mycket, det var därför jag blev lite förvånad av ditt "uttalande"...

//Lilla jag :bump:
 
Ja, jag håller med om att det inte är mycket med 1.40 löshoppat, det är egentligen ingenting. Och jag sa det inte för att få hästen att verka märkvärdig, jag sa det därför att folk verkade tro (av någon anledning) att varmblod inte skulle kunna ta sig över ens ett enstaka hinder på 1.40, men det tror jag att j-vligt många hästar kan...

//Lilla jag :bump:
 
svarar inte på nåt specifikt inlägg nu..

Det verkar som om det har varit miljontals diskussioner om varmblodiga travhästar som ridhäst. Jag anser att en travhäst är avlad för att trava snabbt därför lämpar de sig inte för ridning på någon högre nivå.
Det talas hela tiden om travhästar med superbra ridbarhet och travhästar som tävlar svåra klasser. Jag har aldrig sett någon som kunnat redovisa ett underlag för sina åsikter i det ämnet, därför är sådana uttalanden bara pinsamma. Jag har heller aldrig sett en varmblodig travare som haft en trevlig ridhästexteriör, rört sig trevligt och arbetat i trevlig form, jag håller fast vid mina åsikter tills de kan överbevisas. Den dag jag ser en ett flertal varmblodstravare i startfältet på en elittävling, när jag ser en varmblodstravare dansa in i ett fullsatt Globen, då är jag beredd att ändra åsikt! :)
 
Nu är jag en "aktiv travare ägare" man jag har sett ett stort antal hästar under årens lopp, och det finns ingen häst som är den andra lik faktiskt, exteriört då.....klart atttravaren är avlad för att springa fort....men för den skull så KAN dom faktiskt springa väldigt sakta också :crazy:
Sen kanske det är samma inom ridsporten som det är i travsporten, vissa människor har fördel för att dom har saker medfödda, att kunna plocka ur en häst dess kapacitet...skulle faktiskt vara intressant att göra en test...ta travare med exteriör förutsättning, sätt i träning hos en av sveriges bästa Hopp/dressyr person....och ge dessa hästar SAMMA förutsättningar som elithästarna inom ridsporten.....det jag kan säga direkt är ju att travaren har ju mycket bättre förutsättningar att bli en bra ridhäst, än ett halvblod som aldrig kan bli en tävlingstravare eller övht kunna komma upp i de farter en travare kommer upp i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp