Travföl som bra ridhäst

Sakta och sakta.. det beror väl på vad man jämnför med, var ute och red med en i sommras och jag skulle ta en lugn galopp och den paddlade iväg med benen åt alla håll i en hiskeligfart (trav) och den räknade som som en väldigt långsam en tror jag.. ;)

Men jag håller med dig, jag skulle vilja se ett halvblod på travbanan :D, om nu halvblod skulle fått vara med (ni rasister där som inte vill ha konkurens.. ;)) så är det nog lika osannorlikt att den skulle ta sig till Elitloppet som att vi kommer få se en varmblodigttravare i WC dressyren.. :p
 
Tänkte på en sak ang debatten om hur pass långt en travare kan komma i ridsammanhang. Varför jämförs travare alltid med halvbloden? Man kanske skulle jämföra dem med araber el fullblod istället. Då kanske de hamnar på en mer realistisk nivå.

För det är ju så att om man vill tävla elitklasser så måste man ha en halvblodshäst. Fast i western ska man ju givetvis ha quarter el möjligtvis arab. Då kanske man ska ställa sig frågan varför det är så att endast vissa raser premieras på tävlingar. För ibland verkar det ju som att domarna till en liten del dömer efter ras och inte prestation.
 
löshoppa 140 klarar väl d flesta hästar ,
min fjording löshoppade 145 .
kan tillägga att mitt vblsto har hoppat 150 men för dens skull INTE , långt ifrån , kan hoppa bana på den nivån .
 
ja antar att du menar travhästar som inte går på banan när de skrev att travare var billiga.....för de som tävlar är det defenitivt inte
 
Hehe....min, den vackra travhästen kan springa så sakta att det nästan kan kallas piaff eller passage eller vad det heter :rofl: :rofl: :rofl: det är knappt styrfart engång :crazy: om jag ska vara ärlig så tror jag att han skulle kunna bli en riktigt fin rid individ om han fick nån som kunde utbilda honom....men det är den enda av mina som jag skulle kunna tänka mig passa till det... :d Vem vet....kanske vi kommer ut som högoddsare på globen o 5-7 år :angel: :angel:...och DU....får bli min privat tränare :rofl:

Hbl......ja du...NÄR dom är med på travet, så går dom ju som defileringshästar vid stortrav......och när våra joggar fram i defileringen ..och hbl går i galopp....då får dom allt raska sig lite innan travarna är uppe i arselet på dom :rofl: :rofl:
 
Mitt uttalande? Ja jag tyckte att det var väldigt roligt att den personen jag svarade ansåg att hennes häst kunde gå de svåra klasserna i hoppning för att den hade löshoppat 140.
Nu är det faktiskt så att även min köttbulle har gjort det, som jag berättade ovan.
Fast nu så är ju iofs. min häst inte ren nordsvensk, utan hälften halvblod också, men hon har helt klart exteriören emot sig med korta ben och lite smått lönnfet och är bara 155 hög. Men nog kom hon över 140 alltid. Men det var ett par år sedan. Idag skulle hon nog knappast komma över 80 tror jag, men så är hon ju snart 23 också och inte på långa vägar lika smidig längre.
 
Man jämför antagligen med halvblod för att majoriteten inom hoppning och dressyr består av det.

Ang fullbloden finns de väl representerade. Inom fälttävlan är de flesta fullblod eller fullblodskorsningar.
Även butterfly flip (som ex) är hälften fullblod.

Men fortfarande vet jag ingen elithäst som är korsning med travare.

Ang travare som tävlingshäst. Även om det fanns en elithäst som går svår klass är det bara en. Halvblod som går svår klass finns det hundratal av (minst).

Varför är det så viktigt för travägarna att hävda sig?

Jag är nöjd med min volvo (om jag hade en) även om den inte tävlar i Formel 1 för den gör sitt jobb bra ändå.
 
Då tror jag att vi har samma åsikt nu, det var jag som hade missuppfattat dig. JAG tror (vet!!) att det troligen inte finns något "svenskt" vamblod som skulle klara av en bana på sådana höjder, men jag uppfattade det (fel av mig) som att du av någon anledning inte trodde att ett vamblod skulle klara att ens hoppa att endaste hinder på t.ex 1.40. Det var därför jag blev förundrande över ditt svar. Men nu har jag förstått hur du menar, och jag håller helt och hållet med dig. Det räcker INTE med att kunna hoppa ett hinder för att ha teknik och balans att hoppa en hel bana.

//Lilla jag :bump:
 
Inte riktat till nån spec...

Varför kan inte varmblodsägare bara vara nöjda med sina hästar, sin ras?? Det "bästa" man kan si om sitt varmblod är typ: Ja han är varmblod, men han ser PRECIS ut som ett halvblod! Det har jag sett i så många annonser... :smirk:

Mitt halvblod hoppade jag 150 med när han var yngre, han flög över med mkt luft, men inte betyder väl det att han har kapacitet att gå 150 klasser! (och inte jag hellre :D)

Varför kan inte hästar få göra det dom gör best? Varför kan man inte inse att hästens fysiska förusättningar har betydelse?

Min vackra lille skimmel är mkt välriden och oerhört lyhörd, han bär sig bra och är välutbildad i dressyr... MEN han har ingen stor flashig gång, och skulle därför inte kunna hävda sig mot hästar som har två dm längre ben än han. Även om han är halvblod.
 
Nu kanske jag kom in på ett sidospår egentligen, varför är vissa tävlingsformer så dominerade av en ras. Tävlingarna är kanske från början anpasade till det dessa raser användes till och var bra på. Frågan är då om det är "rätt" att försöka tvinga in andra raser i en mall de inte passar i?

Elithäst inom ridning tror jag inte att en travare kan bli, men med en bra ryttare så tror jag att de rätta individerna kan komma en bit på väg iaf.

Jag gillar varmblod, har ju ett själv. Jag har inga tävlingsambitoner inom ridning. Däremot har jag tänkt kvala henne, fast det har jag ju tänkt ett tag och än har det inte blivit av :) Dessutom har jag precis börjat utbilda henne och mig själv lite mer inom western. Där tror jag däremot att det finns en chans för en travare att hävda sig eftersom det finns så otroligt många grenar att välja på.
 
Till Centaur;
Nepp! Har en bekant här som haft ett vbl-sto som aldrig startat, men var endast tömkörd ett par ggr som 1-åring och det var meningen att hon skulle starta som 3-åring. Kompisen har haft mamman till stoet och har växt upp med stoet i 18 år. Hon var väldigt duktig som ridhäst trots att hon var ett vbl.
Så jag tror inte det har nån betydelse om hästen är ett vbl eller inte.
Har själv ett litet vbl-sto som liknar en arab och fullblod,men ser ut som en liten newforest på vintern, hon är väldigt smidig och vändbar trots att hon varit travtränad och gått kval som 4-åring.
Det är oxå lite olika beroende på hur lättlärda de är, men det är inte bara det.
Jag är glad att jag har en STOR hund,men den har inte hunnit lära sej att ´vovva´ än...

//Carolrita
 
Hmm..travare kan faktiskt bli bra ridhästar..har själv en travis som startat 1,20, tyvärr lyckades vi inte ta någon placering där, men i 1,10 iallafall, inte så högt kanske, men alldeles lagom för mig.. Han går åtminstone LB dressyr & har tävlat debutant fälttävlan (faktiskt med en 2:a placering som bäst..iofs på lokal nivå, men vi klådde en del halvblod..) Nu har han som 17-åring tyvärr fått en skada som gör att jag inte vågar hoppa mer, men tänkte försöka oss på dressyrbanorna istället =)
Trött på att höra detta tjafs nu, en häst är en häst, så det så!
 
Just det!
Häst är en häst! Det som är roligt är att det finns olika hästar med olika färger, sorter, exteriörer mm..Det är skönt att man kan välja vilken häst man vill ha, anser jag.

Själv längtar jag efter en...shettis... :crazy: Det beror nog mer på att jag inte fick nån shettis när jag var liten trots att jag alltid önskat mej....
Men jag är nöjd eller rättare sagt gillar min märr väldigt mycke, det är nog det viktigaste att man funkar bra med sin häst.

//Carolrita
 
Precis..har ett till exempel oxå när jag ändå är på G :)
Min ponny & jag tävlade upp till LA hoppning med vinst & plac, och hon var.. ja, just det, varmblod.. Konstigt eller hur?
 
nej, det är inte alls konstigt. Det finns ett helt gäng varmblod som går GP hoppning och dressyr. Se bara på Baloubet (GP hoppning) och Briar (GP dressyr) till exempel
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp