Travföl som bra ridhäst

Usch, av just den här anledningen bör man inte lägga sig i diskussioner, man blir bara ledsen.. Sarkastiskt & elakt :mad:
Kan vi inte bara acceptera att vi alla har olika krav?? Hur många kommer överhuvudtaget upp till elitnivå, oavsett hästras..?
 
Ja, men säger man BRA ridhäst får man finna sig i att folk ifrågasätter det... En ok ridhäst är för mig en häst som kan gå LA/LA utan att man ska behöva skämmas för det, och dessutom ha ett trevligt psyke.
En varmblodstravare kan mycket väl vara en trevlig häst för den med lite lägre ambitioner, men att kalla den BRA ridhäst kan man sällan göra...
 
Det är väl ändå olika från person till person hur man definierar..jag tycker själv att min häst är en bra ridhäst, han är lugn, harmonisk, går i bra form, trevlig att hantera, vi har tävlat en hel del, även om det inte är i några höga klasser, sen att han inte är på elitnivå är iaf för mej en helt annan sak. Men under hans år som tävlingshäst har han faktiskt lyckats vinna över en hel del halvblod, även de gånger jag startade fälltävlan (endast debutant)..trots att det ingår ett dressyrmoment där, där ni ju tydligen inte tror att en travis kan prestera nånting..

Finns inget som säger att jag skulle vara på en högre nivå bara för att jag skaffade mej ett halvblod.. Men självklart har jag fått höra kommentarer som "varför skaffar du sig inte en riktig ridhäst"..

Suck, jag skulle inte byta bort min travis mot nån annan häst..

Nu har jag köpt en unghäst, halvblod, ska bli spännande att se hur framgångarna blir med honom, ska man lyssna på er bör jag ju få det betydligt enklare än med min travis. Eftersom jag själv ridit in & utbildat honom oxå ska det bli riktigt spännande!
 
:rofl: :rofl: :rofl:

De allra flesta hästar som går svår hoppning eller svår dressyr ÄR faktiskt varmblod. Jag har i vart fall inte sett så många kallblod eller ponnyer i de klasserna.

Immer (som vet att hästraserna indelas i varmblod, kallblod och ponnyer)
 
Är DU medveten om att varmblod INTE är detsamma som varmblodig travare? Det verkar inte så. :(

Varmblod betyder varmblodig häst, inget annat. I den "gruppen" ingår t ex fullblod, svenskt halvblod och varmblodig travare.

Immer
 
Jag tror att vi missförstod varandra! När du skrev varmblod tänkte jag på just varmblod. Briar är ett varmblod, Baloubet är ett varmblod tex.
Men jag förstod så här i efterhand att du snarare menade varmblodig travare när du sa "varmblod".
Varmblod är alla hästar som inte är kallblod, därav missförståndet
 
Men frågan är inte om alla halvblod är bra ridhästar ( det är de inte heller) utan om varmblodstravare generellt är bra ridhästar, vilket jag definitivt inte anser att de är...
 
I diskussioner överhuvudtaget tror jag de flesta tänker travarras när man säger varmblod, men jag ber om ursäkt, ska uttrycka mig tydligare i fortsättningen.. Hästarna jag pratade om är alltså Svenska Varmblodiga Travare..
 
Nej, nej, jag håller med fullständigt, men det är samtidigt rätt kul med folk som verkar tro att bara man har ett halblod så kan man komma hur långt som helst... :D

Se detta med lite ironi...

//Lilla jag :bump:
 
Därför att av alla de varmblodstravare jag någonsinn sett eller ridit är det bara ett ytterst fåtal som haft god ridbarhet.

Som sagt, jag klassar inte en skogsmulle/lättare klasser-häst som en BRA ridhäst. En BRA ridhäst är välutbildad, med bra gång och bärighet, och bra psyke. Varmblodstravare brukar ofta vara mycket trevliga, sällan utbildade, och jag har kanske sett någon med bra gång... Därför kan jag generellt säga att varmblodstravare generellt inte är BRA ridhästar.
 
Jag tror att vi kanske i grund & botten nånstans har samma åsikt..
Jag tycker att en bra ridhäst är en bra ridhäst oavsett ras, en travare med dålig gång & exteriör etc är inte en BRA ridhäst på samma sätt som ett halvblod med samma dåliga förutsättningar inte är det. I praktiken innebär det att det är massor fler av halvbloden som är BRA ridhhästar, men dom är ju avlade för det så det vore ju konstigt annars..

Ser man på de ridna travisarna så är det ett fåtal som rids på ett korrekt sätt & också ett fåtal som kan klassas som BRA ridhästar, men jag blir arg när man generaliserar, det finns travisar som är bra ridhästar (även om dom kanske inte finns representerade på elittävlingarna, men är det det som gör en BRA ridhäst så är stordelen även av halvbloden dåliga ridhästar).

Den som hade tittat på representationen när det gäller Sv vbl travhäst på tävlingar runt om i landet. Hade den oxå tittat på ponnytävlingar, det fanns åtminstone några st för några år sen (upp till Msv iaf..)

Men rent krasst så är det ju så att vi som har travisar och hävdar att dom är BRA ridhästar - Upp till bevis! Ut på tävlingsbanorna. ;)
 
Jag orkar inte ens läsa allt..

Varför ska ni tjafsa om travarna?

Det finns travare som med mycket jobb blir trevliga ridhästar. En bra travare kan bli bättre än ett dåligt halvblod. Ett bra halvblod är troligtvis en bättre riddhäst en en bra travare.

Kan inte alla få vara nöjda med sina hästar och låta bli att hacka på varandras? :smirk: :smirk:
 
Håller med dig och tror också att travare kan passa i de westerngrenarna som inte bedömer gångarter utan tex temprament (tex trail).

För mig får gärna travarna ställa upp i vanliga tävlingar men jag tycker det är elakt att pressa sina hästar till saker de inte klarar bara för att bevisa något.
 
Vet inte vilka av travarras som du har sett blivit pressade, men man ska självklart inte pressa någon häst över dess kapacitet, men det borde väl vara en regel för alla, oavsett ras..

Sen gillar jag personligen inte kommentarer som "du får inte ha så höga förväntningar, det är ju bara en travare.." Bara för att man tror på sin häst och försöker att få den att prestera bättre betyder inte att man pressar den..

Vet inte riktigt vad du menade med inlägget, men en travis kan bli en trevlig ridhäst utan att man pressar den.. Tror inte att någon häst som blivit pressad är en trevlig ridhäst..
 
Trillar du över ett travföl med usel stam och utan förutsättningar att bli en tävlingshäst (trav) bör du nog fundera på hur seriös uppfödaren är :confused:
Som uppfödare vill man ju utveckla rasen och avlar inte bara för att få ett litet föl att gulla med. Ingen travuppfödare föder upp travare för att de i första hand ska bli ridhästar. Däremot kan de bli trevliga ridhästar ,för ryttare som inte siktar på elitnivå, om det visar sig att en individ inte passar för trav eller efter travkarriären.
Jag antar att uppfödare av dressyrhästar också gärna ser att hästarna först och främst får chansen att visa vad de går för på tävlingsbanorna innan de blir familjehästar.

Vissa ryttare gillar travare och andra gör det inte.....svårare än så borde det inte vara, eller..... :D
 
Tänkte mest på unga tjejer som inte lärt sina travare galopp ordentligt utan hoppar från en riktig illa slängtrav tex.

Vad mig anbelangar får man ha hur höga förväntningar man vill bara man inte tar ut det på hästen när förväntningarna inte infrias.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp