Travföl som bra ridhäst

Naturligtvis har inte alla hästar av samma ras samma exteriör.
Jag är definitivt ingen expert på exteriörer och raser, men jag har egen erfarenhet av både travare och halvblod vad det gäller ridning och ridbarheten. Och vad det gäller ridbarheten så KAN man inte säga att det spelar roll i hur man uppfostrar en häst som varmblodstravare eller halvblodshäst...
Som tidigare skrivet så har jag ridit och sett travare med både fördelaktig och icke fördelaktig exteriör, men ridbarheten har inte skiljt något vidare bland dessa.

Ska jag vara ärlig så ser båda dessa hästar du visar ut att vara varmblodstravare.
 
Visst är dom travare båda två :love:
Men en travare kan blir en bra dressyr och hopphäst.
Min travare hoppar 140 utan ryttare.
Han skulle kunna gå till dom större klasserna i hoppningen.
Jag kommer tyvär inte ihåg vad travarna som gick i dom högre klasserna heter eller vem som äger dom tyvär, men jag vet att dom finns :)
 
Jag tror att ett varmblod (avlat för trav) som inte tränats för trav har lite bättre förutsättningar att bli en bra ridhäst än en som startat.

Den som inte tränats har inte lärt sig att ligga på bettet hela tiden och inte heller att det helst alltid ska gå fort. Det är ju det som är svårast att jobba bort med en som startat. Alltså bör en ostartad häst kunna komma längre i sin utbildning som ridhäst iom att den dels börjar tidigare med det och inte har hunnit lära sig typiska travarbeteenden som man måste lägga ner mycket tid på för att få bort.

Att travaren sedan har en annan exteriör än halvbloden är väl en självklarhet. Däremot tror jag att en travare har större chans att hävda sig på dressyrbanorna än ett halvblod har på travet :D

Har sett flertalet halvblod med sämre ridhästexteriör än ett varmblod. Hittar man rätt individ bland travarna så kan man nog komma åtminstone en bit upp på prispallen.

Det stora felet är nog att de flesta duktigare (och kändare) ryttarna inte tar sig an travare. Skulle de göra det så skulle det nog även finnas fler travare på ridtävlingarna.
 
Mmmm det är alltid så att folk "inte kommer ihåg".
Just för att de inte finns helt enkelt.
140 utan ryttare ? :rofl:
Hahaha, ja det har min bruksnordis med gjort.
 
Det är väl helt okej att ha varmblodstravare som favoritras? Lika okej som att tycka om vilken annan ras som helst. Men att köpa en varmblodstravare, startad eller ej, om man vill ha en dressyrhäst att tävla med är ju ändå inte rättvist vare sig mot hästen eller mot ryttaren. Bättre att inse att varmblodstravaren oftast inte har samma fysiska förutsättningar som raser avlade för ridning.
Just detta att hävda att travaren är precis som ett halvblod, bara billigare, är ju vad som gör att så många köper en häst som inte är vad de vill ha bara för att priset är lågt. Det är vad som gör att många travare skickas runt, runt hos olika ägare. Och att travaren som ridhäst får ett extra dåligt rykte om folks förväntningar är så mycket högre än vad en normal ridtravare har kapacitet för. Bättre att folk vet vad de köper och är nöjda med sin häst, kanske får en positiv överraskning om det visar sig att just den individ man köpt är ovanligt duktig i hopp eller dressyr.
Annars finns det ju faktiskt en massa andra ridgrenar som kanske passar hästen bättre.
 
Ja men jag VET att det finns travare i dom högre klasserna det har skrivits om dom här på buke.
Men en travare har kapacitet för dom högre klasserna
Du får tro vad du vill :mad:
 
Jamen säg då namnen för sjuttsingen om du nu vet.
Jag tror vad jag vill ja, tills du bevisar motsatsen.

Kapacitet för de högre klasserna?
Och vad definierar du som högre klasser då då?
 
Jag känner en häst som hoppat 1.80 (eller om det var 1.75) utan ryttare men inte sjutton går den svår klass för det... Den har väl tjoat runt någon 1.40 men med tanke på att ridbarheten på den hästen är löjligt dålig så räcker det inte att den kan hoppa högt utan ryttare...
 
Jag märker ingen skillnad på halvbloden och varmbloden.

Inte alls konstigt, eftersom halvblod ÄR varmblod. :D

Och för övrigt - kom nu fram med namnen på de varmblodiga travare som tävlar i högre klasser dressyr och hoppning!

(Detta är nog hundrade gången jag ber någon nämna namnen på alla dessa fantastiska ridtravare. Ännu har jag inte fått några svar)

Immer

PS. Kom nu INTE med Halla (tävlade på femtiotalet), Jappeloup (80-talet och 50% fransk travare), Baloubet du Rouet (25% fransk travare). Inte heller Coursier Rouge (som tävlade på 80-talet). Jag vill veta namnen på dem som tävlar idag.
 
Varmblodstravare - nej.
Kallblodstravare - ja.

Visserligen är båda varianterna avlade för att springa fort (dvs de har en massa skjutkraft). Kallblodstravaren har, till skillnad från varmblodstravaren, en hel del bärkraft vilket gör den till (oftast) en utmärkt ridhäst.

Jag har själv en kallblodstravare som aldrig gått på travet eller tränats för trav. Hon är en av de absolut bästa ridhästar jag suttit på under alla de mer än 30 år jag ridit. Takt, bärighet och schwung - och dessutom en härlig motor.

Immer
 
Varför inte det?
En travare som går svåra klasser vore ju spännande. Dessutom så skulle fler än just du ha reagerat på detta isof.

OM du nu VET, delge oss andra som nu undrar över dessa häst/ar.
 
Jag kan upplysa dig om att jag också vet.

Efter alla dessa diskussioner som var här under våren, började jag studera start- och resultatlistor från nationella och regionala tävlingar (samt lokala i Skåne).

Jag hittade inte en enda travstammad häst. Jo förresten, en var anmäld till en LC hoppning, men strök sig.

Immer
 
Men vad ska man definiera som högre klasser??
Jag har uppsuttet hoppat 135 cm med en B -ponny så att hoppa 140 utan ryttare tycker jag inte visar på någon speciell talang,
dock beror det även på teknik och vilja om en häst blir bra hopphäst.
Här hos oss har vi minst två travare (kommer bara på dessa) som hopptävlar framgångsrikt,
men inte är de något man tar med sig till stortävlingar direkt, dock går det mycket bra på klubb och regional nivå.
man måste tänka på att de är avlade för olika ändamål,
och bara för att det finns några som tävlar ganska framgångsrikt så tror jag ändå att majoriteten av sveriges travare knappt skulle kunna krångla sig över halvmetern i hoppning utan problem. (har själv haft en som inte tog sig över en bom liggande på marken *smiley som himlar med ögonen*)
men spelar det verkligen nån roll igentligen?? jag tycker om alla hästar och jag tänker inte se ner på någon beroende på vilken ras de har valt,
när man tänker efter så...
om man vill ha ägg så köper man inte en get eller hur
 
Hmmmmm, vet inte riktigt vilken tåt jag ska dra i.....en travare är ju naturligtvis en travare, men travarna kan se up PRECIS hur somhelst, dom kan ha 1000 "olika gångarter"
flackt,runt,högt framsteg, dom kan vara korta eller långa, ha korta sluttande kors, långa raka kors, dom kan vara raka i haserna, krokiga, kohasiga, dom kan ha kort hals,lång hals...ja kan hålla på iall evighet.....det dom är BRA på...är att dom har framförhållning, och jag skulle inte alls vara främmande för att det går att få RÄTT häst med RÄTT ryttare att ha alla kvalifikationer som t ex hopphästar har...men det är en utopi att man skulle kunna få ett sånt ekipage där allt stämmer....LÅNGT från alla (som de flests ridtravare är) travare har förutsättningar av varken det ena eller andra....at du tycker att det endast skulle vara kallblodig travare som har bärighet och schwung...det vet jag inte vart du hittat nånstans ifrån....jag vet MASSOR av aktiva travare som har hur mycket scwung somhelst i låga farter...när det ska gå undan så hinns inge schwungningar med för dom stannar då i steget.

Jag vet en travare(en bra sån) som sadlade om till hopphäst, jag VET inte själv, men jag har hört att det gick bra för honom, inte elitnivå, men en god hoppare iallafall, Emile hette han och sprang in flera miljoner på banan....nån som känner till honom???
 
Den ende Emile som har tävlingslicens är efter Ultimate du Hutrel. Är det den du menar? Det verkar vara en fransk travare, i så fall.

Nej jag har inte hört talas om den.

Vad gäller bärighet och schwung hos varmblodiga travare, så har jag då rakt inte sett någon sådan. De jag sett hittills har saknat ridbarhet. Du har säkert andra erfarenheter, eftersom du ju lever i travvärlden, det betvivlar jag inte. :D
De varmblodstravare jag sett har tyvärr ridits av människor som inte skulle göra NÅGON häst rättvisa...

Immer
 
Då verkar det inte som om "din" Emile har tävlat mer än lokal, han har ingen tävlingslicens vad jag kan se.

Men, han kan ju vara bra ändå :)

Och, förlåt mej, det finns fler Emile som har tävlingslicens, men de är alla halvblod.

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp