Traven och dess variationer (?)

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Har hamnat i en microdiskussion om detta på FB, och funderar på det där med ideal och verklighet, alla har väl sin bild av det optimala i en rörelse, men hur ser det ut? Är det ens möjligt att rida en 10-mässig mellantrav eller är detta för svårt?? Det är ju en hårfin skillnad till den ökade traven i många fall, och visar man upp en ökad, ja då är det inte en mellan = inte godkänd. Antingen ökad eller 'otillräckligt'... Ja.. vad säger ni om det hela? (behöver inte bara skriva om mellantraven om ni vill, det finns passage, samlad, arbets och ökad med inom ramen för trav (och piaff enligt vissa?))

Sv: Traven och dess variationer (?)

Jag har för mig att jag läst att Jan Brink fick en 10a på en mellantrav med Okeanos - och att domaren kommenterade att det var just en perfekt mellantrav - inte en ökad. Sedan vet jag inte om poängen hade varit fullt så generösa om det hade varit en vanlig dödlig som utfört exakt samma ;)

Fast nu blev jag lite osäker, hur högt upp i klasserna finns mellantraven med eg? Har det ekipaget någonsin startat så lågt?

(Alla msv b, inte msv a,) men st. georg är sista programmet man rider mellantrav i och det är ju ändå rätt högt. (den ökade hittar man först i msv b2).

Nej, sannolikt hade dom inte fått en 10 : P Kanske en 9? Hade ju varit askul att få se den där 10-mässiga mellantraven i ett program! Jag tycker den är jättesvår egentligen, för det ska alltid 'bli mer' tycker jag, men som sagt, det får ju inte övergå i ökad (vilket det nästan alltid blir, det eller så är dom jätteklena, knappt längning av steget)

Tror att bedömningen av mellan/ökad trav är ganska skiftande från domare till domare. Har fått 9:or på mellantrav och ökad trav på samma häst. Jag brukar försöka tänka lite mer luft och lite långsammare i den ökade traven och det brukar funka rätt bra.

*kl*

Betyg 10 är väl överlag ovanligt i lätta (och nästan lika ovanligt i medelsvåra) klasser?

Personligen tror jag (och för mig är det) att övergångarna till och från mellantraven är det som ofta begränsar betyget från 8 och uppåt.
Dvs många hästar har fin mellantrav (8 = bra) men i lätt/medelsvår klass har de ännu ej styrkan att få övergångarna arbets/samlad trav - mellantrav - arbets/samlad trav riktigt bra?

(Alla msv b, inte msv a,) men st. georg är sista programmet man rider mellantrav i och det är ju ändå rätt högt. (den ökade hittar man först i msv b2).

Nej, sannolikt hade dom inte fått en 10 : P Kanske en 9? Hade ju varit askul att få se den där 10-mässiga mellantraven i ett program! Jag tycker den är jättesvår egentligen, för det ska alltid 'bli mer' tycker jag, men som sagt, det får ju inte övergå i ökad (vilket det nästan alltid blir, det eller så är dom jätteklena, knappt längning av steget)

Mellantrav finns med i SB:1

Ja, det har du rätt i, där läste jag för fort när jag kollade igenom. I båda MSV C t.o.m.

Däremot ser jag bara ökad trav i S B:1.

MEN ser nu att mellan finns i Int. I!

:) Mellantrav innan båda passageran på kortsidan - om de inte ändrat program förstås.. hm.. måste kolla så jag inte sitter med det gamla programmet!!!

Kan inte hittar SB1, har det utgått!? :confused:

Tack, misstänkte det. Hm.. typiskt. Tyckte det gamla verkade bättre.. Samma när de bytte ut gamla Int I.. Gamla var mkt bättre..

O för att återgå till grunddiskusionen så verkar det ju heller inte vara några mellantravar i det ersatta SB programmet - vilket i för sej kan vara ganska skönt.

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 728
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka