Travare som passar

B

Barbie92

Hej :-).
Jag är medryttare på en travare och han väljer att passa istället för att trava när man rider honom. Han både travar och galopperar i både hagen och när man longerar honom men vägrar att göra det när man rider.
Då han var yngre och dom som skulle ha honom i travet opererade honom och " förkortade hälsenorna bak ", kan det ha något med det att göra?, vill även gärna ha lite tips på hur man kanske kan få honom till att trava.
Min dressyr tränare viste inte vad jag skulle göra, hon tror att det kan vara svårt att lära honom trava med ryttare för att han förmodligen har fått passa med förra ägaren, men jag vill gärna ge honom en chans då han älskar att bli riden :-).
Så jag är tacksam för alla svar :-)
 
Sv: Travare som passar

Passtakt beror ofta på spänningar i kroppen, lösgörande och arbete på böjt spår kan vara ett steg på vägen. Kolla annars dels på islandsforumet och i ridtravartrådarna. Det är inte jätteovanligt med varmblod som går i passtakt.
 
Sv: Travare som passar

Försök hitta en duktig islandshästinstruktör, då kan du garanterat få hjälp. Men så länge,; hitta en bra skritt (= ej passtaktig), lite längre form, böjt spår, lätt på tygel (särskilt inner!!), lätta på sitsen sitsen och smyg sedan försiktigt igång i trav. Om skritten är passig blir det svårt att hitta trav. Alla lösgörande övningar är bra.

Om det blir trav, sakta mjukt av igen efter ett halvt varv på volten eller nåt och gör om övningen. Om det inte blir trav- sakta mjukt av, hitta en bättre skritt, var noga med att hästen är avslappnad och inte höjer huvudet i igångsättningen och försök igen. Och igen. Och igen. Kan hjälpa med en bom på marken också, liksom vattenpölar, högt gräs eller snö.

Lycka till!
 
Sv: Travare som passar

Fast det borde funka med en duktig dressyrintruktör också. Jag har en islandshäst där jag haft problem med fyrtaktig trav och tack vare två instruktörer som rider svår dressyr är problemet löst, och fort gick det! Det här är då en 11-åring som knappt travat ett rent steg i hela sitt liv.
 
Sv: Travare som passar

Jag håller med älgen: Rid på framåt, med den lilla erfarenheten jag har av travare så vet jag att dom oftast har svårt att orka i lägre tempon.
 
Sv: Travare som passar

Dels det älgen säger.

Sen fick jag mitt varmblod som gärna passade att trava rent direkt var att lätta på handen. Sen kommer jag inte ihåg vad min dressyrtränare sa om igångsättningen, om jag skulle sitta ner dom första stegen, eller om jag skulle börja rida lätt direkt för att han skulle hitta takten. Det funkade iallafall. Han hade fina övergångar när han väl var färdigkonverterad.
 
Sv: Travare som passar

Passtakt beror ofta på spänningar i kroppen, lösgörande och arbete på böjt spår kan vara ett steg på vägen. Kolla annars dels på islandsforumet och i ridtravartrådarna. Det är inte jätteovanligt med varmblod som går i passtakt.

Instämmer:bow:
Jag hade också problem med att få fram traven på mitt sto i början, dock passade hon bara i övergången men med henne blev det mycket lösgörande och stärkande övningar i skritt, och när hon skulle hitta traven så skickade jag henne i skänkelvikning för att störa ut passen och var väääldigt lätt i handen första metrarna, minns jag rätt så stod jag också upp för att inte störa henne och så fort hon hittade traven förstärkte jag det med att rida lätt och driva på henne framåt :)

Upplever dock att detta är ett problem som oftast "växer bort" allt eftersom hästen blir mer ridfärdig i kroppen, så mycket styrketräning kan nog vara till hjälp, backar och tyngre underlag, skritt skritt skritt och självklart lösgörande arbete.

Dock ringer det en liten varningsklocka när hästen inte alls vill trava under ryttare men gör det utmärkt från marken, kolla upp utrustning, mun, och att hästen inte har ont någonstans i första hand, så ni inte kämpar i motvind..

Lycka till!:)
 
Sv: Travare som passar

Förkortade hälsenorna?

I vilket fall. Fick lära min häst en hjälp som betyder trav, och har en hjälp som betyder tölt. När han ska trava skänklar jag lätt två gånger i travtakt med insidans skänkel. Vid tölt sitter jag till och kramar med underskänklarna.

Jag lärde in det genom att rida på volt och helt enkelt skänkla i travtakt med innerskänkeln (aktiverar en reflex som uppmanar hästen att röra benen som i trav) tills han fattade trav varpå jag släppte fram (ur volten) och berömde utan att bry mig om vart han sprang eller form eller annat, så länge han travade. Efter en kort stund saktade jag av och gjorde någt annat, sen var det att fatta trav ur volten igen. Det var bara att tjata tills jag fick den, och sen belöna.. kunde ta många varv på volten innan det blev trav, och vackert var det inte. Han fick springa överböjd och fattade ingenting först, men sen efter några gånger lossnade det. När det funkade på volten fattade jag den ur skänkelvikning ute på vägarna.

Nu behöver han inte vara böjd för att fatta trav, utan det är bara att be om det.

Naturligtvis behöver hästen vara smidig och fräsch i kroppen,men att den väljer pass, grisepass eller någon form av tölt-gångart istället för trav kan vara så enkelt som att under ryttare är det bekvämare. Dunsar inte, kräver mindre energi osv. Är de sen lite spända kommer det också fram lätt, och många travare är osäkra under ryttare och spänner sig. Men kolla så klart sadel m.m. och jobba mjukgörande i skritt.

Varmblodens pass kommer av att de tävlas i passlöp i andra delar av världen. Passlöp är faktiskt det vanligaste, globalt sett. Därför har många travare väldigt nära till passen, och väljer en lateral gångart under ryttare. Många andra ''renodlade'' tölt/gångarts hästar i övriga världen travar i frihet men aldrig under ryttare (de tränas inte till det heller). Och naturligtvis finns de som passar i hagen med. Jag skulle inte se det som någon direkt varningsklocka att hästen väljer pass under ryttare men inte i hagen, speciellt inte om den ridits i pass förr. Kan ju vara så enkelt att förre ägaren satt upp, hästen tyckte att det kändes konstigt, spände sig och gick i pass, ryttaren gjorde inget åt det och det blev befäst hos hästen att pass är rätt. Men naturligtvis bör man vara säker på att allt passar och att hästen är frisk.
 
Sv: Travare som passar

Rid ordentligt framåt. Travare går oftast bättre och renare då.

Ja jag såg en montéhäst på S-vallas stallbacke som passade i låg fart plus att den hålls i.

TS. bli longerad utan att hålla i tygeln .
Kl
Jag har svårt att se att man köper in passhästar till trav i S. Passlöp är livsfarligt för kusarna för remmarna som omöjliggör trav . Ett litet snubbel o katastrofen är ett faktum.
 
Sv: Travare som passar

Att öka tempot hjälper föga om man inte vet anledningen till passgången. Det kan vara genetiskt, i USA är passgångssporten i princip större än travsporten och den amerikanska travaren som används till trav kan ha gener från passgångaren, i Sverige har vi ELIT-hingsten Zoot Suit vars mamma kommer ur en sån linje. Zoot Suit hade stor inverkan på våran svenska avel och mig veterligen så lämnade han och sonen Zoogin gärna avkommor som passade.

Det kan vara spänningar, icke passande utrustning, saknad av balans och styrka. Kan bero på ryttaren som är ur balans eller inverkar fel.

Vet av en valack som bara passade och ingen ägare kunde få honom att trava, till saken hörde att de som ägde honom inte hade kunskap att lära honom trava. Hans nuvarande ägare lärde honom under en mycket kort tid då hon hade erfarenheten. Bomarbete "tvingar" hästen att träna sina travmuskler, om man samtidigt som ryttare rider hästen i en god balans och fokuserar på övergångar med tydliga takthjälper.

Vet t.om av en tjej som tränade sin fars hund med bomarbete, han var en hopplös passare men hunden fick rätta muskler och lärde sig trava och är rakt av riktigt framgångsrik i utställningsringen :D
 
Sv: Travare som passar

Att öka tempot hjälper föga om man inte vet anledningen till passgången. Det kan vara genetiskt, i USA är passgångssporten i princip större än travsporten och den amerikanska travaren som används till trav kan ha gener från passgångaren, i Sverige har vi ELIT-hingsten Zoot Suit vars mamma kommer ur en sån linje. Zoot Suit hade stor inverkan på våran svenska avel och mig veterligen så lämnade han och sonen Zoogin gärna avkommor som passade.

Det kan vara spänningar, icke passande utrustning, saknad av balans och styrka. Kan bero på ryttaren som är ur balans eller inverkar fel.

Vet av en valack som bara passade och ingen ägare kunde få honom att trava, till saken hörde att de som ägde honom inte hade kunskap att lära honom trava. Hans nuvarande ägare lärde honom under en mycket kort tid då hon hade erfarenheten. Bomarbete "tvingar" hästen att träna sina travmuskler, om man samtidigt som ryttare rider hästen i en god balans och fokuserar på övergångar med tydliga takthjälper.

Vet t.om av en tjej som tränade sin fars hund med bomarbete, han var en hopplös passare men hunden fick rätta muskler och lärde sig trava och är rakt av riktigt framgångsrik i utställningsringen :D

Täkte lite samma sak. Har en kusin som varit framgångsrik inom travet och som även kört passgångare i USA. Skulle kunna vara intressant att kolla upp stamttavlan. Det kan ligga någon passgångare från USA i generna?

När det gäller trav och monté annars så står de flesta upp i jockeysits numera för att inte störa hästen, något man gjort länge i Frankrike. Och en travhäst är ju uppfödd för att trava fort. Att inte få göra det kan nog ha sin inverkan på steget...
 
Sv: Travare som passar

Det är ganska många av de amerikanska linjerna som nedärver såval pass som tölt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp