Travare och akademisk ridkonst

Sv: Travare och akademisk ridkonst

Måste passa på att fråga:
Ni som har varmblodstravare, är era som min, mkt lyhörda och känsliga? Så gott som alla som rider honom får börja med att minska på hjälperna, och jag rider mycket med sits och rösthjälper.

Min häst är visserligen ingen varmblodstravare, utan en häst... sån där vanlig, vit... Men hon är mkt lyhörd och känslig och ja, man får börja med att minska på hjälperna, samt rida mkt med sits och rösthjälper.

De ridtravare, jag har utbildat och vidareutbildat har varit "både och". Jag har enbart haft förmånen att utbilda varmblodiga ridtravare. En del har varit jättekänsliga och reagerat på en viskning och vridning i sadeln och andra har man fått baxa runt som om de har varit stora kylskåp på fyra ben.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

En liten nyfiken fråga bara, känner du igen det jag och någon annan i tråden nämnt, att man får ta det väldigt lugnt när man trappar upp svårighetsgraden? Att de, trots mycket träning med avslappning och form, gärna faller tillbaka i passaktighet och sänkt överlinje om man begär lite förmycket/de blir osäkra på vad man vill?

JA

Jag har en varmblodstravare som snart är 26 år som jag har ridit med akademiskt tänk i ca 4 år. Jag köpte henne när hon var 13 år, och då var hon ett nervöst benrangel, väldigt felriden (har aldrig startat löp) och med stora kroppsliga problem med öm rygg och överrörlighet. De första åren lullade jag mest runt i skogen, eftersom jag tidigare inte hittade någon tränare som kunde ta sig an oss på ett bra sätt. Nu börjar hon bli bättre, men hon har väldigt lätt för att paddla fram i Sveriges snabbaste skritt med passinslag och att tölta istället för att trava om hon blir det minsta spänd fysiskt eller psykiskt. Så det gäller att gå långsamt framåt så att både kropp och knopp hänger med, speciellt med hennes extrema överrörlighet utan stabilitet.

Nyinköpt 1996
16364525.jpg

1997 - har haft henne i några månader
16364524.jpg

2007 (24 år gammal)
16364957.jpg

12492809.jpg

12570453.jpg

12597039.jpg

2008
20379351.jpg

Nu har jag rotat fram några bilder från hårddisken aka "svarta hålet":crazy:

Ni får gärna se dem på Steppen och jag

Ingen av dem är så där bra men det är iaf något att visa.

Ja min grabb Dawing är extremt känslig,gäller framförallt när någon annan ska försöka rida honom=fungerar inte alls!!!

Oj vad fin hon är för att vara så många år:love:

*kl*

Jag upplever att det är väldigt olika mellan olika individer hur lätt/svårt dressyrandet är även om de har en del vanliga "problem" och rent allmänt brukar vara svårare att jobba om de gått på travet (har aldrig provat med någon ostartad).
Å andra sidan så tycker jag de fysiska och mentala bitarna rent överlag har varit svårare för mig än tekniska detaljer, har begränsat mig rätt mycket och därför har jag inte kommit så långt med de varmblod jag haft.
Fysiskt: mycket "skit" att få bukt med, spänningar, snedheter m.m. och på båda jag haft har det lätt kommit tillbaka. Som att hästarna "naturligt" (nåja, felinlärt skulle jag tro) rört sig fel och därmed dragit på sig spänningar igen. Den ena hade det gått såpass långt på att den lätt blev stel/sliten i lederna pga alla gamla muskelspänningar.
Sen har båda varit ganska tuffa mentalt även fast de varit snälla att hantera. Den ena var för smart för sitt eget bästa och lyckades manipulera ganska mycket, när man försökte överlista den kunde den bli aggressiv(alltså bara när man pressade den och den tog det utmanande). Den andra var mer aggressiv men -oftast- snällare vid ridning, dock blev den pressad för många gånger (inte av mig) så den lärde sig att sätta sig på tvären när det blev jobbigt. Jag själv var så mesig så det räckte att den gjorde ett miniskutt eller stannade/vände en piruettvändning så vågade jag inte pressa den längre eftersom det snabbt kunde bli mer än jag ville behöva hantera.

Så som ni kanske förstår kändes det inte rätt med någon av dessa hästar för mig i längden, jag bör verkligen inte ha en aggressiv häst! :crazy:
Ridmässigt var den ena väldigt lugn och cool, lite lat av sig, den andra var väldigt pigg och känslig, svårt att jobba bort stressen i huvudet som ffa uppstod när det var dags för trav. Den hade grova rörelsestörningar som å andra sidan snabbare förbättrades med behandlingar och träning än för den första hästen.

Den ena hade både tölt- och passanlag och ganska långt stolpigt steg. Kunde få jättefin "dressyrtrav" men hade grymt svårt för att samla sig. Eller *host* vi ryttare hade väldigt svårt för det... Svårt med balansen.
Den andra hade mycket töltanlag och låste ihop hela ryggen om man så bara tänkte trav. Det blev betydligt bättre och den lärde sig en väldigt fin samlad trav vilket jag INTE kan ta åt mig creds för själv, för det hade jag aldrig lyckats med!
Häst nr. 1 var svårare att komma till arbete med än vad det var att få den slappna av. Häst nr. 2 var det ständigt jobb med avslappning på, det var mest det mentala som spökade när den kände press för den hade rätt låg stresströskel och tog ut stressen genom spänning. Överjobbade vilket iofs brukar leda till att det inte blir så bra kvalitet.
Häst nr. 1 hade egentligen hyfsat trevlig galopp i grunden men det var svårt att få fram det i ridning. Så himla lätt att störa den och jag hade svårt att "placera den rätt" utan att störa på något annat sätt. Häst nr 2. hade mycket mer lättsamlad galopp och visade nästan skolgalopp när den var pigg och ville fram men megalydig för förhållningarna, fin rund och samlad galopp. Vet inte om man hade fått till samma galopp när det inte gäller hoppning eftersom man får så mycket bjudning gratis i hoppningen men till slut hade det nog gått att få till en bra samlad galopp. Hann inte med så mycket galoppjobb för traven var svårare än galoppen! :eek: kändes som att vi behövde fler pusselbitar i traven innan man kunde förbättra den uppsuttna galoppkvalitén.

Nu har jag en kallblodstravare som jag trivs bättre med när det gäller personkemin. Den är så totalt icke-aggressiv även om den är väldigt ranghög, den verkar liksom trivas med att man tar över och bossar runt med den, ber den jobba (det där lät illa, men den gillar när man vet vad man vill skulle man kunna säga och gillar att ta i till rimliga gränser), sen har även den massvis med stress som lätt kommer fram, den har haft stora "grundfel" i ridningen som man behövt skola om och en massa andra utmaningar... :angel: Så överlag tycker jag inte den är lättare egentligen, fy sjutton vad jag uppskattade det första varmblodets förmåga att uppskatta att stå still när man sitter på en kuse som känns som att den ska explodera om den måste stå stilla mer än några sekunder!
Ska inte påstå att den är bättre exteriört heller, varmbloden var högrektangulära med kort/lagom lång rygg, snarare lite överbyggda fram än tvärtom. Kallblodet är låååång i kroppen och aningens överbyggd bak, lite klenare rumpa än framdel.
Det kallblodet i det här fallet har med sig är arbetspsyket (och personkemin med mig jämfört med de andra som sagt) och fysiken. Den hade också problem med SI-leder och alla möjliga låsningar och spänningar, men den utvecklades stadigt åt rätt håll med behandling. Den har aldrig dragit på sig en skada och verkar inte bry sig om "småsaker".
Eftersom psyke och fysik är så olika mellan olika individer så utgår jag ifrån att jag haft aningens otur med mina varmblod och tur med kallblodet. Farsans kallblod t ex tror jag inte jag hade klarat av psyket och fysiken på i längden vid ridning.

Blev långt det här!
Här kommer bilder på spektaklen;

nissetrning1_26150613.jpg

nisse004_26150647.jpg

buspridbanan7_8862615.jpg

buspridbanan8_8862765.jpg

nästa häst:
kallearkurs1_1209937367_4339771.jpg

(mitt livs första AR-lektion, hav överseende med lodisutstyrsel och tekniska missar! :p )

kalletraning1_1209911121_4339763.jpg

kalletraning4_1209911354_4339766.jpg

Söta öron iaf! ;)
br_kihagen_1207338675_4339720.jpg

vilken är bäst exteriört? :p

Jag har i stort sett alltid haft travare och älskar rasen. Jag har nu en fd travare som är 13 år och som även varit hyfsat framgångsrik på travet innan. Nu tränar vi akademiskt och följer relativt noga "utbildningstrappan". Vi ingår i en utbildningsgrupp och har målbilder som vi stämmer av med allteftersom. Utan instruktör hade det inte varit möjligt att komma så långt som vi ändå gjort men det hade varit samma sak om hon varit av annan ras.

Hon har varken pass eller tölt tendenser och är oerhört sammarbetsvilig och känslig för hjälper. På kort tid (i somras) har vi kommit så långt som till att hon bär i alla gångarter (mkt korta stunder i galopp dock), skolorna sitter i skritt/trav och påbörjad samling i skritt. Vi började från marken med att få henne att förstå inre skänkel och hon förstod något av inre bärande, sedan uteslutande skrittarbete till igångsättningar i trav och nu jobbar vi med galoppen (som går fantastiskt). Jag, som tidigare ridit klassisk dressyr, är helt tagen av den akademiska ridformen och hur mkt den hjälper hästen. Förr eller senare stöter vi nog på ett problem men än så länge har det varit en "jämn" och fantastiskt rolig väg. Så glad och positiv till allt som hästen är idag har hon inte varit innan heller.

Visst finns det svårare exemplar av travarna,men det finns det som sagt inom alla raser och bäst är nog att se till individen och hur man kan hjälpa den. Det enda generella som jag tycker mig kan se med varmbloden är kanske att de har ganska mycket nerv och ryttaren bör därmed vara relativt lugn (vilket man iofs bör vara med alla hästar). Jag försöker tänka att aktivt göra så lite som möjligt varje gång innan vi tränar. För att hon ska följa mina hjälper räcker det i princip att man tänker dem.

Nu skulle detta inte vara ett lovtal till varmbloden, men jag tycker inte man ska bli avskräckt för att det är ett varmblod, utan se till indiven i stället.

Nu skulle detta inte vara ett lovtal till varmbloden, men jag tycker inte man ska bli avskräckt för att det är ett varmblod, utan se till indiven i stället.

:bow::bow:
Se till individen är alltid ett bra råd!
Å andra sidan kan jag förstå de som ser sig om efter lättare raser, för rent statisktiskt sett så tror jag det är svårare att få tag på ett "lättsamt" och redan hyfsat välskolat varmblod där man inte behöver göra mycket grovjobb själv. Men det är mycket kul när "ambitiösa fritidsryttare" tar sig an utmaningen att faktiskt skola sina travare! :)

Det är inte svårt att hitta en travare som är ett bra ridhästämne. Massor av unga hästar kommer aldrig igång med sin travkarriär och det är där man gör fynden. De är oftast fortfarande hela i kroppen och har inte befäst travmönstret i kroppen utan är mkt lättare att få att sätta ridmuskler istället.
Min kille blev uträknad från travet redan som tvååring, hamnade sedan hos en relativt okunnig ägare som red sporadiskt i skogen och när han kom till mig som fyraåring var han bara att börja från början med som med vilken unghäst som helst.

Med en äldre travare så är det mkt svårare att skola om och ta hand om eventuella förslitningar och skador.

Jag förstår hur du menar, men det är alltid mer jobb att skola en häst från grunden än att köpa en färdig häst - förutsatt att hästen är bra skolad förstås.
Inom AR känns det inte som att det spelar så stor roll, tänker mer generellt vid hästköp.
Själv ser jag också pass- och tölttendenser som något som drar ner ridbarheten eftersom det blir mycket mer att hålla reda på. Hur vanligt det är bland icke-startade travare har jag ingen aning om, misstänker att det har en hel del med träningen att göra.

Hej....
Jag har tränat min travare i snart fem år, i Akademisk Ridkonst. Han är välproportionerad och är väldigt motiverad till arbete. Att lyckas kräver tid och målmedvetenhet, men detta gäller ovavsett ras, jag fick vänta länge på bra galopp i "rät varv". Han blir 15 år nu och har startat 87 gånger på travet, tom nio års ålder, naturligtvis finns det vissa problem i rörelseapparaten, men med långsam uppbyggnad så har det gått bra att träna utan några som helst hältor eller andra skador. Nu arbetar han i skolor i alla gångarter och gör piruettvändningar samt samling, som halva steg, början till piaff.
Det har varit fantastiskt att följa hans utveckling, han har definitivt mer att bjuda på i framtiden!
Så om din häst verkar tycka om träningen, kör. Du kommer inte att ångra dig.

Koppar:

Vad fina ni är! Tänk jag visste att det var du som var "koppar" bara efter att ha sett bläsen på din lilla bild :laugh: Hör av dig snart!

Diving-leber:

Du har ju fått massor av bra svar redan och jag vill bara inflika att det går utmärkt att skola en travare inom AR om man alltid kommer ihåg att dressyren ska vara till för hästen och inte hästen för dressyren. Skolar du din häst i rätt fart och med hjälp av en duktig tränare så tror jag att ni kommer att ha massor av fina stunder och utvecklas tillsammans. Lycka till!

Frida

Funderar på att utbilda min travare i akademisk ridkonst,men vill kolla upp om det finns någon annan som gjort det och hur resultatet blev?

Har en jätte fin kille som jag tror skulle bli jätte snygg i kroppen av att köra akademiskt med.

Viserligen har han mycket racer i sig fortfarande men tror att denna ridform skulle få honom att tagga ner ännu mera.

Lägg gärna in bilder och ge mig massa bra råd och tips;)

nu är ju inte jag renodlat AR men min häst är hyfsat fin nu efter 13 års arbete. Han har varit en trevlig ridhäst i ca 3 år nu. Han är omskolad efter mitt eget hopkok som är mest klasisk ridkonst. Inte så mycket AR i den meningen att jag inte följer den utbildningstrappan slaviskt. tankarna är det dock ingen pant på.

SEn går det naturligtvis mycket fortare än 10 år. Han har ju varit min resa i livet som ajg lärt av och gjort massa fel med :) Han är en helt underbar häst som lärt mig massor!

sen måste man ju ta med i beräkningarna hur hästen ser ut. Min travare var grov och har kort rygg. Väldigt lätt för samlande arbete. utseendet spelar alltid roll. man måste alltid jobba utifrån hästens förutsättningar och det gör man inom klassiks ridkonst/AR.

börja med avslappnande arbete genom mycket halter, böjning och långa turer i skogen. Halt tränar du enklast enom att sätta upp mål. ex 10 steg halt, tio steg halt osv. eller vid den granen ska jag ha gjort halt, vid den stenen ska vi göra halt osv.
hör av dig om du undrar nått

DSC00146.JPG

100_2094.jpg

DSC00834.JPG

100b0510.jpg

PS han fyller 21 i maj DS

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix