travare i hoppaveln

Sv: travare i hoppaveln

Jag har tyvärr inte hittat några utpräglade hoppanlag hos amerikanska travare ännu, bara franska.

Leo Safari e Safari the Great u Leonida e Fibber lämnade dottern Teja u hblsto e Trust - Taxinge I xx som gick msv hoppning och Tejas son Charlies Safari e Cortez har gått internationell svår hoppning. Hans helbror Fernandos Safari gick medelsvår hoppning.
Det är det bästa exempel jag kommer på just nu med amerikanskt travarblod.

*delvis knapplån*

Men Charlies Safari hade också en dålig galopp (iaf när han var yngre - såg honom aldrig som äldre). Jag tycker det finns många travare och hästar med travare i sig som visar riktig hopptalang :bow: men kruxet är att få hopptalangen (och det fina temperamentet) men INTE den dåliga galoppen.

I många fall en träningssak - javisst. Men en del travare och hästar med travblod kan helt enkelt inte (hur bra man än tränar dem) galoppera "rent". Och detta skrämmer ju bort många - speciellt sådana som redan är anti-travare.

De struntar liksom i att det även finns halvblod som galopperar dåligt, så det vill till att man får en travarkorsning som inte ger någon anledning till att säga "bu" om travaren i aveln. Baloubet tycker jag är ett bra exempel (dock är ju han av fransk stam då i motsats till Charlies Safari), för han har ju fin galopp. Att hästen sen är knäpp är ju en annan sak :angel:

Jag har aldrig sett Charlies Safari så hur han galopperade har jag ingen aning om. Tog honom bara som det enda exempel med amerikanskt travarblod som jag kom på för stunden.

Sen vet man ju inte vart anlaget kom ifrån. Hans mormors far var helbror med Krest (OS i dressyr, guld?) och mormorsmorfar Taxinge I xx var morfar till Illuster (OS-guld i fälttävlan) så det fanns ju framgångsrikt tävlingsblod i halvblodsmormor och Cortez var förstås en stjärna.

Jag gillar Tiburblod som ridhästar, hoppar bra. Östermalms ridskola hade en, gick LA/120.
Jag hade en e. Savas Hanover ue. Dawson, som mina tränare var helt imponerade av (hoppning), sånt sug på hinder, och måttade själv!:bow:

I Frankrike förekommer det! I den franska halvblodsaveln har man med en del travare. I övrigt är inte jag någon expert på detta, men det är den kunskapen jag har att bidra med :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024