travare i hoppaveln

zilla

Trådstartare
vart lite snopen i helgen när jag pratade med en hoppryttare (han tävlar rätt högt 150 ,tävlar även utomlands.)
Vi satt och pratade om travarekipage .som han har träningar för.
och sen satt vi och pratade om att han letar ston med travstam för att använda i hoppaveln,
Överlag var han imponerad över travaren vilja.

Är det vanligt att vilja få in travblod i hopphästar.(typ hbl) ?

Sv: travare i hoppaveln

Skulle inte tor det...
red ett tag ett sto m 25% varmblod i sig, men det räckte för att den skulle ha en aldeles värdelös galopp, om man nu kunde kalla det så...:angel:

men det behöver ju inte bara vara travarens fel, finns ju även halvblod med inte så kanon galopp.

Det är ju skillnad på travare och travare också. Den svenska varmblodstravaren är väl inte riktigt vad man vill ha in i hoppaveln, medan den franska däremot ska kunna vara världefull att ha längre bak i stammen.
Så har jag förstått det i alla fall, men jag är ingen avelsexpert. ;)

Han sa inte nått om vilken stam det skulle gälla men jag antar att det är den franska .

Tibur eller ideal du gazeua i stammen har ju visat sig ok i hoppsammanhang.

Men skulle det vara för att "lätta" "ridhästen" så kanske den amrikanska travaren lämpar sig bättre. ??!

Tycker det verkar kul att en så "känd" ryttare vill prova på nått halvnytt.

jag har inget emot travare i stammen. tvärtom så vill jag gärna ha det. gärna 25%. är det mer så vill jag hellre ha fullblod än halvblod i, typ 50% travare och 50% fullblod.
min häst är 50% fullblod 25% travare 25% halvblod, en ganska lycka kombination tycker jag

Min tant är 25% orlovtravare, 25% fullblod och 50% halvblod. Halvlyckad kombination (både mor och far har gått GP dressyr med placeringar). Galoppen är hennes svagaste gångart (inte helt oväntat), men hon har högre betyg på både skritt och trav. Finns väl antagligen ingen häst som är perfekt...

Är man medveten om stoets brister och värderar det som kan komplettera dessa hos hingsten så visst kan det bli bra ridhästar. Men jag är personligen tveksam till om de kan bli några svårklasshästar av det hela.

Skulle inte tor det...
red ett tag ett sto m 25% varmblod i sig, men det räckte för att den skulle ha en aldeles värdelös galopp, om man nu kunde kalla det så...:angel:

Den dåliga galoppen berodde nog knappast på travaranlaget... Låter långsökt när det bara var 25% travarblod. Finns hopphästar på hög nivå med bedrövlig galopp, utan travarblod!

Vanligt? Nej. Verkligen inte. För att det ska anses ok att avla vidare på travarblod så måste det isf vara en linje som bevisat lämnat något bra (tex det som finns i Baloubet du rouets stam). Annars är det för stor risk att man avlar på tex dåliga gångarter.

//Tania som älskar travare och vet mkt väl att de kan bli bra ridhästar och hopphästar om individen själv kan/vill samt utbildas rätt, men väljer i sitt inlägg att återge verkligheten.

Om man ska korsa in travarblod i hoppaveln måste man vara medveten om att det finns vissa stammar som ger hoppanlag och andra som inte gör det. Det är likadant som med fullblod, man kan inte ta vilket fullblod som helst och förvänta sig att få vissa egenskaper.

Jag är själv väldigt intresserad av att forska fram vilket travarblod som lämnar hoppanlag.

Den ända jag vet är robis safir ue tibur .som en kompis-kompis tävlade med .Hon tävlade upp till 140 med placeringar
Tävlar dock inte längre.

jag har haft en med ue ideal du gazeau som en kompis till mig tränade 130 banor ...
men hon var för feg att slås med "dom" andra ute på tävlingar.
Hon ville inte ha "travar" ryktet på sig
Tyvärr är hästen död idag.

Jag är ju en som står med ena foten i varje "läger" (rid och travsidan) så för mig skulle det vara intressant om denna person skulle våga gå mot strömmen och avla på ett bra stammat travsto (med hoppstam )
Kanske är det mindre hästar som går till slakt eller hamnar i fel händer.
Det har alltid varit enklare att lära en häst med nått inslag av franskt blod i sig.
Men det är ju min åsikt !

Tack för namnen!:)

Jag är själv halvblodsmänniska som alltid ansett att travare inte har i ridhästavel att göra men jag känner till en del bra hopphästar med minst 25% travarblod och vill därför motbevisa mig själv;)

Därför har jag börjat samla på stammar för att se om det går att dra slutsatser om att vissa linjer lämnar bra hopphästar. Många vet ju idag vilka fullblodslinjer som varit framgångsrika i ridhästaveln och jag vill se om det går att dra samma slutsatser med travstammar.

Vad är det för stam på den am. travarsidan som ger hoppanlag?
Var det inte Zangersheide som skulle börja betäcka franska travston med sina hingstar?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024