Sv: Travare- distans
HEj travvänner! Jag har en liten fundering... Om ni hade en starthäst skulle ni "våga" prova och tävla/träna distans samtidigt då? Då menar inte jag 50/50. Alltså hästens huvudsakliga uppgift är travet och någongång tävla distans. För och nackdelar tack
Ja varför inte egentligen?
Om man tänkt sig att huvudsysslan är trav och att man vill stoppa in en och annan kortare distanstävling så borde det gå utmärkt. Nu vet jag inte om du syftar på kortare clear rounds, eller om du mer syftar på längre tävlingar såsom 80-160km tex.
Det krävs ju lite olika träning beroende på vilken sträcka man tänkt sig.
Dock är ju ett av målen detsamma - att få hästen så uthållig som möjligt. Beroende på vad man nu har för träningsfilosofier och vad det är för säsong för ens tävlande så är det ju ändå vanligt att man tränar på ett sätt som innebär att man kör/rider längre sträckor i träning. Att då stoppa in en clear round på ca 30-40 km måste ju vara kanon. Man kan ju se det som ett moment i träningen även för travet.
Sen är det ju skillnad på hästar och vilka kvaliteter de har. Jag tror säkert distans skulle passa bättre för långskubbarna, som ju säkerligen inte ens skulle pusta efter längre pass distans. Medan det kanske är annorlunda för en sprinterhäst. Men samtidigt sägs det ju att man ska träna det som är hästens svagaste sidor, vilket i sin tur skulle innebära att även sprinterhästar självklart skulle må bra av lite långträning.
Jag tror på konceptet, helt klart. Och provar man inte, kan man ju inte veta hur det skulle funka. Och jag tror ju knappast du skulle förstöra hästen av att prova några distanssträckor om det sen visar sig inte funka. Tvärtom, bra träning.
Svårigheten kanske ligger i att distanstävlingar mest är på sommaren, vilket även de bästa löpen är. Svårt att toppa form till så olika moment. Men distans kör nog många (iaf jag
) på vintern även med vagn, då man är ute och joggar några mil....
Spännade att höra sen ifall du testar!
/Sandrah - som också tänkte satsa på distans innan hon valde travet...