Travar illa

Sv: Travar illa

Uppdatering av lillpållen för er som är intresserad.
Sen senast har han röntgats där hittades ingenting (inte ens en liten lös benbit som kunde varit svar på mycket) han böjdes även igenom igen men ingen reaktion.
Vet rekommenderade att prova att sätta en sula hb,
började även att ge honom msm samt gluko max

Tog med han in till bana för att testa honom med sulan på, tänka sig så såg han jättefin ut (jag kollade han med hökögon) gick 21 full väg lätt, kusken sa att han aldrig kännts bra.
Han var inte alls så stel dagen efter som han lätt kan bli annars.

Nu till min funderingar: Kan man dra några slutsatser om det nu är sulan som gör han bättre?

Är det nått fel som sitter nånstans som dämpas med sulan?
Vad är det som gör att han travar bättre med den på?

Vad kan det får för följder av att han har den på?

Helst skulle jag vilja slippa att ha sulan på

Eller kan det vara msm/glukomax som gör att det flyter bättre :confused:

Teorier och funderingar är välkomna

hej. tyvärr låter det som din häst är låghalt, det kan faktiskt hästar vara! behåll du sulan på och fortsätt med msm och glukomax. min fråga, har din häst nånsin varit helt nedsövd??

Sv: Travar illa

Skulle behöva lite råd till en av mina.
Har en 5-åring som ger mig gråa hår, han har vilja så det räcker och blir över men travar ibland som en kratta minst sagt.

Han vann ett lopp för ett tag sen travade då riktigt bra väntade 3 veckor med han innan jag tog ut han igen, i den starten så hoppade han jämnfota bak bitvis i loppet och såg allmänt ofräsch ut:(
Vilket inte märktes innan loppet givetvis.

Tog han vet och där lyckas man få fram 0,5 hälta högt hbak vilket inte är mycket, men han behandlades has samt knä.
Vet påpekar att han ser ut som en typisk korsförlamningshäst samt att han har ett udda rörelsemönster bak.
Det märktes ingen skillnad på han efter behandlingen utan ena gången travar han bra och nästa så stämmer ingenting

Kiropraktorn har gått igenom han samt massör, (han kan vara lite stel generellt i sina muskler till och från) Men ingen har kunnat peka på nått som verkligen kan ge svar på varför han ibland travar illa.
Han är väldigt liten och kompakt, han sliter mer på sin vänster baksko:confused: vilket borde betyda att han avlastar höger.

Det känns som att det sitter nått nånstans som ingen hittar:( hur ska man gå vidare med han:confused:

Alla råd och tips mottages tacksamt.

Finns det nån vet som är extremt duktig på rörelsestörningar så får ni gärna pm:a mig namn osv.

Ta ett blodprov på han och kolla muskelvärdena.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 570
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka