Travar illa

Sv: Travar illa

Av 20 starter så är det 1 lopp som han har travat riktigt dåligt i efter den starten så blev han behandlad, knä samt hasled.
I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen. Det är franskt i honom så har säkert en bidragande orsak.

Jag tror att den hälta kom av att han inte har ett normalt rörelsemönster från början och att det blir mer slitage där.
I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen.

Jag är inne på att det är något muskulärt eftersom visa gånger är han bättre och andra sämre och att det främst är en stelhet i hela han man kan se då, dettta har uppträtt ungefär 4 gånger och då har han travat som en kratta och givetvis blivit struken innan start.Detta har hänt i några jobb också. Dagen efter en sån dag så är han som vanligt igen.
Han är uppkollad efter såna här dagar men utan resultat.

Detta är en häst med mycket vilja och som alltid går i mål så jag har svårt att se att han har ont.

Jag ska givetvis kolla med vet igen om röntgen osv men skulle som sagt gärna vill ja ha tag på nån som är erkänt duktig inom det här.

Jag ska ordna en bra film på han bakifrån i skritt.

Ja jag menar bara att röntgen är ett lätt sätt att iaf utesluta ett sådant fel. Jag tycker man ändå ska ta på allvar om hästen visat lite hälta, spec hög sådan. En häst som har problem kan gå bra lopp ändå och problemen blir större på sikt. Säger inte att det rä så i ditt fall, men det är ju ändå ett tips, INNAN man börjar med massa annat. Jag har gjort det misstaget själv nämligen, börjat med massa andra delar och muskler när det i slutänden var "så enkelt" som en pålagring. i hög bakknä. Men OJ, tänkte jag, han som sprunigt SÅ bra.

Ja självklart ska jag kolla upp det.

:) Ok!
Ibland är det bara så lätt att man börjar i den svåraste änden för man tror att det är mer komplicerat än vad det är. Och visar sen röntgenplåtarna fina bilder så är det ju jätteskönt och man kan pusta ut för den biten iaf. Alltid skönt att veta vilka delar som är helt ok oxå. :)

Uppdatering av lillpållen för er som är intresserad.
Sen senast har han röntgats där hittades ingenting (inte ens en liten lös benbit som kunde varit svar på mycket) han böjdes även igenom igen men ingen reaktion.
Vet rekommenderade att prova att sätta en sula hb,
började även att ge honom msm samt gluko max

Tog med han in till bana för att testa honom med sulan på, tänka sig så såg han jättefin ut (jag kollade han med hökögon) gick 21 full väg lätt, kusken sa att han aldrig kännts bra.
Han var inte alls så stel dagen efter som han lätt kan bli annars.

Nu till min funderingar: Kan man dra några slutsatser om det nu är sulan som gör han bättre?

Är det nått fel som sitter nånstans som dämpas med sulan?
Vad är det som gör att han travar bättre med den på?

Vad kan det får för följder av att han har den på?

Helst skulle jag vilja slippa att ha sulan på

Eller kan det vara msm/glukomax som gör att det flyter bättre :confused:

Teorier och funderingar är välkomna

Jag tillhör ju dem som inte gillar att "snedbalansera" en häst men har vid några tillfällen gjort det. Det har varit på sådana hästar som exempelvis dragit ett ben utan att vi kunnat hitta en orsak mer än att de varit lite svaga i ena sidan. Det har då oftast varit hästar som haft problem tidigare och fått ett bestående förändrat rörelsemönster. Dessa problem har kanske kunnat avhjälpas på annat sätt med annorlunda träning en period etc men det har inte passat in i min verksamhet vid just de tillfällena.
Hur som helst har det varit ganska positiva resultat. I de flesta fall har jag kunnat plocka bort sulan efter ett par veckor/månader och hästen har fortsatt på bra sätt utan.

På en häst som jag misstänker eller vet att det finns ett problem skulle jag aldrig börja med att ändra balansen - det ger alltid surt efter...

Känns han fin nu så kör så en period, du kanske också kan plocka bort den så småningom. Under tiden så bör du hålla extra koll på om han förändrar sig muskulärt till det bättre eller sämre. De kan ibland ändra sitt rörelsemönster så mycket att de blir ömma någon annanstans så det är ju bra om man är uppmärksam.
Givetvis kan även glukosamintillskott ha positiv effekt men det är ändå så pass kort tid så jag tror inte att det enbart är det som gör att han känns bättre nu.
Jag hoppas att du hittat rätt modell för din häst nu och det var ju även skönt att höra att ni inte hittade något fel på den vid undersökningen. Det är alltid bättre att börja ändra när man vet att allt är bra (även om det inte känns bra...). Då har du ju åtminstone en (led-)frisk häst att börja med. :)

Näe jag är inte så pigg på sned balans heller men det var enda förslaget som vet gav och det verkar som att det ger lite resultat på han.

Vi får träna på och se vad som händer...

Vid två tillfällen på de senaste 20 åren har jag tagit till en metod som är lite dryg att hålla på med, men ganska effektiv när jag fått problem med rörelsemönstret bak på hästar.

Båda gångerna så har det funkat.

Detta har jag tagit till när jag gått bet på resten dvs jag har provat veterinärer, kotknackare osv utan att få till någon förbättring.

då har jag kört drögkörning ett par månader (och nu menar jag inte att löjla mig med tryckvagn :angel: )
utan arbetsele, tung vagn och ett rejält traktordäck. Dessutom får de springa i jämn fart...

Min tanke bakom detta har varit att "tvinga" hästen att använda båda benet på rätt sätt genom att låta den dra tungt då den mer eller mindre måste använda benen lika för att komma framåt,

Jag tror att efter vissa skador som man inte alltid märker, som när hästen gått omkull i hagen och liknade, kan den "boga ur" och de genom detta får en (ej vetenskapligt bevisat) förändring i sitt rörelsemönster.

Jag har tidigare anlitat en äldre gentleman av den gamla stammen som ibland kommit till mig och dragit hästarna tillrätta. Det har också fungerat. Men inte alltid.

Min teori har varit i de här fallen att hästen är rädd för att använda benen som förut eller att det stramar och drar på något ställe (något har hamnat fel) som gör att de inte kan springa som förut. Utan de är helt enkelt rädda för att använda benet som de gjorde ursprungligen.

När man kör tung träning med belastning som jag gjort så har de efter ett tag mer eller mindre tvingats använda benen och efter ett tag till så har det släppt helt och de har sprungit som vanligt utan belastning, dessutom har de haft arslen bredare än ladugårdsväggar ;)

Jag tror att har de försvagningar i något av benen så jämnas de ut och blir lika när de får jämn belastning när de drar.

Man ska inte glömma att hästarna är ypperliga dragdjur och klarar mer än man tror.

Glöm bara inte att värma rejält innan du hänger på däcken, meinst 20-30 minuter annars är risken för ytterligare sträckningar överhängande.

Nu till min funderingar: Kan man dra några slutsatser om det nu är sulan som gör han bättre?

Är det nått fel som sitter nånstans som dämpas med sulan?
Vad är det som gör att han travar bättre med den på?

Vad kan det får för följder av att han har den på?
Reagerar hästen om du palperar ryggen strax framför korset?
Om den gör det så kan du kanske få ett snabbare resultat av att ta ut en ET som åtgärdar SI leden.

Det är troligtvis den ökade tyngden och inte sulan i sig som får din kuse att trava jämnt. Men om du vill veta säkert om det är sulan eller tyngden så kan du ju prova att sko med en tyngre sko utan sula.
Jag har gjort detta på några hästar och i stort sätt varje gång blivit förvånad över hur fort dom rättar till aktionen.

Om du kör lugna jobb så ska det inte få några följder.
Behåll inte snedbalansen för länge, Kolla muskulaturen om den börjar jämna till sig så kan du kanske återgå till jämn balans.

Jag har precis lagt på sula på min häst, efter att jag haft ut min ET. Han ville hellre se sula än tung sko eftersom hästen sparat det aktuella bakbenet en längre period och är något låg på den sidan, han ville hellre se höjd än tyngd. Effekten blev väldigt mycket annorlunda med höjd än bara tyngd kan jag säga (har provat med boots på samma ben). Efter en månad ska hästen kollas av ET igen, och förhoppningsvis kan sulan plockas av då. Om det går lika bra med en tung sko istället för sula, det måste helt bero på syftet och vad som är problem.

Et kommer till mig igen om 2 veckor för koll.

Jag känner att jag har kollat upp han så pass så att han är "fräsch"
så att det här med sulan var det bästa alternativet, man kan ju inte behandla nått som inte hittats.

Sen är det ju det att han ser ju inte ofräsh ut i lopp utan det är som att han tar ett dubbelsteg bak nån gång ibland, i det loppet som han travade riktigt illa i så hittades hälta i bakknä samt has och det är ju åtgärdat nu men det som jag är orolig för är att han av nån anledning överbelastar så att det blir slitage där.

Tänk om hästar kunde prata vad lätt allt skulle bli då :D

Om man lägger på en sula så får man både höjd och tyngd om man inte väljer att sätta en lättare sko på den hoven med sula.
Jag tror inte att 3-5 mm höjdskillnad på en bakhov gör lika mycket som den ökade tyngden av sulan för att förändra rörelsemönstret.

Jag har en häst som har travat som en kratta utan att hon fick någon korrekt diagnos. Det visade sig sedan att hon hade patellaupphakning höger bak. Hon går med kilsula på höger bak och har inga problem i princip efter det (tillsammans med hård, tung träning). Det tog väldigt lång tid innan någon kunde ställa diagnosen. Patella går att träna bort (om hästen går tung träning ofta) eller också kan man operera.

Senast ändrad:

I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen. Det är franskt i honom så har säkert en bidragande orsak.

Jag tror att den hälta kom av att han inte har ett normalt rörelsemönster från början och att det blir mer slitage där.
I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen.

Jag är inne på att det är något muskulärt eftersom visa gånger är han bättre och andra sämre och att det främst är en stelhet i hela han man kan se då, dettta har uppträtt ungefär 4 gånger och då har han travat som en kratta och givetvis blivit struken innan start.Detta har hänt i några jobb också. Dagen efter en sån dag så är han som vanligt igen.
Han är uppkollad efter såna här dagar men utan resultat.
[/B]

Min häst betedde sig precis så här. Det är franskt i henne också, så vi trodde givetvis att det var det som var problemet först, men så var det som sagt inte. Det tog som sagt väldigt lång tid innan vi hittade en veterinär som kunde ställa diagnosen.

Den sparar (sparade?) ena bakbenet helt enkelt, sprang och drog ena bakbenet en aning, inte direkt dålig aktion, men inte med helt jämnt påskjut.

Om man lägger på en sula så får man både höjd och tyngd om man inte väljer att sätta en lättare sko på den hoven med sula.
Jag tror inte att 3-5 mm höjdskillnad på en bakhov gör lika mycket som den ökade tyngden av sulan för att förändra rörelsemönstret.

Men det beror väl ändå på vad för slags sula och sko det är... En "vanlig" grön, gummi/filtsula kan inte väga särskilt mycket. Det är ju stor skillnad mot att sko med en tungsko exv..

Generellt tror jag inte man ska vara för rädd att snedbalansera. Klart man inte vill ha 4 olika sorters skor på hovarna, men ibland är det nödvändigt, och man får komma ihåg att när hästen har problem med traven så spänner den sig och jag tror att ibland kan det nog göra större skada.
Det är ju bra om man kan plocka bort sulan/tungskon eller vad det nu är, men det finns många exempel på (bra) hästar som gått med extrem snedbalans hela livet och fungerat bäst på det.

Naturligtvis får man både höjd och tyngd, på min t.ex måste jag kompensera med ett tungt boots på det andra bakbenet när jag kör hemma, för att inte hästen ska börja dra åt det hållet sulan sitter på. På banan (högre hastighet) går hästen rakt med enbart sula, inget kompletterande boots, så där verkar den behöva den extra tyngden. Jag hade tidigare enbart boots (på det ben sulan sitter på nu), innan jag satte på sulan, och hade inte alls samma effekt, men så är den här hästen något låg på ena sidan för dagen också. Min sula tror jag är tjockare än 5 mm, kommer inte ihåg helt säkert, men tror det. Min ET anser att det är viss skillnad i behandlingseffekt på en sula jämfört med enbart tyngd, och jag tycker det är värt att prova i alla fall. Vi diskuterade möjligheten att enbart lägga en tung sko, eller att lägga en lätt sko med sula, men kom fram till att tyngd och dessutom få till ökad höjd vore att föredra i nuläget. Alltså blev det normal sko med sula.

Nåja, förhoppningsvis är problemet snart åtgärdat och sulan borta. Kan inte tro annat, den här hästen har normalt sett inte ett kortare ben än det andra.

Senast ändrad:

Eller kan det vara msm/glukomax som gör att det flyter bättre :confused:

Hur länge har h*n fått MSM ?

Eftersom hästen är kollad så mycket så skulle jag gissa att MSM har gjort resultat. MSM kan göra UNDEVERK, jag har ätit det själv och märkt skillnad på sen/muskel skador! :idea:

Hur har hästen sett ut i benen innan?

Han har fått det i ca 2,5 vecka, hans ben är jättefina men det har dom varit sen jag började med b o t på honom.

Jag har också hört mycket om msm så det är fullt möjligt att det är det som gör han "bättre"

Fortsätter det att strula med han så kommer jag att leta reda på en erkänt duktig vet på rörelsestörning för utredning för det finns ju några som är suveräna på sånt har jag hört, men ingen i min närhet tyvär.

Självklart skulle jag ha tagit till en sån från början men det är lätt att vara efterklok...

Men det beror väl ändå på vad för slags sula och sko det är... En "vanlig" grön, gummi/filtsula kan inte väga särskilt mycket. Det är ju stor skillnad mot att sko med en tungsko .

En filt/gummisula väger ungefär 140-150 gram
Om man har exempelvis 15/6 järn så väger den cirka 200 gram.
Procentuellt så blir hoven med sulan ganska mycket tyngre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 570
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2