Travar illa

milian

Trådstartare
Skulle behöva lite råd till en av mina.
Har en 5-åring som ger mig gråa hår, han har vilja så det räcker och blir över men travar ibland som en kratta minst sagt.

Han vann ett lopp för ett tag sen travade då riktigt bra väntade 3 veckor med han innan jag tog ut han igen, i den starten så hoppade han jämnfota bak bitvis i loppet och såg allmänt ofräsch ut:(
Vilket inte märktes innan loppet givetvis.

Tog han vet och där lyckas man få fram 0,5 hälta högt hbak vilket inte är mycket, men han behandlades has samt knä.
Vet påpekar att han ser ut som en typisk korsförlamningshäst samt att han har ett udda rörelsemönster bak.
Det märktes ingen skillnad på han efter behandlingen utan ena gången travar han bra och nästa så stämmer ingenting

Kiropraktorn har gått igenom han samt massör, (han kan vara lite stel generellt i sina muskler till och från) Men ingen har kunnat peka på nått som verkligen kan ge svar på varför han ibland travar illa.
Han är väldigt liten och kompakt, han sliter mer på sin vänster baksko:confused: vilket borde betyda att han avlastar höger.

Det känns som att det sitter nått nånstans som ingen hittar:( hur ska man gå vidare med han:confused:

Alla råd och tips mottages tacksamt.

Finns det nån vet som är extremt duktig på rörelsestörningar så får ni gärna pm:a mig namn osv.

Sv: Travar illa

Nej,
men han är friröntgad som unghäst, han visar inga gallor eller nått.

Bedövade veterinären lederna innan ledbehandlingen och i sådana fall; släckte bedövningen hältan helt?
En röntgen kan vara att rekommendera. Det behöver ju inte vara lösa benbitar som generar din häst.
Jag har en häst som uppvisade ungefär samma symptom som du beskriver. Vi gick igenom hela hästen och till slut skickades hon till Veterinärhögskolan i Uppsala för en scintigrafiröntgen. Där visade det sig att skadan satt uppe i höftleden. Troligen hade hon i någon vild framfart i hagen gått omkull och skadat sig.

Jag skulle gissa på att det kan vara spänningar runt korsleden - ju större acceleration och ju högre fart - ju högre belastningar får du där - det är ju som en växel mellan hästens motor och drivaxel - om man ska prata maskinspråk... motor=bakdel, drivaxel=rygg -har du dessutom en liten snedhet där så blir belastningen väldigt mycket mer betungande för hästen - hoppas att jag uttryckt mig någorlunda förståeligt...

Jag är inte extremt duktig på rörelsestörningar men extremt intresserad :d
Hotta upp en film på kusen, eller en bild.

Har lyckas ordna kortare filmklipp på han i lopp kavliten är väl inte den bästa men man ser han hyfsat.

Eftersom jag är kass på datorer så kan väl ni som vill se pma mig mail adress så mailar jag filmen och om det är nån som kan så får ni gärna lägga upp den här sen.

sacroial leden(SI) kanske...om du ställer upp hästen så han står i "en fyrkant" och båda bakbenen bredvid varandra....kolla höftknölarna ocm dom sitter lika på båda sidor....det är ett ganska så vanligt "fel" och ger rörelsestörningar.....

Det är inte så säkert..kolla själv, se till att dom sitter på samma höjd och att den ena inte är "förskjuten" (framåt)

Min hästs höfter är inte jämna pga feltränning som liten. hon fick därför ont när hon sprang o kunde bli rapp.......

Ok

Ska kolla det imorgon.
Han är lite trind om magen bara men jag ska nog hitta det sista revbenet;)

Ok

Ska kolla det imorgon.
Han är lite trind om magen bara men jag ska nog hitta det sista revbenet;)

:angel: Hittar du det inte kan du även kolla rörligheten genom olika stretchövningar och jämföra HoV... typ "kissande hunden"

Alltså - du antyder att han avlastar höger bak. Och du säger att han även visat hälta högt bak. ÄVEN om det är en liten hälta så ska man komma ihåg att en 0.5 gradig hälta i ett bakknä ej är detsamma som om det suttit i en kota....
Har ni röntgat bakknäna???
Det är nog första man bör göra innan man börjar mixtra med annat när hästen ändå Visat en hälta. :crazy:
Det kan faktiskt vara "så enkelt".
Lätt sätt att utesluta ev pålagringar. I värsta fall kan man ju även ultrljuda, men en röntgen vore väl mest på sin plats? Kostar ej så mkt och då får du ju svart på vitt. Skulle det vara knäna så förklarar ju det varför han går jättebra ena gången men sämre andra gången. Han blir sliten helt enkelt. Skulle det vara SI-led som några säger , så skulle inte prestationerna vara så varierande, då skulle de vara lika så gott som hela tiden.
Lycka till!

Senast ändrad:

Alltså - du antyder att han avlastar höger bak. Och du säger att han även visat hälta högt bak. ÄVEN om det är en liten hälta så ska man komma ihåg att en 0.5 gradig hälta i ett bakknä ej är detsamma som om det suttit i en kota....
Har ni röntgat bakknäna???
Det är nog första man bör göra innan man börjar mixtra med annat när hästen ändå Visat en hälta. :crazy:
Det kan faktiskt vara "så enkelt".
Lätt sätt att utesluta ev pålagringar. I värsta fall kan man ju även ultrljuda, men en röntgen vore väl mest på sin plats? Kostar ej så mkt och då får du ju svart på vitt. Skulle det vara knäna så förklarar ju det varför han går jättebra ena gången men sämre andra gången. Han blir sliten helt enkelt. Skulle det vara SI-led som några säger , så skulle inte prestationerna vara så varierande, då skulle de vara lika så gott som hela tiden.
Lycka till!

Just det Sandrah, Dina känns ju lika hela tiden, så det måste nog sitta i SI-leden på henne ;) :angel:

Av 20 starter så är det 1 lopp som han har travat riktigt dåligt i efter den starten så blev han behandlad, knä samt hasled.
I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen. Det är franskt i honom så har säkert en bidragande orsak.

Jag tror att den hälta kom av att han inte har ett normalt rörelsemönster från början och att det blir mer slitage där.
I övrig starter så travar han ok förutom att han kan skifta till bak något steg i loppen.

Jag är inne på att det är något muskulärt eftersom visa gånger är han bättre och andra sämre och att det främst är en stelhet i hela han man kan se då, dettta har uppträtt ungefär 4 gånger och då har han travat som en kratta och givetvis blivit struken innan start.Detta har hänt i några jobb också. Dagen efter en sån dag så är han som vanligt igen.
Han är uppkollad efter såna här dagar men utan resultat.

Detta är en häst med mycket vilja och som alltid går i mål så jag har svårt att se att han har ont.

Jag ska givetvis kolla med vet igen om röntgen osv men skulle som sagt gärna vill ja ha tag på nån som är erkänt duktig inom det här.

Jag ska ordna en bra film på han bakifrån i skritt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 570
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka