travaktig tölt och töltaktig trav??

Smurfoff

Trådstartare
har en islandsvalack på 15 år. hans tölt har alltid varit lite travaktik, hur tränar man bort de? har provat me boots på bakbenen men då gick han jättekonstigt.. jag rider me boots ibland på frambenen (230 g)

och i traven känns de lite konstigt med, precis som att han töltar me bakdelen å travar me framdelen?? de går inte att rida lätt iallfall och de är inte tölt.. och han är fyrgångare så de kan inte vara pass..

hjälp hur ska jag träna bort de? ger ju minus på tävlingar såklart..

Sv: travaktig tölt och töltaktig trav??

Taktfelet beror på inaktiva bakben, de är inte tillräckligt aktiva och förmodligen är hästen inte tillräcklig samlad. MEN har takt felet pågått under lång tid, så har hästen inte tillräckligt med ork för samling så här är prio ett.

Den trav du beskriver låter som att hästen är mycket fyrtaktig, här kan cavaletti bommar hjälpa till samtidigt som hästen stärks.

han har jättelätt för att gå i form i alla gångarter, men han kanske bara luras genom att böja på nacken bara??

en fråga till, ska en häst gå på tygeln i tölt? (gå i form)

Med tanke på era taktproblem så skulle jag säga att han fuskar ja, genom att kröka nacken. Hästen ska ha en eftergiven nacke även i tölten, för det krävs styrka i bakben. Men det är nacken som ska vara eftergiven, inte någon krök på halsen, det är inte vad man söker.

Formen kommer ALLTID från bakbenen, när hästen är så aktiverad vinklar den sitt bäcken och förlägger mer tyngd mot bakbenen. Har hästen en tillräcklig styrka och dessutom tränad att kunna gör det så kommer den att sträcka ut sin överlinje, lyfta skuldror uppåt bakåt och sedan arbeta genom överlinjen.

Hej!

Jag har haft samma problem, då menar jag i synnerhet den trav du pratar om. Jag säger som Boj. CAVALETTI!
Helst löslongering över lite smått upphöjda travbommar! Det stärker hästens bok- och ryggmuskler och hästen får vinkla bakbenen ordentligt, dessutom tvingas hästen att verkligen se sig för var den kliver!

Mvh Karro

okej tack för tipsen :) Ser inte så lovande ut just nu då vi ska tävla på söndag hehe :P

Det kvittar ju, du får förmodligen någon slags domarkommentar. Ta med dem hem och gör något vid den kritik som ev ges, detta är också en erfarenhet att tävla som är ack så värdefull.

Lycka till

får ingen kritik då de är firmakeppning, de är bara att åka ut som gäller:) men är med för skojs skull bara

hästen jag har heter kongur och han är silverbrun, kanske inte så många som e de, ska även va med i färgparaden och visa upp han :) (han är lurvig och väldigt fluffig man haha) och lär va en av dom hästarna som ligger i täten haha, kommer att gå undan :)

red ut en längre runda idag och tränade att korta tölten och så och att få den renare.. när jag gjorde öppna samtidigt som jag töltade så kändes han helt ren, sen när jag hade han rak igen så började de kännas travaktikt..

hur kan de va så att han endast går rent när man gör öppna?

Därför att öppna är samlande och mjukgörande. Det underlättar helt enkelt för honom.
Precis som att sidvärtsrörelser är kanon för passtaktiga hästar.

Jag trodde du hade tränat unghästar och gångartstränat, är inte taktproblem en ganska stor bit av detsamma...?

hästen jag har heter kongur och han är silverbrun, kanske inte så många som e de, ska även va med i färgparaden och visa upp han :) (han är lurvig och väldigt fluffig man haha) och lär va en av dom hästarna som ligger i täten haha, kommer att gå undan :)

Kongur från Östergård?

Isåfall vet jag vem du är!!!

Därför att öppna är samlande och mjukgörande. Det underlättar helt enkelt för honom.
Precis som att sidvärtsrörelser är kanon för passtaktiga hästar.

Jag trodde du hade tränat unghästar och gångartstränat, är inte taktproblem en ganska stor bit av detsamma...?

jo men som sagt, de e inte riktigt samma på island som de är i sverige..och såpass unga hästar (4-5 åringar) är inte renheten de första man kollar på utan de är att få dom i trav och tölt som tränas.. vi gjorde öppna och slutna och så och longera med inspänningar och red dom i form. samt att de var mycket markarbete vi gjorde, och träna att vänja dom vid att sitta upp och sådant.

japp så heter han :) jasså ? :D hehe vem e du då ?

Just nu har jag minnesförlust men du har tävlat på Gandur km eller på Invigningen på samma banan men jag minns inte just nu vilken det var..Minnesförlust...

han har jättelätt för att gå i form i alla gångarter, men han kanske bara luras genom att böja på nacken bara??

Men det borde du väl känna om han gör?
Iaf märks det stor skillnad för mig om hästen går på i riktigt bra form,
då åker man ju en decimeter uppåt rent känslemässigt :)
Iaf så känner man ju att ryggen välvs och höjs,
iofs är det olika lätt att känna på olika hästar.

På mina är det olika lätt å känna kommer jag på,
och efter ett tag, när hästarna är så starka att de går i form nästan hela tiden så känner man inte så stor skillnad för då brukar de ju oftast jobba på bra hela tiden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en...
2
Svar
26
· Visningar
6 535
Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 728
Senast: Hedinn
·
Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 532
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar