Trava på asfalt

M

Maliin

Hur är det egentligen, kan man trava på asfalt? Hör olika versioner hela tiden... Och är det någon skillad när hästen har broddar?

Sv: Trava på asfalt

Jag har iaf hört att det ska vara bra att variera underlag och även rida på asfalt.. Men att man måste vänja hästen sakta!!!

Skritt på asfalt är bra. Brodd gör att glidmomentet upphör helt o senapparaturen kan ta stryk på sikt. Om asfalten är hal bör man ha låga brodd utan hårdmetallkärna.

Här i Sverige har jag bara hört att man inte ska trava på asfalt, men när jag red i engalnd, bodde där i ett år, så travade vi runt på asfalt hela tiden och det var inget mot det. Ena hästen hade fått en stick i hoven och var öm och hon som hade stallet sa att det bara var bra att han gick på hårt underlag.
Men här i sverige verkar det tabu! Det är den uppfattningen jag har. Men jag kan tänka mig att det sliter lite mer på leder och sånt, det gör det ju på våra kroppar om vi springer på asfalt, men i små eller lagom mängder kan det nog inte var avgörade för hästens hälsa!

Här i Sverige har jag bara hört att man inte ska trava på asfalt, men när jag red i engalnd, bodde där i ett år, så travade vi runt på asfalt hela tiden och det var inget mot det. Ena hästen hade fått en stick i hoven och var öm och hon som hade stallet sa att det bara var bra att han gick på hårt underlag.
Men här i sverige verkar det tabu! Det är den uppfattningen jag har. Men jag kan tänka mig att det sliter lite mer på leder och sånt, det gör det ju på våra kroppar om vi springer på asfalt, men i små eller lagom mängder kan det nog inte var avgörade för hästens hälsa!

hmm ja det är olika överallt när det gäller allt haha. Vad jag har hört så ska det stärka hästens leder och så men ja vette fan, jag skrittar på asfalt, känns bäst för mig och hästen :P
va kul att du vart i england hur var det? har funderingar på att dra dit :D

Jag travar en del på asvalt, men bara om den är torr. Min häst är barfot så hoven ger mer svikt då. Jag skulle nog inte gör det med en skodd häst några längre sträckor iaf, det är större risk för att dom halkar och de sliter mer eftersom skon inte gre nån svikt utan de blir mer hårt mot hårt.
Min häst älskar de, hon tycker att de är mycket bättre grepp där än tex på en grusväg.:)
Det är min uppfattning iaf.

... eller så är det för att asfalten är slät och inte ger ömmande hovar....

Jag travar inte så ofta på asfalt - det sitter i sen man var liten och fick höra att det var "förbjudet". Skrittar gör jag däremot och några travsteg ibland för variationens skull :p

Här i Sverige har jag bara hört att man inte ska trava på asfalt,

Tror att det är tabu hos hopp o dressyrhästar.
Däremot distans, fälttävlan o körhästar går en hel del asfalt.
Förmodligen är det så här pga att dessa hästar har asfalt i sina tävlingsbanor. Det har ju inte hopp o dressyr.
// Linda

kl

Jag blev rekommenderad utav min veterinär att trava på asfalt ibland med min häst, just för att stärka ledor, senor o andra ligament. Min häst har lite veka kotor, så hon gav mig detta rådet.

mvh sandra

Jag praktiserade hos Tomas Eriksson och vi travade ofta på asfalten både när vi körde och när vi red.
Det stärker benen på hästarna och jag har sett mer skador på vanliga ridhästar än vad han hade på sina.
Jag travar ibland på asfalt i just stärkande syfte men man får ju rida i ett lungt tempo med en samlad häst.

Asfalt har en naturlig svikt jämfört med t.ex frusna grusvägar och det gör att det är bättre att trava på asfalt vid sånna tillfällen än att trava på de stenhårda grusvägarna. Vi på ridskolan rider ganska mycket på asfalt och vad jag vet så trivs alla hästar bra med det, ingen av dem är skodda så det är också ett plus.

Jag tror däremot inte att det är så bra att rida på asfalt när man har skodda och broddade hästar, sliter nog ganska mycket på leder och sånt då ganska mycket av svikten i hovarna försvinner.

Inte så illa som många skriker över. Med broddar är det ingen höjdare, som någon tidigare nämde stoppas den naturliga rörelsen, blir stumt.

Men överlag är trav på asfalt stärkande för senorna, om hästen är van att gå på hårt underlag. Man tar inte ut en häst som bara går i ridhus och travar på asfalt det första man gör.

Förutsättning att hästen är i god balans. Brukar trava min märr mycket på asfalt under sommaren då hon har sån enorm energi och mår bra av att jogga, vi har tyvärr mycket asfaltvägar. Hon har fina ben och aldrig varit halt.

Jag gillar inte att trava på asfalt, främst för att det är såpass halt underlag. Finns ju sand- och grusvägar som kan vara lika hårda, men inte lika hala, och dessa brukar jag trava på. Däremot bör du inte ha brodd!

Hästen måste ju vänjas o som du skriver- ridas i balans o väl avvägt tempo.

Folk som ej rider på hårt underlag normalt, men när marken fryser till- rider likadant- idioter.
Just skodda körhästar brukar ha sulor för att inte få stämgaffeleffekt.

VI- har ju speciella löpskor för hårt underlag o vi väger bara en tiondel.:grin:

Hej! Travar min häst på asfalt i samråd med vet. Hon har aldrig varit skadad dock mest gått på mjuk underlag så hon behövdes stärkas lite.. så 3 månader inväning och nu travar jag 100-500 meter asfalt 3 gånger i veckan. Hon har super fina ben! Hon är oskodd så hon får lite stötdämpning där med. Bra för mig att kunna rida lite på asfalt dår det är dem vägarna som är upplysta om kvällarna :P

skritta på asfalt är jätte bra, det stärker upp hästens senor o sånt.
trava är inte alls bra, det slitter på hästens ben jätte mycket.. men det är bra att variera på vad man rider, om det är lite hårt ute i skogen så brukar jag inte trava så mkt pga att det slitter (när det går fort o det gör det för oss ute i skogen :p), mest galopperar då men skrittar fram längre (:

Har hört att man bara ska skritta på asfalt. Jag tycker själv verkligen inte om att jogga på asfalt för den är så stum. Tänkte om det är samma sak med hästar kanske :)

Det stärker benen och bygger upp stamina genom att gå på varierande underlag. Trava på asfalt är inget farligt så länge hästen är van vid att gå på hårdare underlag. Mjuka underlag sliter mer på lederna än hårda underlag.

Givetvis kan man inte ta en häst som är van vid mjukt underlag och tro att man kan trava långa sträckor på asfalt utan man måste vänja dom vid det.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt