Trava på asfalt

Sv: Trava på asfalt

Jag skrittar mest med mitt varmblod på asfalt. även trav och det är ingen skillnad där. Kan tillägga att hon är oskodd och jag hade inte travat på asfalt med en häst som vart skodd, oavsett broddar eller inte.

skulle du vilja utveckla detta lite?

Är din häst skodd eller ej, hur långt och hur ofta kunde du trava? I vilket tempo? Vore intressant att veta. Tack på förhand!

skritta på asfalt är jätte bra, det stärker upp hästens senor o sånt.
trava är inte alls bra, det slitter på hästens ben jätte mycket..

Ja, trav i slängmodell sliter. Men en häst i balans mår bara bra av att trava på asfalt.

När min häst blev halt och det konstaterades att han hade en kotsenskide inflammation, rekomenderade veterinären att jag skulle rida på hårda underlag.
Jag skulle gärna jogga hästen lite nätt i form på asfalt för det var bra för senor, ligament och leder.
Och ville jag ha en ohalt häst, fick jag under inga omständigheter alls rida på mjuka och/eller tunga underlag

jag bor i england och har hjalpt till och trana up hastar for jakt..och da bygger vi upp tiden pa hart underlag men till slut travar vi kanske en halvtimme eller sa pa asfalt...inte i slang trav men det anses vara bra for senor och leder, ofta rider vi en hast och har en med som hand hast ocksa..

För mjuka eller tunga underlag- går bra- om man gör lika som på hårt. Tar det easy, rider i balans o med måtta.

Om man vill träna lite hårdare får man söka upp ett underlag som i ngn form ger lite naturlig svikt.

Tror att det är tabu hos hopp o dressyrhästar.
Däremot distans, fälttävlan o körhästar går en hel del asfalt.
Förmodligen är det så här pga att dessa hästar har asfalt i sina tävlingsbanor. Det har ju inte hopp o dressyr.
// Linda

Absolut inte tabu hos hopp och dressyrhästar!!:) Många "kända" ryttare som lindar benen på hästarna och joggar på asfalt för att få tåliga och starka ben hos hästen. jag brukar jogga min dressyrhäst på asfalt. Det man ska tänka på är att man har hästen i balans och att den är lindad. Sen kyler jag alltid benen lite extra efter en sån ritt!!;)

Vi joggar våra hopphästar på asfalt 1-2 dagar i veckan för att stärka senor och ligament. Börja med att skritta på asfalt ett par dagar i veckan om din häst är ovan. Börja sedan trava kortare sträckor i ett tempo häst och ryttare kan hålla en bra balans i. Hästen bör helst gå i form, eller iaf söka sig neråt för att inte belasta kroppen fel. Öka långsamt sträckan och se till att hålla koll på hästens ben under invänjnings perioden. Lycka till!

Jag rider på asfalt varje gång jag rider, annars kommer jag inte längre än ett par meter :). Fast det man kan känna sig lite orolig för är ju om hästen skulle halka i traven :crazy: (om den har skor),så jag har aldrig travat på asfalt.

Jag rider på asfalt varje gång jag rider, annars kommer jag inte längre än ett par meter :). Fast det man kan känna sig lite orolig för är ju om hästen skulle halka i traven :crazy: (om den har skor),så jag har aldrig travat på asfalt.

Våra har vanliga skor och jag har aldrig varit med om att hästarna har halkat på asfalten. Men det är ju förutsatt att man bara rider på plant underlag, inga backar eller sneda/lutande vägar. Och så inga broddar i helst, blir lite ojämn belastning då.

Jag tror på att det är stärkande sålänge hästen går i en balanserad trav och bär sig rätt, annars sliter det. Men som sagt man kan inte bara ge sig ut och trava på asfalt hur långt som helst utan börja med kortare bitar i början :D Dock skulle jag inte trava på asfalt med broddar.

Jag både skrittar och travar på asfalt, dock VÄLDIGT samlat i traven. Jag har hört att det ska vara bra och jag har aldrig haft några problem med ben, leder osv.

Absolut inte tabu hos hopp och dressyrhästar!!:) Många "kända" ryttare som lindar benen på hästarna och joggar på asfalt för att få tåliga och starka ben hos hästen. jag brukar jogga min dressyrhäst på asfalt. Det man ska tänka på är att man har hästen i balans och att den är lindad. Sen kyler jag alltid benen lite extra efter en sån ritt!!;)

Varför linda benen? Låter lite märkligt att man rider asfalt för att stärka benen o så lindar man dem.
// Linda

Tänkte det samma.. för lindorna försvagar ju benen? Det blir ju +-0 liksom.

Varför linda benen? Låter lite märkligt att man rider asfalt för att stärka benen o så lindar man dem.
// Linda

För folk har fått för sig att lindor stärker, fast de stjälper mest. Jag tycker folk lindar sina hästar i tid och otid. Vi lindar aldrig våra hästar och inga gallor eller skador i sikte under alla år medan andra har problem med "gegiga" och galliga ben och de lindar, lindar och lindar....

Jag rider en hel del på asfalt i både tölt och trav. För att få ett flyt och sammanhang i ridningen funkar det inte att ständigt bryta av till skritt så fort det blir hårt underlag... På vintern har jag 4 brodd/hov och det funkar också.

Jag har precis satt igång min häst efter ett lång uppehåll. Jag tar en rask promenad med honom på asfalt på 20-30 min någon dag i veckan dom dagar jag inte rider. Just för att stärka benen..

Folk som ej rider på hårt underlag normalt, men när marken fryser till- rider likadant- idioter.

Just därför försöker jag lägga in mer asfalt när det är mjukt i marken.

Jag rider alltid ute och alltid på grusvägar. De är ofta rätt hårda, på vintern frusna och på sommaren torra. Man får anpassa ridningen till underlaget, trava i kanterna och galoppera i backar/på gräsmitten om det finns. Men personligen så föredrar jag det fasta underlaget som finns ute, sepc för min häst som är lite väl vinklad bak o vek i kotorna.

Jag kan lugnt säga att jag tänker bra mkt mer "tänk på underlaget - ridningen" när jag sitter o rider på en ridbana.

Nu när pålle är 5 har jag börjat lägga in trav på asfalt, travar då en sträcka på ca 500 m i bra balans med lite skänkelvikningar som avslutning på ett pass. När vi kör får han oxå trava denna sträckan på hemvägen om han inte gått så långt/hårt. Planen är att lägga in asfaltsträningen mer och mer. När han springer bredvid cykeln får han oftare trava asfalt.

(men så är jag fälttävlansryttare oxå ;))

jag travar gärna kortare stunden regelbundet på asfalt, dock endast med van häst, arbetar upp dem succesivt. Min uppfattning är starkare leder och ben. I måttlig mängd ser jag bara positivt att de finns en möjlighet att variera underlaget så pass som de finns.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
449
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt