trava på asfalt

Sv: trava på asfalt

Nej, men det är bara för att det inte finns någon asfalt där jag har min häst.

Men vad jag har hört ska det inte vara någon fara när det gäller kortare sträckor och om asfalten är jämn.

:)

Jag gör det ibland på sommaren, bara för att man måste rida ganska långt på asfaltsväg innan man kommer till nån grus- eller skogsväg :angel: Dock bara lugn trav och så tränar vi lite skolor^^

Jag gör det inte. Men vad jag har hört så är det ok att typ jogga kortare sträckor på asfalt. Men tycker själv inte det känns bra, och har inget behov av det heller då vi inte har så mkt asfalt runt oss.

bara om vi blir jagade av någon vägmaskin eller något annat motordrivet som tar upp vägen o inte har tålamod att sakta in, då försöker jag ta mig till närmsta avtagsväg så fort som möjligt. Händer väldigt sällan dock.

Däremot ät det ganska många runt oss som slängtravar och tom ibland galopperar på sommarn på det stenhårda grusvägarna:crazy: Kan ju knappast vara så bra för hästens ben heller...

Har gjort det typ 3 m! Men det sliter jätte mycket på hästens ben!

Inte om man rider i lugn takt och hästen jobbar rätt, då lägger den ju mer vikt på framdelen än bakdelen och är i balans. :)

Däremot sliter det jättemycket på hästens skor.

Faktum är att om man rider 'rätt' så är det stärkande för hästens senor att trava på asfalt.
Så det är inte enbart 'dåligt'.

jag gjorde det förr men den nuvarande medryttarhästen har haft mycket problem med benen (senskada, kotledsinflammationer mm) så det vågar jag inte. Tror nog att hästens ben normalt sett mår bra av att tränas på olika underlag så länge man tar det försiktigt förståss, slängtrav är knappast bra på något underlag.

kl.

Jag har tänkt på en sak. Polishästar måste ju både trava, galoppera och skritta på asfalt/betong/kullersten när de är ute och "jobbar", eller? :crazy: Har de specialdesignade skor eller hur funkar det? :angel:

När jag och min pålla skulle förbättra pållans takt i traven så travade jag på asfalt. Jag hade lite svårt att få till det men på asfalten kunde jag höra takten och det har hjälpt oss jättemkt.

Har hört av en ridlärare som jag hade förut att när hästen går på asfalt går det som "stötar" upp i benen på dom. Vet inte hur det är men kan tänka mig att det inte är något vidare bra, men vid kortare sträckor kan det väl inte va någon fara? :confused:

Jag travar på asfalt både uppsuttet och med vagnen efter, men det är inget bus då som gäller, utan lugnt o sansat med jobb. Sen travar man ju inte jätte länge heller.
Galopp på asfalt är dock inget jag vill syssla med då dom halkar så lätt.

Att rida på asfalt i rätt "dos" stärker hästens senor, jag kan tänka mej att det nästan är värre att rida i för mjuk sand för mycket tex. Sen är faktist asfalt sviktande, inte mycket men lite. Så en torr packad grusväg på sommaren är i stort sett mindre sviktande än asfalt.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 966
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama