Trava på asfalt med oskodd shettis??

B

Bacillen

Vad anser ni om att trava på asfalt med en oskodd shettis?
förkastigt?
helt OK?
Hur mycket/lite?

Sv: Trava på asfalt med oskodd shettis??

Vi vet ju inte hur ont ponnyn har av det. Filma och ladda upp här så kan vi svara på det. Men jag vet att mustangerna i klippiga bergen klarar det bra. Det gör även våra hästar.

Vi vet ju inte hur ont ponnyn har av det. Filma och ladda upp här så kan vi svara på det. Men jag vet att mustangerna i klippiga bergen klarar det bra. Det gör även våra hästar.

Vem fan har varit å asfalterat i klippigabergen??:rofl:

Personligen tycker jag att man ska variera underlaget man tränar på.
Asfalt, grusväg, gräs, ridbana.. osv..
Alla underlag har stärkande effekt men på olika sätt.

En grusväg är oftast lika hård eller hårdare än asfalt sommartid :idea:

/M

Min hovslagare har sagt till mig att asfalt är det sämsta underlaget för en häst med järnskor, spciellt i trav. Järnskorna skapar vibrationer i bena.
Och så säger dom att grusvägar är det sämsta för en oskodd häst eftersom att det är så stenigt, oftast.
Och som dom andra säger, grusvägarna är nästan lika hårda på på sommaren som asfalt.

Och självklart ska man variera underlaget! Att bara trava på asfalt dag ut och dag in, år ut och år in, är ju inte bra för någon. Men å jogga på litegrann är nog inga problem. Du märker ju om totton får ont :idea:

Men är det mycke asfalt där man bor kan man alltid lägga en gummisula mellan skon och hoven, så får du stötdämpning där.

En gummisko är inte så bra, för den "glider" inte mot asfalten när hästen sätter ner hoven. Det blir stumt.
Fast man hör ju olika om gummiskor.. dom nyare modellerna ska tydligen vara bättre på så sätt att den inte stoppar upp när hästen sätter ner sin hov.
Hästen behåller det naturliga " glidet" på några millimeter.

:)

min shettis klara det, men det har inte med rasen å göra, det är hovar och ben som avgör det :)

Det beror ju som sagt på hästen. Ska du rida eller köra eller bara springa bredvid då?

Vi9 hade en häst en gång som en tjej var dum nog att galloppera med på asfalten... Efter det blev hon halt på båda fram och fick stora svullnader. hon blev aldrig bra och var tvungen att avlivas...:cry:

Jag travar alltid och gärna på asfalt, helst utan skor men det är inte alla hästar jag rider/kör som får gå utan.

Fälttävlansryttarna har det på träningsschemat att trava på asfalt. Det stärker benen jättebra och är en försäkring för framtiden.
Jag undviker mjukt underlag så gott det går, har sett hur skadligt det är med för mjuka vägar, och ridbanor.
När man kör har ju inte heller hästen någon vikt, vilket säkert är ännu bättre.

Asfalt är fjädrande så länge det är plusgrader ute. Och torra somrar är asfalt klart bättre än hårda grusvägar. Har shettisen fina hovar och ben så är det inga problem att lägga in asfalttrav i träningen.
Mina pluttisar tränas mest på asfalt men det är åsnor och de ska gå mycket på hårt underlag för hovarnas skull.

Hästen körs av mig och rids av min dotter.
Det är främst när jag kör jag vill trava på asfalt för att ta oss nånstans, dåligt med bra vägar just här...
Att sko hästen är inget alternativ
Hennes hovar är nog ganska bra, har inte haft henne tillräckligt länge för att veta än...märkte idag att en liten bit av sidan på hovväggen fläkts upp, men det hände när dottern skrittade på grusväg.
Jag får förstås ha en dialog med vår hovis samt ha koll på hur hovarna ser ut samt hur hästen rör sig.
Tack för era svar!

Rasen spelar ingen roll. Trava på du om den inte ömmar.//bonny

Sa lange tassarna och bennen klarar det sa ar det ju inga problem.

Har hastar jag kan rida laaanga ritter pa barfota och andra hastar som jag inte skulle dromma om att ta av skorna pa och om de tappat skon sa star de inomhus i en halvmeter span tills hovslagaren kommer ;)

som sakt det beror pa hasten,, men med en shettis och braiga tassar ska det ju inte vara nagra problem, det ar ju bara att fraga hovslagaren nar han kommer, han kan ge dig battre svar om din hast an nagon annan hara pa forumet

Det jag skulle vilja inflika är att börja försiktigt, så skelett o senor byggs upp gradvis. Trava bara nån/några minuter första veckan, för att sen sakta öka på det vecka för vecka! Håll koll så hovarna inte slits för mkt oxå!

Jag har själv en shettis som jag kör 4-5 dagar iveckan och jag kör på mycket asfalt men givetvis på grus och lite gräs med men jag tycker för hans del att det funkar bäst på asfalt å gräs för på grusvägarna e där ibland stenar som inte e så sköna för hans hovar.

det sliter på hästens fötter
massor!:eek:
men ibland om man måste kan man väl
trava på asfalt???

eller?:confused:

det sliter på hästens fötter
massor!:eek:
men ibland om man måste kan man väl
trava på asfalt???

eller?:confused:

Visst sliter det men man får givetvis hålla koll på så hovarna inte blir för mycket nerslitna och att hålla ordning på ev. ojämnheter...

jag låter mina shettisar trava på asfalt... men vår körrunda har väldigt varierat underlat... från asfalt o grus till skogs o åkervägar med gräs..

ja, så länge det inte bara är på asfalt så är det väl ook
men man får passa sig så inte det sliter för mycket!
eller hur????:confused:

Jag brukar trava med min shettis lite granna på asfalt.Han har dock skor på framfötterna.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Mirtai
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 849
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar