Trava, galoppera, trava och Inridning?

M

Moonshine

Jah har två frågor som jag vill ha svar på!

Fråga 1. VI säger att vi har en unghäst som är under inridning.
Vi rider unghästen på en volt. Vi travar ett varv först, sen galoppera ett varv och sen trava ett varv osv... Är detta bra? Hur påverkar detta hästen?

Fråga 2. Jag vill gärna ha övningar för att få hästen följsam, mjuk och lyhörd!

Sv: Trava, galoppera, trava och Inridning?

Unghästar under inridning ska man rida på rakt spår eftersom de tappar lätt balansen på volten. Självklart kan man rida på volt men inte bara volter. Rakriktning är lika viktigt som allt annat.

Okej... Jag menar att det är bara en övning. :) Ngn mer?

Ut i skogen på stigar, det är jättebra för unghästen att hitta sin balans över stock och sten.

Rida ut är det bästa.
På banan rider jag korta pass, där jag t.ex. travar ett fåtal ridvägar och lägger in halter och skrittövergångar på bestämda ställen. Det får inte bli för mycket olika vägar och övergångar, inte som man skulle ride på en äldre och mer erfaren häst. Vi har väldigt liten ridbana, så brukar bara galoppera 3-åringar på spåret. Ibland lägger jag bommar/något upphöjda bommar, en vid B och en vid E, och galopperar över dem.

När jag pratar om inridning så pratar jag om att hästen skall kunna alla grundhjälper. Så till att börja med skulle jag träna på grundhjälperna.

Den övningen du pratar om skulle jag istället byta ut med att rida ut med någon annan på en äldre utbildad häst och rida övergångar med ute. Prata med både ryttaren och med hästen och "förvarna" hästen med rösten hela tiden om vad du tänker göra och gör sedan hjälpen för det. Det kanske tar 50 m innan hästen fattar galopp men vänta bara ut den så trillar poletten ner tillslut.

En så ung häst får bäst balans och stadga i kroppen genom att ridas ut och över stock och sten.

När jag rider på banan med min unghäst som är under inridning så har jag fokus på framåtbjudning. Jag skulle inte rekomendera att hålla på med massa övergångar på en så ung häst, risken är då stor att man tappar bjudnigen. Håller mig även till att rida ute på spåret och nån enstaka stor volt. Men som dom andra påtalar är det bästa att rida ut! :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama