trava bommar

Billy

Trådstartare
Jag har en äldre häst, 19 år, som gått i avel i 10 år och nu ska bli ridhäst igen är det tänkt. Hon är i grunden välutbildad och tävlad i dressyr LA och hoppning LB innan hon blev avelssto. Så hon kan det mesta men har naturligtvis inte styrkan och balansen efter så lång tid utan träning.

Kan man trava bommar varje gång man rider för att stärka henne? Jag tänker inte långa serier utan snarare lägga två bommar t ex i ett hörn och två på diagonalen så att det emellanåt blir att lyfta mer på benen. Eller bara ha en längre serie?

Hur tänker ni?

Variation. Kanske inte bommar precis varenda gång, det känns inte som att det ger så vansinnigt mycket att bara ha en bom.

Jag hade nog börjat med en vanlig rak serie på 3-4 bommar med normala avstånd. Och varit väldigt noga med att faktiskt rida över bommarna, inte bara åka över. Om det ska ge något måste ju hästen verkligen lyfta på benen.

När det känns tryggt och bra hade jag börjat lägga bommarna i andra "mönster", sicksack, på tvären, olika avstånd.. Då måste både häst och ryttare tänka! Så får hjärnan lite motion också ;)
Sedan tillbaka till rak serie med upphöjda bommar.

Jag tycker du ska ta det väldigt försiktigt när du sätter igång en såpass gammal häst. Bomövningar varje dag tycker jag låter för mycket till en början. Kanske två dagar i veckan, klättra någon dag och 2 lättare dressyrpass per vecka. Korta pass i början och sedan gradvis utöka tiden.

Men är hon hobbyriden någonting under avelsarbetet?
Annars bör man ta det ännu mer försiktigt. Att sätta igång en häst är inget "quick fix" , ännu mindre på en äldre häst som inte gjort något eller väldigt lite.
Håller med @sthu, variation och måttlighet men gör enklare bomövningar kanske två ggr vecka? Alternera med annat som klättring, uteritt mm.

Börja med att skritta, skritta och skritta lite till. Längre skrittpass på varierande underlag där hästen skrittar i ett bra tempo "genom hela kroppen" är otroligt underskattat men bygger upp en väldigt bra grund.

Jag tycker du ska ta det väldigt försiktigt när du sätter igång en såpass gammal häst. Bomövningar varje dag tycker jag låter för mycket till en början. Kanske två dagar i veckan, klättra någon dag och 2 lättare dressyrpass per vecka. Korta pass i början och sedan gradvis utöka tiden.
Jag uttryckte mig nog lite luddigt och gav inte all fakta. Jag menar när jag rider på bana vilket sker ca 2 ggr/v. Hon är också något igång nu ridit, tömkört och löshoppat sedan julas.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat