Trava barbacka

T

Tjalfe

Har ju ingen sadel till min ponny men har upptäckt att det funkar skitbra att rida barbacka på honom.:laugh: Han är mycket mer avslappnad nu och mycket positivare och mer framåt än vanligt(t.o.m på bana).
Dessutom får jag ju möjlighet att träna upp både min kassa sitts och balans.
Red med en kompis igår och vi började prata om en grej.
Än så länge skrittar och travar jag bara för har inte alls balans för att galopera barbacka(och hästen har inte muskler till det heller).
Men i traven har jag ganska svårt att sitta ner, studdsar runt en hel del. Jag tycker det blir mycket bättre när jag "kramar om" med låren. Så att min vikt hamnar mer på insidan av låren än på rumpan. Och det går ju bra då enda tills mina benmuskler ger upp och blir trötta.:D
När jag prata om det här med kompisen sa hon att jag inte skulle "krama om" utan det är mycket lättare att sitta ner i traven om man slappnar av och blir "lång i benen".
Men då sitter jag ju alltså på rumpan typ och då tycker jag det studdsar ännu mer.
Hur är det man "ska" sitta?:confused::o

Sv: Trava barbacka

Jag tror att det beror mycket på hur hästen är byggd vilket sätt som är bäst.
Man ska ju alltid sträva efter att rida barbacka i korrekt sits (linjen du vet) många har ju problem med att sitta rakt och hamnar i stolsits när de rider barbacka.
Jag sitter (på min häst´s väldigt runda rygg) avslappnat med benen och försöker komma ner så mycket det går, precis som i en sadel, så fort jag spänner låren kommer jag upp för mycket.
För min del är det bättre att hålla om mer med underskänkeln än med låren, men som sagt jag tror att det beror mycket på hur hästen är byggd.

Om det fungerar att spänna låren för dej så är det kanske "bara" musklerna som behöver tränas;)

Har funderat på en annan grej... Jag har ju bara skogsmullat i en himla massa år. Red bara några halva lektioner för tränare för några år sen med min fjording.
Men är sugen på att åka och rida för tränare snart, vill ha träningstips för behöver komma igång lite.
Men kan man åka och rida för tränare barbacka?:o Än så länge är det ju bara skritt och trav som gäller. Och jag kommer nog vilja börja med att ta halva lektioner även nu(30 min) då både jag och ponnyn är otränade och eftersom han tröttnar ganska fort på att "harva" i ridhus så vill jag sluta innan han blir allt för seg och uttråkad.
Vill bara lära mig att arbeta hästen i rätt form osv(då jag inte lyckas ritkigt med det på egen hand), då kanske det inte spelar så stor roll om vi kommer dit barbacka till att börja med? Kommer ju köpa sadel så småningom... men än så länge trivs vi ju så bra barbacka och min plånbok behöver växa till sig lite först.

Bör ju inte finnas nån tränare som vägrar bara för att det är barbacka du rider? hoppas jag? Ring o kolla med de tränare du tänker på!

De flesta hästar är ju svårare att sitta på i trav än i galopp. Inte alla såklart, men oftast är ju inte galoppen den skumpigaste gångarten.

Angående lektioner så bör det inte vara några som helst problem, om du vill kan du ju berätta för tränaren redan innan att ni rider barbacka, men jag har svårt att tänka mig att det är några problem, det är väldigt många som rider barbacka just för balansens skull, och har ni ingen sadel som passar är det bättre att rida utan än att slänga på en illa sittande sadel bara för sakens skull.
Och det är absolut inga problem att ni inte har börjat galoppera än, tvärtom så tycker jag att det är bra att ni tar lektioner så att du kan få hjälp att få hästen fysiskt redo för galopp. När jag började ta lektioner så fick vi inte galoppera förrän lektion 3 för tränaren ville se på vilken nivå vi var och hur hästen var. Man måste ju klara av skritt på ett bra sätt först innan man drar iväg i galopp. Eller måste och måste men det är väl att föredra iaf.:D

Barbacka är jättebra för sitsen o balansen :) dessutom kan man förfina hjälperna och styra hästen med minimala vikthjälper eftersom varje liten rörelse känns. På gott och ont.
Om jag var som du skulle jag skaffa/göra en barbackapad, det ger precis det där lilla extra stödet som gör ridningen enklare! Och då menar jag den modellen utan stigbyglar, som är mest som en vojlock med mjuka stöd fram och bak.

Att sitta ner utan att skumpa är ju en konst :D och precis som din kompis säger gäller det att slappna av och bli 'lång' i benen.
Tänk på hur din höft rör sig, och att det är den som ska ta upp största delen av hästens rörelse...hästryggen rör sig ju en sida i taget i trav, låt höfter och sittben följa med i den rörelsen. Det är när man försöker hålla emot och hålla rumpan stilla som man skumpar!

Jag försökte faktiskt fundera på hur jag satt idag när jag red (wiiieeehoo :D pållens vila är slut :bump:) barbacka och travade en snutt. Jag sitter lite i avlastningssits vilket jag alltid gör när jag sitter ned (unghäst). Alltså spände jag låren lite lagom så jag kunde följa med mjukt utan att känna av mina sittben. Säkert inte så man ska göra eg :o

Men pålle trivdes iaf, han sökte sig till handen som på bett efter lite konfunderade huvudviftningar (man såg nästan frågetecknet i pannan när jag tog lätt kontakt i tygeln ;)). Jag har hittills bara ridit på slaka tyglar när jag ridit bettlöst och fokuserat på att han ska ta det lugnt och inte öka tempot bara för att tyglarna hänger.

Å andra sidan så har han aldrig stört sig på om man "spänner sig" lite för att lämna ryggen fri (jag har rätt svårt att hitta mellanläget att vara avslappnad men ändå inte sitta mer än fjäderlätt i sadeln). Han har däremot väldigt ont av om man sitter för mycket på ryggen (lite för stor gång för sin kropp ännu). Så jag kan mycket väl suttit för spänt/fel även om det ger positiva reaktioner i ridningen.

hästryggen rör sig ju en sida i taget i trav, låt höfter och sittben följa med i den rörelsen.

Jag har sovit för lite och skyller på det när jag frågar hur du menar med detta? Försöker få ihop det i mitt huvud men det går bara inte. Jag säger inte att du har fel, bara att jag inte förstår.
Någon som vill förklara?

Haha, det var nog lite flummigt beskrivet :)
Svårt att beskriva hur jag menar, men ett försök!

När hästen travar, och alltså flyttar benparen diagonalt, följer ryggen med i rörelsen framåt. Hästryggen rör sig ju inte i sig själv upp-ner, utan som sagt framåt-bakåt...denna rörelse känns inte så mycket när man rider med sadel, men barbacka blir den tydligare.
Då gäller det att slappna av i höft och rumpa och låta ett sittben i taget följa med i rörelsen framåt, men fortfarande vara rak i överkroppen - hela rörelsen tas upp i din höftled, och är så pass liten att den inte syns om man står och tittar på ekipaget.
Som om du hade ett löpband under varje skinka, som rör sig åt motsatta håll och byter riktning efter någon cm, fram o tillbaka.

Försöker man 'sitta still' och spjärna emot den här rörelsen, börjar man ovillkorligen studsa och halka.

Förstår du hur jag menar?

Jag förstår.:D

Jag har alltid trott att det ska vara lättare att sitta ner i trav på en stor häst med stort steg än som i mitt fall på en ponny med kort steg(iofs har han ganska långt steg för sin storlek men). Jag har aldrig ridit storhäst så jag vet inte. Men enligt en kompis är det mycket svårare att sitta ner på en häst med långt steg än en med kort steg?

Ah, men nu förstår jag. Har ridit en hel del barbacka, men inte så mycket på sista tiden. Blir väl mer nu till vintern. Var tvungen att tänka efter hur det känns, har aldrig riktigt reflekterat över hur man sitter när man rider barbacka. Efter ett tag kommer det ju så naturligt att man inte tänker på det.
Men nu när jag tänker mig in i det så har du rätt! Bra förklaring, eftersom jag förstod vilket inte är det lättaste alltid.

Bra att förklaringen funkade :)
Ja, det blir ju naturligt...det är därför det är så svårt att beskriva, man tänker ju inte ens på hur man gör. Problem blir det när man tänker att "Nu ska jag verkligen försöka sitta stilla" och så spänner man rumpan och låser höften...och börjar genast studsa.

Tjalfe, din kompis har rätt, ju större steg desto svårare att sitta. Fast det kan ju vara stor skillnad på en o samma häst också.
Jag märker det tydligt nu på min häst, som i takt med att hon får mer muskler o styrka orkar gå i bättre o bättre form. När vi tex travar fram i vanligt joggingtempo är det hur lätt som helst att sitta ner...men när hon höjer ryggen och börjar jobba i form, med aktiva bakben - då jäklar får man jobba för att sitta ner :p

Jag förstår.:D

Jag har alltid trott att det ska vara lättare att sitta ner i trav på en stor häst med stort steg än som i mitt fall på en ponny med kort steg(iofs har han ganska långt steg för sin storlek men). Jag har aldrig ridit storhäst så jag vet inte. Men enligt en kompis är det mycket svårare att sitta ner på en häst med långt steg än en med kort steg?

Så tänkte alltid jag med innan!

Men eg har det inte med steglängden att göra utan hur mycket kraft hästen har i steget typ. Dvs hur mycket den svingar sin rygg och tar i i varje steg. En ponny har ju oftast inte alls samma schvung som en stor häst, varken naturligt eller "ditridet", iaf inte om man jämför en tassig B-ponny med en välriden dressyrhäst. Det är nog eg mer det som skiljer och göra att man säger att ponny är lättare att sitta på.

Och som Kosmostanten skiljer det jättemycket bara på samma häst beroende på hur den arbetar.

Du skulle komma ut och sitta på min kompis unghäst - jag orkar knappt rida lätt på den. Brukar bli mest skritt o galopp när jag sitter på den. Den har sådant jäkla tryck i sin gång, ungefär som om en vanligt häst balanstravar går den "naturligt". Antingen få man rida lussakta eller jaga på den som attan, för den har lätt att fastna i lite undertempo och då är traven helt hemsk. Det är sjösjukevarning även för mig som inte alls har ont av sådana hästar eg. Galoppern är typ likadan men eftersom det är 3-takt är det mycket lättare att rida den. Detta är med sadel dock, barbacka hade jag nog flugit av i första steget, sådan skjuts får man i rumpan när den tar ett kliv.

Jag tänkte bara berätta hur jag sitter ner i traven, speciellt barbacka och som är extra effektivt på skumpiga hästar enligt mig. En skumpig häst för mig är en häst som har en trav som är lite uppåt och inte så mkt framåt.
Det du gör är att när du sitter ner känner du att ryggen är delad i två, ryggraden är mitten. Om du kommer fram i travoch känner efter så kommer du märka att den ena sidan är lite nere, medans den andra är uppe i olika sekvenser i traven. Förstår du vad jag menar? (väääldigt svårt att förklara utan att visa:P) när då ena sidan är nere, så ska du liksom "trycka" ner den sidans sittbenn När hästen tar nästa steg, blir det andra sidan som går lite ner, då trycker du ner andra sidans sittben.
Denna teori är på någon sätt motsatts till Kosmostantens förklaring, men som sagt, om din häst har ett steg som är mer upp än fram, är detta ett perfekt sätt att hänga med i steget. Du kan även påverka tempo genom att ibland trycka snabbare, och ibland långsammare. Såklart ska du inte trycka, jag kom inte på ngt annat sätt att uttrycka det på! :D men jag hoppas att du förstod det från början. Förlåt för den röriga förklaringen! :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama