Sv: Trav

Jag utgår ifrån att det är en nyfiken, jämförele fråga. Pja, i vilket fall som helst får den mig att börja fundera, hur jag JAG egentligen..?

Jag ökar energin i skritt för att få en j'ämn övergång, antingen med överskänkel eller med små smackningar och ibland säte, beror lite på vilken häst. Olika hästar fungerar olika bra på olika små kommandon har jag märkt. Ju mindre hjälper man rider med desto mer har jag fått laboreraq lite när jag sätter mig på en ny häst.
På min lägger jag till mer säte, sluter om överskänkeln en aning, inte klämma, bara påminna mig själv om att den är där och smackar lite, ger en mjukare övergång än om jag lägger på underskänkel. På unghästen jag rider är underskänkel samma sak som att be henne sprattla fram på bogarna, på henne får man låtsas att man är avkapad i knähöjd, enbart små smackningar med bibehållen kontakt i bettet, då får man bra övergångar. Säte på henne trycker undan mer än gör nytta.

Tack, du frick mig att börja fundera över hur jag gör!

Från marken gör jag nog något slags mellanting, "springsteg" så gott jag kan och säger "traaaa-va'!". Här är jag nog autodidakt... dvs självlärd med lite influenser från ridskoletiden.

Uppsuttet, följer jag med i hästens rörelse i skritt tänker man ju 1-2-3-4, 1-2-3-4... tills man känner att takt och tempo sitter där. Man liksom driver i gångartens takt. Sen är jag vill trava, använder jag mage-bäcken-säte (sittben) igen, följer med i hästens rörelse och driver fram 1-2, 1-2, 1-2... tills hästen travar. Då understödjer jag takten, tills jag känner att hästen och jag följer varandra "automagiskt"... :love:

Det ÄR svårt att förklara. Men det funkar för mig och är inlärt från min fantastiska AR-instruktör.

Från marken smackar jag två gånger eller en om han är på hugget.

Upsuttet sätter jag mig i en travtakt.

Nu blev jag lite nyfiken:D Har du lust att förklara lite mer om vad travtakt innebär (inte så duktig än^^) Vad är det liksom som du ändrar i sätet eller vad man ska säga:p

Nu blev jag lite nyfiken:D Har du lust att förklara lite mer om vad travtakt innebär (inte så duktig än^^) Vad är det liksom som du ändrar i sätet eller vad man ska säga:p
det går inte riktigt att förklara... två takt med bäckenet typ... är nog det närmaste förklaring man kommer.
det låter hemskt lätt när man bara säöger det sådär... svårt som satan är det.

Som jag förklarade:

• Skritten är en fyrtaktig gångart. Du kan räkna 1-2-3-4, 1-2-3-4...
  • Traven är en tvåtaktig gångart. Du kan räkna 1-2, 1-2...
  • Galoppen är en tretaktig gångart. Du kan räkna 1-2-3, 1-2-3...

Mina sittben sätter takten för att få fram hästen i skritt och trav. Vill jag skritta, så "går jag med sittbenen", 1-2-3-4 och vill jag trava, så "joggar jag med sittbenen" 1-2.

Hmm, jag måste försöka förstå. När jag skrittar, så följer jag med med sittbenen, men då räknar jag 1-2, 1-2, alltså endast bakbenen. Och då blir det inte så mycket skillnad mellan trav o skritt, om man bara tänker bakben. Går det att förstå min förvirring?
I skritten; räknar du då så här;
1 (vä bak) 2 (vä fram) 3 (hö bak) 4 (hö fram)?
Faen vad svårt att tänka så här vid tangentbordet.
Hjälp!

Sorry, men jag kan inte hjälpa dig. Jag är inte så petig som många här tydligen är. Utan jag sätter mig tillrätta, andas och räknar sen någonstans mitt i bara 1-2-3-4, så jag känner rytmen. När jag känner rytmen "flödar jag bara med".

Det är därför jagär så kass som ryttare, som jag ser ut på bilder och filmer. :p

Det är bara tur, att jag har en tålig häst. :love:

Tank pa rytm och att hastens gangarter ar musik, skritt ar fyrtaktig, trav ar tva taktig galopp ar tretaktig.

maste erkanna att jag inte kakn skriva ned den exakta benforflyttningen :o

Hur jag startar min trav, okar impusionen (framat andan) i hasten och nar jag har tillrakligt med impulsion for att starta traven sa ger jag tillbaka halvhalten sa jag inte okar skritten fore traven utan att det ska vara skritt sen trav.

Ja, men bakbenens takt behöver väl inte förändras för att man går från skritt till trav? Min tränare vill at jag sätter takten på det viset som flera skriver här, men då jag tänker på hur det går till så vet jag ännu mindre.

eftersom mekaniken i gangarten andras sa ar det omojligt att respektera takten (the beat) eftersom den maste forandras.

skritt ar en gangart som ar lateral och liksidig samt ar "baskulent" hasten flyttar huvudet upp och ned.

Trav ar diagonalt och "non baskulent"

Vad du kan (ska) behalla ar kadensen, den ska inte forandras.

KL
Om hästen är med på noterna gör jag som tidigare talare, byter takt.
Mer detaljerat så ska vi se..
-Följer först i den fyrtaktiga skritten, behövs mer energi för att få bra lyft i traven sedan skapar jag den med hållning, eller skänkelimpuls.

Sedan byter jag takt genom att strama åt i magen så jag slutar förlja i 1-2-3-4 och hästen fattar trav. Sedan blir det ju automatiskt 1-2 1-2

Om den inte svarar på åtstramningen, så brukar jag plocka upp inner bak med en smack på rätt ställe, då hoven är i backen, för att få en taktändring, eller plocka upp med innerskänkel i samma sekvens. Eller bara öka energin i mina rörelser. Går med i den hållning och form och takt jag önskar av hästen, fast med myrsteg.
Tex önskas trav med mer bärighet vinklar jag mitt eget bäcken och sätter mig lite, och går lite långsammare men med mer "kadens".

Från marken smackar jag en gång då hoven är i marken. Smackar jag en gång då den är i luften får jag öppnatänk eller mer samling i skritt/trav.
Dubbelsmack då inner fram tar i backen och höjd linhand och rest kroppshållning betyder galopp.

Från trav till galopp sedan blir det taktbyte mer genom att sitta till mer på inner sittben. Som att slå an den där tretakten. Likssom tippa till inner bäckenhalva och "lyfta i överlivet" Bröstet mot skyn...

De travar o galopperar givetvis på enklare signaler oxå, men då blir kvaliten på fattningen sämre. Timing är det viktigaste tycker jag!

KL
Om hästen är med på noterna gör jag som tidigare talare, byter takt.
Mer detaljerat så ska vi se..
-Följer först i den fyrtaktiga skritten, behövs mer energi för att få bra lyft i traven sedan skapar jag den med hållning, eller skänkelimpuls.

Sedan byter jag takt genom att strama åt i magen så jag slutar förlja i 1-2-3-4 och hästen fattar trav. Sedan blir det ju automatiskt 1-2 1-2

QUOTE]

Bra svar! Bara det att jag är en trög mattenolla! Om du räknar i skritten 1,2,3,4, räknar du då frambenen också? Eller; vilket ben motsvarar vilken siffra?
Förlåt min oförmåga:eek:, men jag vill gärna få till det här...

Så här gjorde jag igår; från mellan-ökad skritt i fri form med jämn lätt kontakt med munnen, minskar sätets och handens rörelser några steg, trycker sedan snabbt och lätt till med båda skänklarna och lättar något i handen.

Från marken: alltifrån att bara tänka trav till att slå till hästen med långpisk.
Flytta fokus från marken till hästens sida, smacka, säga trav, snurra med linan, börja springa.

Ja i skritten räknas alla benen, 1-2-3-4

I traven "hör de ihop" och då blir det 1-2, min dressyrinstruktör på ridskolan räknar iofs lika gärna 1-2-3-4 även i traven. Men jag väljer den "gamla ridskoletiden" då vi satt som små michelingubbar på vintern :rofl: och sa högt "stå-sitt, stå-sitt" i takt med lättridningen. Det blev senare "1-2, 1-2"

Jag gungar med fötterna i stigbyglarna i travtakt (oftast räcker det att gunga till en gång dock) gunga = tynga ner/släppa upp i en mjuk övergång. Kanon också om jag vill att han ska börja med ett särskilt bakben, då "gungar" jag bara med foten på den sidan :p ibland räcker det med att bara tänka trav men ajg vill ändå ha ett kommando för att hästen inte ska gissa sig till att det är trav som gäller titt som tätt.
Just den här fokusen på stigbyglarna har varit bra för mig också pga att det lär mig att hålla koll på mina skänklar i övergången.

Gör ni galoppfattning genom att ändra takten till en-två-tre eller lägger ni till galoppskänkel (ytter?) eller flyttar höften?
Intressant det där att ändra takten man rider i, jag har provat lite grann och det är svårt, man måste verkligen "leva sig in i det" och tro på att hästen ska lyda annars ser man lite fånig ut... ;)

Gör ni galoppfattning genom att ändra takten till en-två-tre eller lägger ni till galoppskänkel (ytter?) eller flyttar höften?
Intressant det där att ändra takten man rider i, jag har provat lite grann och det är svårt, man måste verkligen "leva sig in i det" och tro på att hästen ska lyda annars ser man lite fånig ut... ;)

Vet faktiskt inte hur man vanligtvis brukar gå tillväga, men antingen sitter jag bara till i galopp när hästen är i ett bra läge, eller så förbereder jag genom att "klicka" med tungan i takt med att inner fram är i marken, blir lite *klick*-tyst-*klick*-tyst :p lyfter innerhanden lite och flyttar bak ytteraxeln ngt, sen när hästen har ändrat om sin balans så går den antingen över till galopp av sig själv eller så sitter jag till lite mer "gungigt" en gång. Brukar lära in betydelsen av klickljudet med hjälp av att lägga spöt på bogen första gångerna såvida hästen inte är spörädd.
Efter lite träning brukar det funka att bara "klicka" en gång eller t o m bara tänka "nu...nu...nu..." osv ett par gånger i huvudet så jag får in rytmen i mig själv. (När innerfram är i marken sägs vara bästa läget att fatta galopp, är hästen då i balans brukar de fatta direkt om man ger vältimad "insittning" i galopp).

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 954
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: Oknytt
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V