I

isse

Hur frå man en femgångare med stark tölt att trava utan att behöva springa så fort?
Han kan trava utan problem men han springer iväg som om han skulle springa ifatt sin egna balans, hur ska jag få honom att lugna sig och ta i istället för att bara springa?
Gärna något man kan göra utan att behöva göra sluta dit och öppna hit och flytta och ha sig, det blir tråkigt i längden.

Sv: Trav

Halvhalter funkar men då blir det lätt tölt:cry:
Han kan sakta in med små små halvhalter men det är bara för en sekund och det blir bara små trippiga snabba steg.
Och om man rider på bana så travar han på långsidorna men kan inte hålla traven på kortsidorna så då blir det tölt eller passtaktig tölt.

I mina öron låter det som att hästen har dålig balans, blir framtung och försöker springa ikapp sin egen tyngdpunkt, och att halvhalterna inte fungerar. Arbeta mycket öppna och sluta, vare sig det är roligt eller inte, allt är inte alltid roligt eller en dans på rosor, men man får se till hästens bästa, och det kommer garanterat bli desto roligare i längden!
Träna också mycket halter och halvhalter, genom sätet.

Ta tag i problemet ordentligt - gå inte bara runt det.

Jag förstår ditt problem (mest pga att jag själv har en femgångare med rätt kass trav) Det jag arbetar med är övergångar skritt, trav. Samt hållt honom "inom ramen". Dvs han får INTE springa snabbare än vad jag säger till honom. Till en början blir de tölt eller grisepass, Men när hästen lärt sig acceptera ramen går den över till trav. De tog mig 4 varv på en ovalbana, sen vart de trav. Och då direkt ner till skritt å berömma å testa igen. Alla hästar har självklart olika svårt för olika gångarter men med konsekvent ridning brukar de funka. Låt honom ALDRIG springa iväg i traven. Ta ner till skritt, flytta undan skänkeln och fram i trav igen.

Få med bakdelen hela tiden så han inte blir lång och rusar samt håll "ramen".

Har hästen riktiga problem i traven skulle jag nog också tömköra/longera/löslongera hästen mycket. Så han hittar sin egna balans, och när jag väl sitter uppe på hästen försöker jag ge hästen det stöd den behöver. Vissa hästar vill ha stöd från bettet medans andra vill ha långa tyglar och att ryttare står i tex 3punktsits. Känn efter å se hur de är med din häst.

Lycka till med din häst och så håller jag tummarna på att allt funkar efter lite träning ;)

Mvh Caroline

Ta hjälp av en instruktör som är duktig både på dressyr och islandshästar. Såna är inte lätt att hitta, men kanske du kan fråga på närmaste ridskola (med gott rykte om duktiga instruktörer) om nån av ridlärarna där är intresserade av islänningar?

Annars är det just övergångar skritt-trav-skritt-trav du måste träna, din häst är för svag och styrkan tränas just i fattningarna. I skritt (och så småningom även i trav) ska du träna på rakriktningen, dvs att din häst ska vara så liksidig som möjligt. Det innebär en massa voltarbete och öppna och sluta, men hittar du en duktig instruktör och kan rida för denna 1-2 gånger i veckan så får du snabbt resultat.

Min häst har blivit en helt annan typ på bara en månad!

Men det krävs arbete, båda av ryttare och häst...

Min häst gjorde exakt lika dant!
Jag har jobbat mycket att han ska söka sig neråt, slappna av och sen travar vi.
Min ridlärare vill att vi (som rider för henne) ska börja rida lätt innan hästen kommer in i trav för att hjälpa hästen.

Min häst har också bara sprungit. Men jag har låtit honom göra det ett tag tills han själv väljer att sakta ner tempo, då har jag börjat med att plocka lätt och visat vilket tempo jag vill ha.

För att jobba med hans balans longerar jag 1-2 dagar i veckan. Bara för att han ska få hitta sin egen balans - utan ryttare. Och! Nu har vi lyckats trava 2 varv (i det lättare varvet för visso) på VOLT!!
Mer måste jag träna, men framsteg. :D

Om häste går över i tölt -RID IGENOM TÖLTEN!
Ta ner tempot och gör det jobbigt för hästen genom att "tvinga" den att ta i mer ..
När hästen känns mjuk och medgörlig igen så pröva en övergång till trav och gör om samma sak om den slår upp.
Detta görs bäst på volter.

Och om det är så att hästen bara tjuvökar (har varit med om en sån häst själv) så ta en halvhalt när den ökar och slår den då upp i tölt, GÅ INTE NER TILL SKRITT utan jobba den i tölten tills den väljer traven igen ..

Lycka till!

Men problemet är att hästen kan inte sluta och öppna, jag vet vad det är men är inte riktigt säkert (har aldrig ridit i öppna och sluta på en häst som kan)

Vad händer om du travar han på volter?blir det tölt då med?annars kan ju det vara ett sätt att ''lugna ner'' traven.

gå in på volten då, och rid igenom tölten ordentligt, ta ner tempot och verkligen se till att rida igenom hela hästen.
sätt press och släpp inte förrän hästen travar igen ..

Heej!! Jag har också proglem med trav med min häst.. Min häst oftast tölt och pass nästan inget trav. Jag behöver ju tips om hur kan få min häst trava på bättre sätt..

Lägg händerna på manken och "tryck" där tills du känner att hästen är påväg in i traven då släpper du. Funkat skitbra på Lúkas!

Hm.. Det vet jag faktiskt inte. Min "andra" ridlärare sa att jag skulle göra så, just för att få honom att söka sig neråt och hitta traven. Sen släpper man ju på en gång när de hittat traven igen och kan då "jobba upp" dom igen. :p

Senast ändrad:

Jag förstår frustrationen. Ibland är det bättre att faktiskt fräsa på och "jobba i farten" med problemet. Det kan vara roligare för både hästar och ryttare, och fungera lika bra. Det är inte alltid som dressyrkrumelurer är den enda lösningen. Man kan bli alldeles yr i huvudet av alla tekniska tips som ges på Buke från olika håll. När de bara reagerar med att gå fortare i traven när man tar i tyglarna kan man försöka rida lätt långsamt.

Leta upp en bra väg där du kan trava långt utan att behöva bekymra dig om att styra. Eller följ spåret på en ridbana. Trava på lösa tyglar. Antagligen går det skitsnabbt.

Bestäm en takt som du skulle vilja trava i och rid lätt i den hastigheten samtidigt som du andas lugnt och sansat eller talar lugnand emed hästen. Det blir mycket obekvämt, fult och studsigt. Men det är okej. Du kan behöva stå upp i fler än ett steg för att få till takten som du vill ha den. Låtsas som om det regnar och rid så en längre sträcka. Förhoppningsvis reagerar hästen redan på lös tygel med att försöka komma in i din takt för att slippa skumpet.

Undvik att rida lätt i hans rallytakt, det brukar uppmuntra till att springa fortare. Att sitta ned och studsa är ju inte så bra heller, men försök att styra in honom i en takt som du bestämmer med hjälp av sitsen. (Rid lätt långsamt)

Försök sedan (när hästen saktar in med hjälp av din lättridning) att ta en helt lätt kontakt på tygeln och försök göra mikro förhållningar. Och försök att göra "förhållninger" med säte/ skänkel också. Pyttesmå till en början, men efter hand kommer han högst troligt att acceptera mer och mer kontakt. På ett par veckor borde han kunna vänja sig vid att du vill påverka honom i traven också. Jag har haft samma problem med vissa hästar jag ridit.

När jag red lektion och fick tips om att rida lätt långsamt var det verkligen en aha upplevelse. :-) Första försöket/ lektionen fungerade det inte. Sedan tränade jag en hel vecka till nästa lektion, och då fungerade det. Nu använder jag det ofta, det är mycket effektivt när man väl har hittat snitsen.

Problemet med dessa hästar är att de inte arbetar "genom ryggen" utan går som om de bestod av två olika delar. Det är svårt för islandshästar att runda sig korrekt och lätt för dem att tölta med sänkt rygg utan att det inverkar på takten. Det är betydligt svårare för en häst att trava i riktigt dålig form eftersom hästen måste låsa ryggen i trav. Traven är därför av gammal hävd en mycket viktig gångart för att uppnå samling. Jag skulle gå in på en liten volt och fatta traven där. Men du måste rida volten med noggrannhet med hästen korrekt ställd inåt i nacken och korrekt böjd i kroppen. Gör halvhalter och rid ihop hästen i skritt be sedan om trav. Blir det fel har du inte fått ihop hästen innan - sakta av och gör om. Gör inte arbetet till en bestraffning - det ger bara stress och därmed ännu mer hängmatterygg men beröm och sluta övningen när hästen gör rätt. Lite i taget under lång tid kan man plocka fram en balanserad trav (och på köpet få en ombyggd häst). Ha tålamod. Ett lätt sätt at träna fram korrekta muskler är kavaletti.
Ulrika

Har du en sadel som är bra för din häst?
Har du balans i din egen kropp?
Två viktiga frågor att ställa sig vid gångartsproblematik.

Lisa: dina tips uppskattas mycket, det mesta du har tipsat om har funkat på pållen så nu ska vi ut på någon lång grusväg och trava:D

Perl: att ta in honom på en volt och få honom ställd och samlad skulle resultera i tölt bara, när jag samlar honom på volt så är det tölt som gäller för honom. Och att han inte har balansen för att trava ställd på en volt ännu. Ska även försöka trava ute i naturen för att få honom att se vart han sätter fötterna och på så sätt få honom att lugna sig, efter att han har hittat balansen i traven så ska jag jobba honom på volten.

annsan: sadeln sitter som den ska, och min egen balans jobbar jag på men jag kan inte påstå att jag har dålig balans nej. Jobbar ständigt på att förbättra balansen så att jag inte ska störa så mycket själv.

Michis: har provat det du sa och det funkar men bara för en liten stund sen faller han in i antingen grisepass eller tölt. Men när jag har tränat one rein stop med honom har han haft mycket lättare att ta traven från stopet, just på grund av att volten blir minimalt liten.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar