trav uppför

Sv: trav uppför

Det är lika farligt som all annan ridning. Fast kalrt trav i uppförsbacke ger muskler till hästen! Så det är väl ett litet plus kanske :P

Så inte farligt ngn stans!

jaa, det var väl det jag tänkte, var nämligen ute och red med en häromdagen som sa att det inte alls var bra att trava hästen uppför (något som jag tyckte lät skitskumt, brukar nämligen trava min häst uppför, då just med muskelbyggande i åtanke) så jag kände att jag skulle höra lite andra åsikter om detta...tackar !:smirk:

nej jag håller med! det är INTE farligt att trava i uppförsbacke..
Sa h*n varför det skulle vara det?? Intressant att veta orsaken..

Vad jag har hört så gör det mer skada en nytta, se tex på hästar i frihet de galopperar eller skrittar mest,
det borde ju betyda att det är det mest naturliga för dom, alltså borde det slita på leder osv.
Men det är som sagt bara vad jag har hört :smirk:

Hm .. på skolan red vi i världens brantaste uppförsbacke .. hästarna skulle gå i form i trav uppför .. sedan i galopp .. det var inte de lättaste då hästen jag hade sägs vara gammal fälttävlans häst och galopp är de bästa han vet ! ;) När dom skulle trava studsade vi på stället .. :angel:

Aja, till saken ! Hm, nje .. jag brukar trava Polle i lugn och sansad trav ibland uppför, och hon har inte dött av de :)
Hon är en liten russtravare som för det mesta körs .. och hon har rediga muskler enligt mig :D:angel:

Det är väl snarare så att trav i nedförsbacke kan vara skadligt

att MYcket trav uppför sliter vet jag, men om man är måttlig kan det inte vara några problem!

nej jag håller med! det är INTE farligt att trava i uppförsbacke..
Sa h*n varför det skulle vara det?? Intressant att veta orsaken..

nää, det var det hon inte gjorde, ansåg bara att det var mkt bättre att galoppera uppför istället, dock anser jag att en häst som galopperar uppför lätt kommer undan arbetet, eftersom det är mycket jobbigare för hästen att trava i ett bra och balanserat tempo i en uppförsbacke...

Hm .. på skolan red vi i världens brantaste uppförsbacke .. hästarna skulle gå i form i trav uppför .. sedan i galopp .. det var inte de lättaste då hästen jag hade sägs vara gammal fälttävlans häst och galopp är de bästa han vet ! ;) När dom skulle trava studsade vi på stället .. :angel:

Aja, till saken ! Hm, nje .. jag brukar trava Polle i lugn och sansad trav ibland uppför, och hon har inte dött av de :)
Hon är en liten russtravare som för det mesta körs .. och hon har rediga muskler enligt mig :D:angel:

travar också min trettonåring uppför,hon har mkt fina ben och aldrig varit ofräsh i senor osv under tiden jag har haft henne...

H*n kanske är rädd för att hästen ska få muskler? :p
Nej men jag skulle inte kunna förstå varför en häst inte skulle kunna klara av att trava i en uppförsbacke?

Senast ändrad av en moderator:

H*n kanske är rädd för att hästen ska få muskler? :p
Skulle inte kunna förstå varför en häst inte skulle kunna klara av att trava i en uppförsbacke?

haha, jaa, kanske det! muskelfobi...:P tack och lov att ni tycker lika som jag, blev rädd där ett tag att jag under flera års tid tränat min häst på ett "skadligt" sätt!

jaa. i nerförsbackar ska man ju bara skritta, det är ju logiskt, men att man inte ska trava uppför verkar ju bara knasigt...

Jag har läst någonstans, kanske här på buke, att det inte är bra för hästens ben att trava i en brant uppförsbacke (brantare än ca 20 grader). Nu har jag världens sämsta minne, men det var något om att islaget blev fel i trav, och att det inte var bra för hästens ben, och att skritt o galopp var bättre att träna i branta backar.

Jag har läst i en artikel i Ridsport för något år sedan att det är skadligt för hästens höfter att trava i backar. Det som bygger mest muskler är skritt på tygeln.

Jag har hört att om man travar i uppförsbacke så jobbar hästen ojämt med kroppen.. :confused:

Trav är ju en diagonal tvåtaktig gångart, så där förstår jag inte riktigt logiken.

Men som i all annan ridning är det ju skadligt att inte rida i form. Det som inte bygger upp raserar.

Trava uppför när man kör är inte särskilt smart:smirk: men vid ridning stärks hästens muskler

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 379
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel